19 oktober 2007

Fredagen den 19 oktober 2007


Depåchefen flyttar ner till Torget (skall troligen utläsas som Södra Torget i Borås) under veckan och skall tydligen då hysas in tillsammans med Trafikchefen. Vart "bodde" han tidigare? i en garderob? Borde inte en DepåChef befinna sig på depåerna? Fast det är nog bara undertecknad som inte är tillräckligt vidsynt. Man får så underliga idéer ibland när men ser på titlar och arbetsbeskrivningar. Avståndet till chefen har nått med förtroendet delat med kateten av hyposnuset eller nått sådant. Se längre ner.


Observerade en annan märklig uppgift i senaste veckobrevet: Under veckan kommer det ut information om vilka redovisningstider som gäller. Detta är nog en världsnyhet eftersom vi från starten 2001 aldrig haft något liknande. Kan bara betyda att "den gamle" inte är intresserad av att arbeta dygnet runt längre och att "sekreteraren" nu är avpolleterad (fast det var ingen nyhet). Ännu har ingen sådan info kommit och när det gäller Hajenkorten är Pressbyrån på Resecentrum oslagbart snabb. Hoppas fortfarande på en ScandPoint också på Pressbyrån. Det skulle verkligen underlätta.
Får Du inget veckobrev mejlar Du till: Kenth Wasserman och ber att han lägger in Dig i mejllistan.


För oss som inte fattar så mycket vill jag berätta att det är tidigt på morgonen och helger som det flesta trafikolyckor sker. Ibland orsakade av den temperaturväxling som sker på morgonen. Givetvis är det hastigheten som skapar alla dessa olyckor. Det bor tydligen en liten Kenny Bräck i alla som trafikerar Riksväg 27. Detta inkluderar givetvis 18 meters långtradare också. Tack vare den nya R27:an har snitthastigheten gått upp.
Nu kommer då "den stora frågan": Vi som sitter högt i en buss och som dagligen ser vad som händer utefter vägarna, kör vi annorlunda? Somliga av oss gör det i alla fall. Vi chansar inte och gör inga idiotomkörningar och vi håller en väl anpassad hastighet -- man har full koll vad som händer om man inte gör det.
Detta leder tanken till en annan trafiksäkerhetsfråga, nämnligen den ljuvliga idén att körskolor själva skall utföra körkortsproven. Det låter lika smart som att polisen skall kontrollera sig själva (men så är det ju). Här finns rätt stora risker att kvalitén sjunker och priset på ett körkort stiger och det gagnar möjligen kollektivtrafiken kortsiktigt, men säkrar knappast återväxten.


"Vill bara säga att det är inte tidtabellen som jagar oss -det är viljan eller en önskan att de ska få komma till sitt jobb i utlovad tid på morgonen och hem till familjen så snart som möjligt på kvällen..." Detta som svar på ett tidigare blogginlägg. Jag har full förståelse för detta, men jag vet att skillnaden i tid är rätt liten mellan att försöka hålla en dåligt anpassad tidtabell och att köra efter trafikrytm och med huvudet.
Även undertecknad har kört i stadstrafik och haft både passagerare och trafikförmän jagande i hälarna. Fast då hette staden Göteborg och den är aningen större än Borås. Även Kungälv och Kungsbacka har testats samt turistbusskörningar i europeiska storstäder. Jag vidhåller att tidtabellerna ofta är dåligt anpassade till verkliga trafikförhållanden fördelat under dygnet.


Med anledning av skolkorten. Förvisso finns det unga inovativa ynglingar och töser som vet hur man fuskar med skolkorten. Men att slänga av dom från bussen är knappast rätt sätt att lösa det problemet. Jag är väl medveten om att tidningarna vill sälja lösnummer och därför vinklar en bra historia och ibland rent av tummar på sanningen. Problemet med skolkorten speglar den allmänna rättskänslan i samhället och att förändra den med att skapa konflikter tror jag inte på. Det finns andra metoder att påverka dessa unga människor i så fall.
I övrigt tillhör jag Kontrollanternas hyllningskör....också...vi är rätt många har jag förstått.


