31 oktober 2007

Onsdagen den 31 Oktober 2007


På lokal nivå har vår Depåchef skaffat sig en ny lokal medarbetare som nu skall ta hand om garageplaceringar, roterande bussar med mera - grattis. Förbindelsen 07:40 med Älvseredsbussen fungerar som vanligt inte och ett flertal vagnar har varit otankade på morgonen när föraren kommit för att ta sin buss, så vi får nu lägga till tanktid på morgonen också. Det vore förargligt med dieselstopp. Så det räcker nog inte med 15 minuter längre. Dessutom verkar det som nått ljushuvud kommit på att chaufförerna behöver något att syssla med när dom har rast och placerat en spann med fönsterrengöringsgrejor i luckan under förarplatsen. Jag har aldrig sett nån där men det lär finnas påstås det.
Annars är depåarbetet ett enda långt ensamarbete egentligen. Man träffar nästan aldrig några kollegor. De som bor på orten och åker till garaget på sin fritid träffar väl en och annan, men under arbetstid - aldrig. Det är knappast utvecklande....och man blir socialt isolerad.


Läser i Bladet (något finansforum) att Volvo Buss går med förlust.... Av någon anledning blir jag inte förvånad för om alla Volvos Bussar håller samma standard som de vi kör runt i borde nog Volvo Buss vara borta från marknaden vid detta laget.
Egentligen gillar jag Volvos bussar och därför tycker jag att det är tragiskt att man så kapitalt tappat kontrollen över slutproduktens kvalitet. En buss består ju inte enbart av ram, motor och en halv förarplats och när påbyggaren gör ett dåligt jobb är det Volvonamnet som får ta stryk. Det är nog en klok stratergi att ha bättre koll på hur slutvaran ser ut, den som köparen skall ta i bruk och som folk skall åka runt i. Idag säger alla förare man talar med endast ett namn: Setra. Så har dom i alla fall lyckats.


Våld och hot om våld på arbetsplatsen är ett allvarligt arbetsmiljöproblem säger man och eftersom man alltid är ensam känns det rätt oroande. De som råkar ut för detta utsätts ofta för någon form av fysisk skada och /eller långvariga psykiska besvär. Många anställda upplever dagligen oro för att utsättas för våld eller hot om våld på sin arbetsplats och detta innebär en stark psykisk påfrestning. Det är viktigt att arbetsgivaren tillsammans med arbetstagarna regelbundet gör riskinventeringar beträffande våld och hot och därefter snarast åtgärdar aktuella arbetsmiljöproblem. Om en arbetstagare utsatts för våld och hot skall han snabbt få hjälp och stöd för att lindra skadeverkningarna. (Mig veterligen har det aldrig gjorts hos oss eller så skall ordet regelbundet tolkas med aldrig).


• Arbetsgivaren ska utreda riskerna för våld och hot och vidta de åtgärder som kan behövas.
• Arbetet ska ordnas så att riskerna för våld och hot så långt som möjligt förebyggs.
• Arbetstagarna ska kunna kalla på snabb hjälp. (Det var årets skämt).
• Alla tillbud och händelser ska utredas och dokumenteras.
• Arbetstagare som utsatts för våld eller hot ska snabbt få hjälp och stöd.
• Reglerna gäller alla arbetsplatser där det finns risk för våld och hot.


För att Du ska kunna minska riskerna och känna Dig trygg på jobbet måste Du ha bra kunskap om de situationer där riskerna för våld och hot är störst. Du som ska utföra arbetet ska bl.a. få tillräckliga instruktioner för att kunna utföra arbetet säkert. Kollektivtrafikbranschen är en bransch där det pågått stora förändringar och där arbetsmiljöproblemen har ökat. (Tack jag vet men någon riskinventering tillsammans med föraren har jag aldrig varit inblandad i). Inom kollektivtrafiken har tidigare monopolföretag brutits upp och verksamheten är nu utsatt för konkurrens. Ökad konkurrens med pressade priser påverkar arbetsmiljön. Vid upphandling tas inte tillräcklig hänsyn till personalens arbetsmiljö och arbetstider. Arbetspassen har blivit längre och möjligheterna till pauser har avsevärt försämrats. Arbetsmiljöverket har gjort några tillsynsinsatser inom kollektivtrafiken. Under de senaste åren har signalerna om arbetsmiljöproblem ökat markant. Därmed har behovet av åtgärder vuxit. Arbetsmiljöverkets tillsynsarbete riktas för närvarande inte mot de ansvariga för upphandlingar, eftersom dessa saknar arbetsmiljöansvar i lagstiftningen. Arbetsmiljöverket kommer därför att arbeta för att få till stånd en lagändring av upphandlingsansvaret.


Många förare i kollektivtrafiken anser att risken för rån inte är det största problemet. Ett större problem är när förarna ber passagerarna att uppvisa giltiga biljetter. Allt oftare uppstår bråk om betalning i bussarna. Resenärer som kräver att få resa med bussen utan att ha giltigt färdbevis uppträder ofta aggressivt när de ombeds betala.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Jag tror inte att man ska jämföra Volvo Bussars förluster med standarden på BL:s bussar. Det fanns väldigt många bussar från 1970-talet i Kaliningrad då jag var där i år 2000 som hade fint skick. Allt har att göra med underhållet, tror jag.

Vad jag däremot funderat på redan då incidenten med vagn 251 inträffade i somras är vad ni gör om en buss havererar på vägen och ni behöver byta ut den. Låt oss säga att ni får haveri i Hillared. Vem ska byta ut den bussen så snabbt som möjligt?

Vi ropar upp trafikledningen, får frågan; "När är du på torget, kom?" och så byts bussen ut. Hur löses detta på er depå?