01 oktober 2007

Måndagen den 1 oktober 2007

I TCH:s uppgifter ingår personalens välbefinnande skriver en tidning men därom råder nog rätt delade meningar. Speciellt som det i detta fallet handlar om att BL ska få behålla färdtjänsten eller ej. För att spara 500.000 kronor fattade kommunen ett beslut som kostar kommunägda BL över en och en halv miljon kronor påstår BL. För varje anställd som inte får gå över till vinnande Göteborgs Buss och blir arbetslös, förlorar kommunen dessutom cirka 80000 kronor i skatteinkomster per år. Detta räknesätt måste väl kunna tillämpas på alla upphandlingar där man förutsätter att personalen bor i Borås Kommun.
Sett ur BL's synvinkel förlorar man mångdubbelt mer än det man säger sig vinna. Osäkerheten hos personalen innebär stor risk för att sjukskrivningen ökar. Och ökar den med en procent innebär det en halv miljon i extra kostnader. Fast detta gäller enbart personal inom färdtjänsten, för övrig personal gäller andra matematiska regler. Företaget medger att linjetrafiken är betydlig mer stressande och det är positivt. Så nu kommer det bli en stor chock för de som måste köra buss i linjetrafik. Vi övriga som redan kör buss i linjetrafik är redan sönderstressande per definition och benägna att öka vår sjukskrivning i relation till stressen.

Frågan är alltså om färdtjänsten i Borås skall vara en skyddad verkstad för utbrända fd bussförare eller inte med andra ord. Tanken är sympatisk om Borås Stad accepterar en reträttplats för sönderstressade bussförare. Det verkar dock inte som om dom vill vara en social instans med sin färdtjänst.

Antingen är Du 110% effektiv eller så är Du en kostnad i socialbudgeten. Däremellan finns bara ett stort tomrum. Huvudfrågan här är alltså om vinstdrivande företag som dessutom är konkurrentutsatta ska ägna sig åt socialt arbete? Jag sitter inte inne med det svaret.....
Ibland verkar motiven bakom grumliga.

Hållplats Kilabro ny uppställningsplats för timmerbil med släp. Hållplats otillgänglig!

Vagn 240 har ännu ett betydande glapp i styrsnäckan på cirka 20 - 30 mm i ratten. Växellådan växlar illa och ryckigt. Glappet i styrsnäcka skapar en rätt rejäl rattfrossa i vissa situationer. Arbetsledningen säger att dessa fel inte är nått att bry sig om - och om jag minns rätt är det arbetsledningen som leder och fördelar arbetet.

Samma arbetsledning gav mig myror i huvudet. Idag har tydligen skolorna i Svenljunga & Tranemo haft ledigt, något som arbetsledningen icke uppmärksammat. Trots denna brist på information skulle vi icke kört de olika Z-turerna?????? Hur vi skulle veta att vi inte skulle köra dessa Z-turer när vi inte fått info om att skolorna var lediga var det ingen som kunde säga. Eftersom jag körde min Z-tur fick jag ett antal passagerare i gymnasieåldern och äldre, även vid skolorna. Det fick mig att undra i vilket sammanhang man skall se en Z-tur!

Åter dyker frågan om vart gränsen mellan halvt och helt biljettpris går? Det finns tydligen en massa tolkningar på den frågan. Det verkar pendla mellan 16 år och 25 år.
Klart tycks vara att man åker gratis till det år man fyller 6. Sedan strular det till sig. Från 1/7 det år man fyller 6 till och med 30/7 det år man fyller 16 är man "halv biljett". Fast områdesladdning för undom gäller upp till 20 år. Mellan 20 - 26 får man ungdomsrabatt på områdesladdningar. Fast man skall nog vara vuxen om man köper en lös enkelresa för att man missat att fylla på sitt "hajenkort". Lite mindre krångel skulle vara värdefullt. Den som hittat på detta slipper själv att argumentera varje dag med kunderna.

Hörru teknikjocke: Hur fasen får man liv i stendöda RFID-kort?

Passiv rökning har väl alla hört talas om - men att bli utsatt för passiv krökning (spritångor) debatteras inte lika flitigt. Om man sedan är på "lyset" och balanserar på kryckor är man ruggigt duktig eller inte????

Ibland har jag trott att polisen skall vara goda förebilder i trafiken, men gång på gång krossas den illusionen. Ibland känns det som om temat är: *Härmar Du oss sätter vi dit Dig.* Ibland tror jag att det skulle vara kul att få köra en målad polisbil en dag och riktigt busköra i trafiken, utan blåljus. Sedan sätter man på blåljusen fram åt lunch och blåser bort till korvmojen. Fast jag vet inte om jag har så mycket testosteron att det behövs....vet inte...
Huruvida dessa pojkar och flickor bryter mot några lagar och reglementen har jag inte en aning om och jag har svårt att tro att någon kollega skulle bry sig.

Två ambitiösa bussförare har idag städat ett flertal garage i Svenljunga på sin fritid. Motiv okänt, men bra blev det. Det ombads att detta skulle stå i bloggen - så dessa rader är rent beställningsarbete.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej... En liten Rättelse... Det ska la stå 30/6 istället för 30/7 när det gäller kontant biljett???

Mvh/en Busschaffis Från Borås som Uppskattar din Blogg

Svemicke sa...

"Två ambitiösa bussförare har idag städat ett flertal garage i Svenljunga på sin fritid. Motiv okänt, men bra blev det. Det ombads att detta skulle stå i bloggen - så dessa rader är rent beställningsarbete."

Tvättade de toaletterna då också? Har nämligen hört att gästförare från stan undviker att gå på dessa toaletter då de upplever dem som "sytliga".

Anonym sa...

UNGDOMS OCH STUDERANDE REGLER, just nu!

Kontant & Värdekort gäller ungdomspris, till och med 30 juni, det år du fyller 16 år.

Period Tätort & Kommun, tills den dagen du fyller 20 år. inget annat gäller, inget stud.rabatt osv.

Period Flerkommun tills den dagen du fyller 26 år ingen rabatt gäller.

Periodkort Region 30 dagar. Tills den dagen du fyller 26 år, har du fyllt 26 måste du ha ett godkännt studerande rabattkort att visa upp.

Periodkort Fritid. Tills den dagen du fyller 20 år, aktiverar du det dagen innan du fyller 20 år får de resa upp den perioden.

Hund halv avgift eller Periodkort ungdom.

Anonym sa...

Jag håller med dig om att det är alldeles för många och krångliga regler. Men vi har dem och vi måste alla kunna dem.

"ungdom till och med juni" "ja men jag fyller inte 16 innan november, hur menar du nu?" Jo från den 1 juli skall du betala vuxen även fast du fyller 16 år i november.

Till 26år, ja alltså ungdom hela det 26'e levnads året. NEJ! till den dagen du fyller 26 år!

Anonym sa...

Z-turer, när inte ens vi vet om när skolorna är lediga, hur skall då kunderna veta när skolorna går eller inte, i tidtabellen står inget.
Jag har ringt tidpunkter och frågat om den eller den z-turen kör idag, det blev tyst i luren under lång tid, ingen visste. Man kopplade mig runt i Västtrafikområdet. Till slut sa jag att jag får väl ta mig till hållplatsen och se om det kommer en buss, det höll de med om var den bästa lösningen för mig (dem). Och vad skall tidpunkten göra, de har ingen information heller.

Anonym sa...

Tack till Tony för bättre information än någon annan i vårt jobb!!

/En annan busschaffis i Borås

Anonym sa...

Jag tackar för berömmet!