14 oktober 2007

Söndagen den 14 oktober 2007

Minnesbilder etc


Jag läste i nått av Veckobreven om bussförare som faddrar och det lät positivt. Då kom jag och tänka på ett annat sådant där projekt där vissa elever utsågs till "bussvärd" eller vad dom nu kallades. Dom skulle hålla ordning på sina skolkompisar i bussen till och från skolan. Tyvärr så dog det projektet ut och jag har ingen aning om varför. Misstanken kan bli att det inte fungerade - eller att man glömde bort att ordna nya elever allteftersom de som var blev äldre och bytte skola och busslinje.
Det skulle faktiskt vara kul att få lite koll på vad som hände!

Även i andra delar av regionen än vår egen lilla plätt drabbas man av Västtrafiks "lönsamhetstänkande". Man glesar ut busstrafiken på 'olönsamma' linjer för att till slut lägga ner dom och som skäl anges lågt resandeantal. I många av dessa fallen har man manipulerat så att de boende ändrat sina resvanor.
Den linjetrafik med buss i glesbygd som upphandlades innebär en minskning av upphandlade kilometer på 9.5 %. Kostanden per km ökade med 13,3 %. Kostnadsökningarna per trafikområde varierade mellan 0 och 28 %. Största kostnadsökningen var i glesbygdsområden med i stort sett oförändrad trafik. Det är inte bara i Sjuhärad som utvecklingen i glesbygd backar.....

Att dålig luft förkortar våra liv är egentligen ingen nyhet. Det nya är väl möjligen att man nu har listat ut detta också på EU-nivå. Vi som kör buss tvingas vistas i en miljö där luften är extra dålig och lägger man sedan till ett annat faktum nämligen att vattenkvalitén ständigt sjunker så ligger vi rejält pyrt till. Enligt EU-rapporten är transporter en av bovarna i dramat.

En man går ombord på en linjebuss mot Borås i Göteborg och redan från början står det klart att mannen inte har något giltigt färdbevis. Busschauffören tillkallar därför sina bussvärdar som sammanträffar med bussen vid Nabbamotet i Viared. När bussvärdarna kommer ombord så blir mannen genast våldsam och det utbryter ett mindre slagsmål mellan värdar och mannen. Mannen tar bland annat styptag på en av värdarna, är hotfull mot övriga passagerare och förare samt spottar (??) på sin omgivning. I samband med tumultet passar mannen på att rycka åt sig ett halsband/armband från en av värdarna som han sedan vägra att lämna tillbaka. Plötsligt lyckas han ta sig ut ur bussen och springa bort för att gömma sig. När polisen anländer pekar man lugnt ut platsen där han gömt sig och han grips. Stollen gör även motstånd mot polisen vilket innebär att han nu får en hyggligt lång lista åtalspunkter som rån, våld mot tjänsteman, förgripelse mot tjänsteman, hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd. Än är den sista idioten inte född

I Kungälvsområdet har fler och fler kommit underfund med att det är enklare att låta bilen stå när man skall till Kungälv eller Göteborg. Men trots detta rymmer inte nuvarande spårkapacitet tillräckligt med pendeltåg. Expressbussarna, Grön och Röd, har ökat sin turtäthet. Nu har vi i Älvsborg inga sådana fenomen som dessa jättekäcka Expressbussar. Tänka sig VIT express - Tranemo, Svenljunga, Kinna -- Göteborg. Det vore mumma. Eller kanske GRÅ express Svenljunga - Borås rakt av.
Fast på RÖD express STÅR man tydligen och åker medan man på TågBussen Borås - Göteborg blir upprörd och skickar insändare till BT. När det gäller tidtabellens anpassning till verkligheten är det ingen skillnad. 07:22 blir i praktiken 07:35 och så vidare. Detta drabbar samtrafiken som bara fungerar i teorin inte i verkligheten. Tyvärr är det ofta så att resenären ändrar sina resvanor istället för att tjata på Västtrafik och planerarna som skapar dessa orealistiska "stela" tidtabeller. För faktum är att 'högtrafiken' inträffar då arbetspendlare och skolelever skall resa och det sker samtidigt som de som tar bilen också skall köra. Alltså MÅSTE tidtabellen ta hänsyn till aktuella trafikförhållanden för att bli trovärdig och för att samtrafiken mellan andra bussar och pendeltåg ska fungera på ett bra sätt.


Bankrån i Svenljunga


10.10 Svenljunga Polisen larmas till Swedbank på Stationsgatan.
10.11 Svenljunga Polisen larmas till Handelsbanken på Kindsvägen.
11.45 Ingen ännu gripen. Polisen letar efter flyktbilen och totalt deltar 17 olika polispatruller i spaningarna.
11.48 Svenljunga Flyktbilen anträffas i centrala Svenljunga. Platsen spärras av för teknisk undersökning.
14.00 Polisen har inte gripit någon för rånen i Svenljunga. Den första flyktbilen är bärgad för teknisk undersökning.
16.30 Nu går jag hem.
16.40 Ingen gripen. Inget nytt har framkommit. Den tekniska undersökningen av banklokalerna är avslutad.

Hastighetsmätningar på bussar i linjetrafik visar på höga farter. Mätningarna har genomförts dolda för förarna och med hjälp av GPS-mätare. Mätningarna har gått till så att kontrollanten har åkt med aktuell busslinje och jämfört bussens faktiska hastighet (på GPS) med vägens olika hastighetsgränser. Mätningarna genomfördes efter vintertidtabell på sommarväglag under vardagar. På vissa av turerna har även gods levererats. Man kan konstatera att det går lite för fort på de uppmätta turerna i förhållande till den tillåtna hastighet som råder. Det är viktigt att yrkestrafiken håller hastigheterna och föregår med gott exempel. På 50-sträckor hölls för hög hastighet vid 74% av mätpunkterna. På 70-sträckor hölls för hastighet vid 77% av mätpunkterna. På 90-sträckor hölls för hög hastighet i 26 fall (av 55) trots att lagstadgad hastighet för bussar är högst 90 km/h. I åtta fall hölls en hastighet av 100 km/h eller mer. Högsta uppmätta hastigheter var 111 km/h. Vart har dom hittat säkringen som plockar bort hastighetsspärren? Dessvärre står finns det ingen referens till tid på dygnet och hur bussen legat till i förhållande till sin aktuella tidtabell, vilket hade varit intressant. För tyvärr är det så att alltför många förare jagar efter tidtabellen istället för att köra lugnt och säkert.

Kreativ prissättning på ICA. Skaft + mopp i ett paket kostar 59 kr. Samma skaft löst kostar 22.90 och samma mopp löst kostar 34:90 vilket gör 57.80 kr. Visst är detta en fyndig prissättning! Det gäller att se upp även på ICA.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Jag är en man med fasta och oböjliga principer, den första principen är att alltid vara flexibel.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Mr Banco.
Var har du läst om Nabbamot-händelsen?
Det var vi kontrollanter i Sjuhärad, som drabbades i fredags. Mycket kan sägas om händelsen, men 30 minuter varade det.


Mvh
Tony K28