Som de flesta av oss fattat vid detta laget så går inte vägskatten till vägar. Faktum är att inga pengar från bilismen går tillbaka till trafiken. Därför sitter alltså Vägverkets Generaldiretör med en i stort sett tom kassakista. Från staten får han inga anslag. Därför sitter han och drömmer om PPP (Public Private Partnership) eller OPS (Offentlig Privat Samverkan). Dessa privata vägar är inte med nödvändighet betalvägar. Den enkla sanningen är dock den att oavsett vem som betalar för byggandet av vägen så är det konsumenterna som betalar - i många fall samma konsumenter som också betalade vägskatten som gick till något annat. Vägverket jobbar här lite efter modellen kör nu - betala senare.


Arbetsgrupper kommer helt oberoende av intentioner att få en allt större betydelse när det gäller att tillfredsställa även känslomässiga behov, trot eller ej. Våra psykiska och sociala behov tillfredsställs i främsta rummet i den direkta arbetsmiljön och i den närmaste arbetsgruppen. Därför kan gruppens atmosfär och karaktär ses som en anpassning till organisationen som helhet. En grupp som Svenljunga Depå ser organisatoriskt ut som ett produktions mål. Under ytan finns som vanligt delgrupper (informella grupper) och maktstrukturer. Personer i en arbetsgrupp som arbetar under ständigt hög arbetsbelastning och är fysiskt bundna till en plats har små möjligheter att tillfredsställa psykologiska behov med varandra. Ett av problemen är att "gruppens" depåarbetet består av en avancerad form av ensamarbete med ytterst lite kontakt mellan depåmedlemmarna under arbetstid. På vissa arbetsplatser har man därför lagt in schemalagda möjligheter till meningsutbyte. Hos oss förekommer varken organiserat meningsutbyte eller några större möjligheter till småprat. Vissa motsättningstyper kommer sig av det geografiska avståndet mellan chef och de som utför jobbet. I små arbetsgrupper finns sällan möjligheten att skapa subgrupper vilket skapar sina speciella problem.
Gruppsammanhållning bygger på att gruppen bekänner sig till ett gemensamt mål.
Ledarbeteendet kan variera från en i det närmaste total kontroll av gruppmedlemmarna till samordning av en i det närmaste självstyrande grupp. Om gruppledaren sedan misstror gruppens individer får man en modell där medlemmarna består av "barn" som ännu inte hunnit utveckla någon moral och som hela tiden måste skyddas av den "vuxne". På arbetsplatser där medlemmarna arbetar var för sig och inte är beroende av varandra för att göra sitt jobb utvecklas oftast den splittrade gruppen. Det finns liksom aldrig tid till att skapa vi-känsla och resultatet blir per automatik att kvaliteten sjunker och gruppsolidariteten utplånas. Tidens krav är ju att alla skall vara aktiva, utåtriktade och utveckla sig själva. Tack och adjö.....


Nu fick jag rensat ut en massa BL-filer ur datorena och upptäckte att jag knappast behöver tynga systemet med OpenOffice 2.0 längre heller....Så nu är alla körspecar, tidtabeller och allt annat material som samlats på 7 år borta i cyberrymnden. Det var faktiskt Gigabytes som gick den vägen...det var otroligt så mycket plats allt detta har tagit och till vilken nytta då... Vi blev som sagt var överkörda i alla fall - fast det är redan förpassat till historien.


Scones

0,5 liter vetemjöl
2 teskedar bakpulver
1 tesked salt
75 gram smör
2 deciliter mjölk


Börja med att sätta på ugnen på 275 grader. Blanda sedan alla torra ingredienser i en skål och blanda därefter ner smöret. Häll i mjölken och blanda degen väl. Lägg upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta upp den så att den blir smidig. Dela den sedan i fyra lika delar. Lägg dem på plåt med bakpapper och grädda i 275 grader i 12 minuter. Smaklig spies.


Nu har jag städat upp hela receptsamlingen på nätet och kollat att alla länkar funkar...allt på grund av ett recept på Scones.... :-) Så det kan bli!


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.






Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.