18 oktober 2007

Torsdagen den 18 Oktober


Som alla vet är ett dygn detsamma som 24 timmar. Tar man bort 13,5 timmar från ett dygn blir det kvar 10,5 timmar. Sedan har Du restid till och från jobbet på 30 minter var väg (sammanlagt 1 timma). Nu har Du kvar 9,5 timmar. Du vill i alla fall sova 7,5 timmar per natt. Två timmar att umgås med familj och äta lite mat är vad Din arbetsgivare tycker Du är värd.
En hög representant för bussbranschen säger ungefär så här: Den offentligt upphandlade linjetrafiken ska inte ta utav skattemedel för att betala förarlöner när det inte är något att göra mitt på dagen. Trafiken måste anpassas efter de resandes behov och inte efter förarnas. Javisst kan arbetstiderna skapa förarbrist. men då får samhället utbilda fler förare och börja redan i gymnasiet. Vi har inte råd att låta förarnas krav styra trafiken.
Från företagens sida finns alltså ingen som helst förståelse för att Du inte får träffa Dina barn mer än någon timma per dygn. Själva sticker dom ut på golfbanan och tar en runda närhelst dom vill.
Rent fackligt tycks man ha accepterat branschens resonemang för det återfinns i avtal efter avtal att ramtiden är 13,5 timmar och att arbetstiden är 10 timmar per dygn. Det som är tristast är att det dessutom accepteras att företag går runt kollektivavtal och vrider och bänder på de avtalade regelverket utan motstånd från varesig fackliga representanter eller förare.
Det är lite märkligt hur låg sammanhållning det är i en sådan här lågstatusgrupp som alla sparkar på och som märkligt nog aldrig försvarar sig. Företagen är oerhört beroende av sina förare, men kommer aldrig att erkänna detta. Om förarkåren på ett företag gick samman och enade sig skulle dom utan vidare kunna sätta företaget på plats eller se till att det bara försvann (men det kommer givetvis aldrig att hända). Om man tar det hela i lite mer ordnade former så vore det en enkel sak att i fackliga förhandlingar ta fram betydligt bättre avtal med avseende på arbetstider och det som därtill hör.... om viljan finns vill säga. Det är i botten av myrstacken det verkliga arbetet utförs - inte i toppen.




Nu skall man sticka ut hakan och säga att kontoret i Svenljunga är verkligen ett KONTOR. Nu vet jag att det inte berör flertalet av förarna eftersom dom tar bussen hem till sig på raster och delade pass och helt följdriktigt inte berörs.
De få som berörs verkar inte bry sig (utom jag då) och egentligen är det bara att göra som resten av kollektivet - kör hem med bussen.


Man kan ju undra vad det är för hemligheter en lite depå ruvar på som förarna onte har med att göra. Kanske det är dags att separera fikadelen från kontorsdelen. En sak är i alla fall tvärsäker: Det behövs en anslagstavla vid entredörren där aktuell information till förarna finns anslagen. Den anslagstavla som finns uppe på kontoret är avsedd för kontoret och inte för förarinformation vilket naturligtvis är helt okey.
Om jag inte minns fel så var kontoret i Tranemo inte ens avsett för förarna att vistas i och det är väl ungefär samma utveckling här. I Skene har man lite mer ändamålsenliga lokaler där kontor är kontor och fikarum är tillgängligt för förarna. I Borås finns SöT med kontoren för sig och uppehållsrum för sig.
Fast nu är det ingen stor sak för om cirka 1,5 år är det slutkört....Då kommer någon annan och tar över.


I måndags fick Rebin och hans bror gå till skolan eftersom Rebin nekades skjuts eftersom hans busskort inte fungerade.
Chauffören får kritik av Borås lokaltrafik som menar att barn alltid ska få åka med bussen. Detta är inte enbart förarens fel utan ett systemfel hos Borås Lokaltrafik och med all säkerhet resultatet av en undermålig internutbildning. Det är fegt att i alla lägen ge föraren skulden.
När jag läser trafikchefens uttalande i BT (om han nu är rätt citerad): "..det chauffören har gjort är oacceptabelt." Inte ett ord om brister i det egna företaget och att vi skall undersöka om det finns ett systemfel hos oss eller liknande...Förarfel.
Jag gick igenom Västtrafiks utbildningsmaterial i ärendet - icke ett enda ord om skolbarn - däremot en massa text om att alltid ta betalt och ta betalt och ta rätt betalt. Det enda som överhuvud taget står är att Du som förare har rätt att ..låta en resenär följa med utan giltig biljett om det finns skäl att göra så.Lite tunnt skulle man kunna säga.
Då går vi till taxehandboken -- hur många har läst den? Avsnitt 3:12. Elev som vid påstigning märker att skolkortet är kvarglömt i bostaden får följa med bussen till skolorten. Alltså systemfel i internutbildningen! Hade utbildningen fungerat hade föraren känt den denna regel.


Sedan dyker det upp en artikel om att det är stora skillnader i arbetsmiljön och att Sverige är på väg att delas upp i A- och B-lag. Fast det har egentligen alltid funnits. Vad som har hänt är att Arbetsmöljöverket (smaka på ordet) har upptäckt samma sak. Dock påpekar verkets nya generaldirektör en sak som gäller just kollektivtrafiken. "Det är märkbart dyrare att följa arbetsmiljölagen...." Efterlevnaden av lagen är alltså rejält låg och för att ytterligare sänka den nivån har arbetsmarknadsministern i Sveriges bästa regering beslutat att dra in 1/3 av anslagen till verket så att dom inte kan göra så många kontroller - helst inga alls. Det är ju kollegorna som störs.


Även om arbetslivets främsta uppgift inte är att befrämja individernas hälsa (och det har arbetsmarknadsministern tagit fasta på), så måste ett minimikrav vara att arbetet inte skadar eller bryter ner människor och så här långt råder enighet. Sedan spricker det - var vänlig och definiera ordet hälsa. Eftersom det ordet inte har en entydig tolkning kommer vi inte längre än just dit.
Det sägs att den psykiskt friska människan har självförtoende och accepterar sig själv med sina fel och brister. Dessutom utvecklas en frisk människa hela tiden. I detta sammanhang infinner sig frågan hur vi som förare utvecklas. Har någon ett bra svar på den frågan tro.....






Det är bedrövligt: Inte ens Scones är ett och samma recept längre, nu skall det finnas en mängd varianter på det också! Trist...Fast Scones är gott. Nybakta.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Technorati :

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det väl så att mycket kommer inte fram i all negativ kritik som man så lätt överöser bussförarna med.
Jag vet av erfarenhet att det finns mycket problem och övrigt att önska med linjeturerna till och från skolorna runt skoldagens början och slut.

Inget av dessa är bussföraren skuld till.

Man utnyttjar regeln att få resa till skolan utan färdbevis, några har inget skolkort utan skall betala sin resa varje dag. De ser naturligtvis till, med eller utan föräldrarnas vetskap/uppmuntran, att spara in en resekostnad varje dag genom att hävda att de glömt skolkortet, som inte finns.
Åtgärden bussföraren gjorde med eleverna var kanske inte en isolerad händelse, kanske de och andra försökt resa på felaktiga kort under lång tid utan att ordna det.
Var det verkligen ett skolkort som inte fungerade, var det årets skolkort? Var det kanske ett värdekort utan pengar! Det vet vi inget om.

Det är alltid den vinklade snyfthistorien som kommer fram.

Anonym sa...

Tack till Tony för den hjälp vi får av er i vår vardag och det är en Guds gåva så länge era tjänster inte besätts av överblivna konsulter och militärer.

Utan erfarenhet och kunnande kan det bara bli de rubriker som vi nu sett de senaste tre åren och det enda hopp vi nu har är just de objektiva och sakliga omdömen du och din kollegor står för.
Det känns bra för oss alla! Välkommen ombord -som alltid!

Hans/ 262

Anonym sa...

Har du ngt gott recept på Scones, så lägg ut det här, jag är också en stor anhängare av Scones.

Ang. Tonys inlägg så håller jag med, förarna är inte boven, det är många som utnyttjar systemet, däremot borde skolorna skärpa sig lite när det gäller att se till att eleverna har giltiga kort.

Anonym sa...

Till Anonym:
Jag håller med dig, vi ska vara rädda om våra kontrollanter.
Ja anser att i Sjuhärad har vi Västtrafiks mest kompetenta kontrollanter, dom är till stor hjälp för förarkåren. Militärer eller konsulter kommer aldrig att kunna ersätta dom.