12 oktober 2007

Fredagen den 12 oktober 2007

Jag är en man med fasta och oböjliga principer, den första är att alltid vara flexibel.


Grattis till en kollega och fd timanställd. Nu är han direktör igen eller nått sådant? Bus4you låter som rimlig svengelska och att ta upp kampen med Swebuss Express på lönsamma linjer med vad som verkar vara riktiga komfortbussar kanske är rimligt. Att ha sittplatsbiljett i en buss var ett tag sedan sist. Eluttag och trådlöst internet verkar luta mot lite X2000 stuk. Timanställda förare tycks vara högsta mode. Själv hälsar han från Stockholm.

I Ulricehamn får representanter för allmänheten vara med och planera nästa års tidtabell. Juste! Fast intresset var visst lite svalt. Kan berott på hur folk jobbar. Allnog, det behövs nog en översyn om nuvarande linjenät skapades för 35 år sedan. Det nya linjenätet som i princip innebär 2 linjer som kör i 8:or skall ersätta nuvarande 6 linjer under 2008. Minskat resande skapar krympande kollektivtrafik fast då alla veckans dagar.

Ytterligare spikar har just slagits in i glesbygdskistan. Sjötofta Tråddrageri drar ner på verksamheten och vid årskiftet spår man helstopp. Då förlorar det samhället sin enda stora arbetsplats. Start 1913 och slut 2007....så kan också en hel epok beskrivas.
En gång i tiden fanns där järnväg med tåg och sedemera rälsbuss. Flera livsmedelsaffärer och annan service. Idag = dött! Somliga kallar det för utveckling -- vi andra kallar det för avveckling.

Svemicke fick brev från facket. De ville inte hjälpa till att överklaga Vägverkets beslut. Eftersom tidigare erfarenheter inneburit att det är omöjligt att vinna ett mål utan experthjälp. "För jävligt!" Den meningen har jag hört några gånger sedan jag berättat om deras ratning av att hjälpa mig.
Tyvärr är hans erfarenhet inte speciellt unik. Undertecknad lovades en gång i tiden facklig hjälp av en ombudsman. Denne gjorde sig i det läget sig osynlig och var absolut inte till någon hjälp. Tyvärr är inte det så ovanligt att man backar när det börjar bränna till.

Enligt hörsägen skall busschaufförer vid Veolia i Malmö vara kommenderade att gå ut vid hållplatser och åka med för att spionera på sina kollegor. Vart är vi på väg? Det kan man verkligen undra. Om uppgiften är sann är det ytterst generande och oetiskt. Det påminner lite om gamla nazityskland. Det luktar "brunt".

Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Vägverket rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning. Om det inte finns någon sittplats med bilbälte tillgänglig är det tillåtet att stå i bussen (om bussen är godkänd för ståplatser). Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får annan plats användas trots att sittplats med bilbälte finns tillgänglig.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Inga kommentarer: