10 oktober 2007

Onsdagen den 10 oktober 2007

Hur man får poliser i Svenljunga


Uppenbarligen rånar man två banker samtidigt, för då får Svenljungaborna se hur poliser ser ut...aldrig annars.
Hon och väninnan stod och pratade då de såg att det kom en liten vinröd bil som körde långsamt och stannade utanför banken. I bilen satt en ensam kille och hon såg hur han drog ner en svart luva över huvudet. Då tänkte hon att så kallt är det väl inte. Bara sekunder senare förstod hon att det var ett rån. Hon såg honom inne i banken, hur han tog fram något och lyfte armen. Strax därefter såg hon hur föraren lugnt körde runt torget och ner mot Brogatan. Flyktbilen var en stulen, vinröd Mitshubishi Colt, som hittades efter intensiv polisjakt övergiven på en parkering på Kyrkogatan. En bärgare tog med den till Borås längre fram på dagen. Men det finns flera personer som sett hur en maskerad och beväpnad man gick in på Handelsbanken strax efter att den öppnat klockan tio. Innan dess hade mannen hunnit med att råna Swedbank strax intill. Dom öppnar redan klockan 09:00. Inne på Swedbank fanns det kunder vid råntillfället. Ingen har blivit skadad, men viss tumult uppstod och en kund blev knuffad av rånaren.
Hundpatruller och polishelikopter sökte av centrala Svenljunga efter flyktbilen under förmiddagen och vid lunchtid hittades alltså bilen övergiven på en parkring på Kyrkogatan. Där hade ett vittne sett hur han parkerade och bytte till en röd Volvo. Det är cirka 400 meter från banken till denna parkering intill kyrkan mitt emot gamla brandstationen.

Vad har nu ett dubbelbankrån med kollektivtrafik att göra förutom att det blev dagens samtalsämne i bussen. Faktiskt en del. Dels far det runt en massa polisbilar på ett minst sagt trafikfarligt sätt, dels undrade trafikledningen om vi händelsvis tagit upp rånaren som passagerare via personligt telefonsamtal och Allmännt anrop. Det hade onekligen varit iskallt att ta bussen från brottsplatsen....men så var inte fallet.
Dels har vi förare som precis kan berätta vilka fel polisen gör och som exakt vet vart rånaren (eller rånarna) skall sökas. Världen är sannerligen fylld med experter. Det verkar inte spela så stor teater om dom varit i närheten av Svenljunga eller en bra bit därifrån när det hände - man sitter ändå inne med "sanningen".

Lite mer konkret så har nya garageplaceringar har utkommit....det blir inga bilar inomhus denna gången heller!

Inte blev det några dagstidningar heller på morgonen...tidningsbudet hade inte kommit....

Däremot tillhör det i sanning inte vanligheterna att 04:59 från Svenljunga får 10-12 passagerare direkt i Svenljunga, men så var det i morse och eftersom det var ett gäng pratsamma damer så var det inte tyst i bussen en enda minut.

Vidare kan man konstatera att linjetrafiken får fortsätta att slåss med beställningstrafiken om hållplatserna på Borås Resecentrum. Det är med andra ord felbyggt på något sätt.

Vår "låggolvsbuss" har en AC som i ljusa stunder överröstar det mesta inne i bussen. Varje gång jag haft bussen har det alltid kommit till en punkt då man helt enkelt måste stänga av AC:n om man inte vill få hörselskador.

Det finns två kardinalfel i "våran" tidtabell som ställer till det rejält. Dels har det skapats en falsk förbindelse 07:40 som passagerarna gärna vill använda och som leder till att 360 från Svenljunga 07:40 aldrig kan avgå i tid. Idag kom den iväg 07:45 - detta påverkar i sin tur förbindelserna i Lockryd och eventuella förbindelser i Borås.
Det andra tillfället är klockan 15:20 -- samma sak igen....bussens avgångstid fördröjs och det påverkar samtrafik längre fram i kedjan.
I båda fallen skapas problemen av snäva (mycket snäva) körtider i förhållande till trafiksituationen vid den tiden på dygnet och antalet hållplatsstopp med mera. Tidtabellsmässigt är den teoretiska samtrafikstiden 2 minuter och det är minsann enbart teori -- någon koppling till verkligheten finns icke.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Inga kommentarer: