07 oktober 2007

Söndagen den 7 oktober 2007

Hopaplock



När man ser vissa ungdomar i trafikmiljöer tycker man dom beter sig helt tossigt. Därför tycker jag att alla förslag om att återinföra trafikundervisning i skolan är smarta. Här förs samtal om bälten i skolbussar och det gullas lite ytligt här och där. Men ett förslag om att ha en rejäl trafikundervisning i skolan för att rädda liv är något mer konkret. Det trista med trafikmiljön är att den sällan ger någon en andra chans. Har man dabbats sig är det finito. Personligen gillar jag inte vita små kistor.

Som en förlängning av trafikvettsdebatten kommer kanske världens bästa regering (enligt dom själva) med ett förslag på körkort och höjd åldersgräns för EU-moppar. I mina öron luktar det skattekronor också....

Däremot blir man förvånad när en representant för regeringen INTE vill införa alkolås i personbilar. Så hysterisk som debatten varit blir man häpen.

Att köra utan bilbälte är ett lagbrott - fast personligen ser jag en jävla skillnad mellan att köra spik nykter och drogfri utan bälte och drogad och skitfull med bälte. Jag kan tycka att man lägger krut på fel saker. När DHL, Schenker och allt vad nu de stora kedjorna heter far fram med 18 meters fordon i hastigheter som inte står i lagboken, då har man rätt uppenbart kopplat bort hastighetsstrypningen - kanske det är ett område att lägga rätt mycket resurser på över en längre period för att ändra beteendet.

Väntetiden för körkortsprov skall bli maximalt tre veckor meddelar Vägverket. Dessutom införs två nya delar i provet. Miljön skall få mer uppmärksamhet vilket borde innebära en koll på körteknik. Fasta situationer - brukar det visst kallas på fotbollsspråk - utgör den andra delen.

Det skall också skapas en rikstäckande databas där incidenter inom kollektivtrafiken skall matas in. Det lär ska bli ett webbaserat system. Det händer en hel del på landets bussar, som de flesta som håller på i branschen känner till. Våld och hot mot förare, barnvagnar på drift, passagerare som ramlar, fylleri, vandalisering osv...
Tydligen saknar många trafikbolag ett enhetligt system för rapportering av olika händelser. Jag har under mina år på BL aldrig sett något sådant. Finns det har dom dolt det väl.

Apropå hot och våld skall man inte ägna sig åt sådant inför busskamror. Föraren kallade på polis som märkligt nog dök upp - på Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg. Herrarna fastnade på video eller nått och satt snällt kvar i bussen - hur dum får man bli när man åker Grön Express?

Ibland får man anledning att fundera hur det står till i huvudet på vissa personer. Som till exempel hos de fackliga A-kassorna. På grund av ett antifackligt regeringsbeslut (säger alltså facken) har en stor mängd medlemmar blivit före detta medlemmar. A-kassorna vill inte skicka inkasso och kronofogden för att tvinga in avgiften. Fast här är en bit jag inte fattar. Om jag inte betalar min fortsatta prenumeration på en tidning upphör den att komma eftersom abonemanget anses uppsagt. Om jag inte betalar årsavgiften till byalaget upphör mitt medlemskap. Om en a-kassemedlem inte betalar sin månadsavgift åker han ut ur kassan....så vad är problemet? Någon typ av tvångsanslutning? Ja i princip!
Felet är nämligen att kassorna är så korkade att man låter det går tre (3) månader innan man åker ut. Skickar man sedan inkasso till typ 325.000 före detta medlemmar så är man nog garanterad att dom inte går med i den a-kassan igen och att dom nog blir rätt så sura. Folk är rätt rationella i de flesta plånboksfrågor (undantaget torde vara julklappar). Enbart Kommunal har tappat 50.000 medlemmar, vilket förefaller vara rätt så lite. Så nu sitter man i den sitsen att den nya arbetarregeringen kräver a-kassorna på den förhöjda finansieringsavgiften även för alla som hoppat av. Den nya finansieringsavgiften är egentligen en förtäckt löneskatt som alla INTE ville vara med att betala. Pengarna stannar alltså inte hos a-kassorna. Problemet är att kvarvarande medlemmar får betala kalaset med ännu en höjning av a-kasseavgiften -- vilket rimligen leder till ytterligare avhopp och så vidare. Arbetsmarknadsministern har inte för avsikt att avstå från någon del av den här löneskatten.
Någonstans i denna soppan ligger det en rutten fisk och luktar illa.

Dagens gapflabb måste nog ändå bli detta: Ta dig tid att äta i lugn och ro riktigt bra mat. Budskapet heter "Bra mat på jobbet" och levereras av Livsmedelsverket. Dom har aldrig ens hört talas om transportbranschen och absolut inte om kollektivtrafik och framför allt inte om BL. Mat på jobbet -- det var ta mig humhum det dummaste jag hört.

Här om dagen var det någon ledarskribent som sågade alla bloggar - och nu skall Lars Danielsson börja blogga minsann och även Borås nya hövding Ulrik Nilsson bloggar. Så än lever bloggandet.

För de datatossiga kan meddelas att Facebook är en riktig guldklimp för annonsörer. Där är profilreklamens eget lilla Mecca just nu. Detta väcker en liten liten undran? När jag går till den lokala livsmedelshandlaren så har han LCD-skärmar över varje kassakö där det rullar reklam. När kommer det i bussarna? En perfekt miljö för den typen av budskap och dessutom ger det en hygglig sidointäkt för Västtrafik. Via RFID-korten kommer resvaneundersökningen och i bussen kommer profilreklamen.....sicken grej!

Så här på slutet får man veta att de ständiga långtradarköerna in och ut ur Ryssland beror på rysk korruption. Ryssarna vägrar gå över till elektronisk dataöverföring - för då går tullarnas extrainkomster åt h311ve3 och det vore bedrövligt.

Filmen "Transformers" från 2007 är rena skiten.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Bra mat på jobbet"?

Jo tack. Från lunchrummet i Borås ska denna söndag nämnas att det inte ens finns ett knäckbröd att köpa i den automat som ska ge oss något att äta överhuvudtaget.

Förbannade sadister som inte ens kan ordna något i automaten, eller på annat sätt, att äta på en hel arbetsdag.
I natt ringer min väckarklocka 02.45 och det blir då min enda chans att fixa en grötfrukost som jag får klara mig på till framåt 14-tiden när jag slutar och förgäves ser att stadens lunchrestauranger stängt och det alltså även i morgon blir en varmkorv till lunch/middagsmål.

Det gnälls i veckobrevet att bussförare kastar kaffemuggar efter sig under språngmarchen ut efter 10-minuterspausen till bussbyte.

Förbannade sadister som inte ger oss tid att ens sitta ned och dricka färdigt en kopp kaffe i lunchrummet.

Kapten Kruts första åtgärd på BL var att ta bort våra namnmärkta porslinsmuggar. (Varför?). De här muggarna var vi rädda om och de hade alla sin egen plats på en hylla och vi hade tid att dricka färdigt på en lagom rast.

Att få tid för frukost, lunch eller middag har det aldrig varit tal om men det ser ju bra ut med "frukostserveringen" som det bara är trafikledarna, ett antal trafikchefer och fackpampen som har tid att gotta sig åt och det är väl därför den får finnas kvar.

Jag vet Mr Banco, att det inte är bättre ute på depåerna men ni har ju faktiskt den självförsörjande livsstil som är nödvändig för överlevnad och som vi töntiga stadsbor saknar. Önskar att det kunde finnas något slags kostråd men det är väl en omöjlig tanke om verksamheten, som det synes, mest går ut på att djävlas och försämra för arbetstagarna.

/Z