25 oktober 2007

Torsdagen den 25 Oktober


Nått vi missat


I moderna bussar finns ett överflöd av hjälp- och varningssystem, som vi skall ignorera säger dom som sköter bussarna. Nåväl - datorer håller koll på en hel rad saker åt oss. En sak saknas dock i våra bussar på depån: Driver Alert Control. Ett system som med hjälp av sensorer och kamror på föraren varnar okoncentrerade förare. Systemet registrerar vinglighet och utvärderar om körningen sker på ett kontrollerat sätt eller ej. Om systemet inte gillar Ditt sätt att köra ber det Dig ta en rast. Men som sagt -- det saknas i våra depåbussar. Jag läste på något ställe om någon resenär som önskade kamerabevakning av bussföraren (i kölvattnet efter motionerande 9-åring). Kära anonyma insändare --- här är det!


Social ekonomi


Då är det i alla fall inte min ekonomi det handlar om...jag har ändå ingen. Egentligen är det bara någon som satt ett namn på något som pågått under lång lång tid. Ideellt arbete i form av byalag, idrottsföreningar, sångkörer och mycket annat räknas sedan 1995 till den sociala ekonomin. Aktiviteter inom denna ekonomiska sektor kallas för samhällets smörjmedel. Att det sedan skapas arbetstillfällen genom den sociala ekonomin är ingen nackdel. Det är hart när omöjligt att mäta den sociala ekonomins storlek i pengar. Men en sak är tvärsäker - samhället skulle INTE ha råd att ersätta den sociala ekonomin med lönearbete.
En liten liten del av den sociala ekonomin är den där bussförare utför gratis arbete åt arbetsgivaren enbart av det skälet att de vill kunna trivas på sin arbetsplats. Det kan vara något att reflektera över. Det är faktiskt värt en hel del.
En negativ sak med den sociala ekonomin är arbetsgivarnas hänsynslösa utnyttjande av möjligheten till delade tjänster. Man kan verkligen undra om det finns andra branscher som också har delade tjänster? Tror inte att det är så. Vi torde ha en svag fackförening som tillåter att detta får förekomma år efter år....


Köpvillkor


Vi har fått en broschyr av Västtrafik som nog skulle bringa någon typ av klarhet i arbetet som förare. Personligen vet jag inte om jag håller med om att det skapar någon större klarhet. En sak av visst intresse stod det: "Går inte kortet att avläsa [Hajen] skriver Du ut en felanmälan." Hallå - den kursen har inte varit ännu! Den blev visst inställd.... "...kortet skickas tillsammans med felanmälan till Västtrafiks kortservice." Hallå igen! Skall jag som förare leta rätt på kuvert och frimärke och adressen till Västtrafiks kortservice? Det har jag varken tid eller råd med. "Resenären ska hänvisas till kundservice." Vart fan ligger kundservice i Sexdrega eller Mjöbäck? Alla åker dessvärre inte i eller ens till Borås.
Detta gäller självklart även för andra landsortslinjer som har samma problem....


Dagens surr


Om det är rätt som jag har uppfattat så i göteborg tar ingen förare betalt nu för tiden, dem slipper ha sina kassor med sig, men jag undrar hur mångar år behöver vi i borås för att få samma sak slippa ta betalt??? Det är Spårvagnsförarna som inte tar betalt längre - reformen har ännu inte nått bussarna.


För det första är det Noimineringsmöte hos Facket den 6 November klockan 17:30 i Sandå-lokalen. Den som vill ha förändring gör bäst i att gå dit. För det andra skall det vara skyddsrond på Svenljunga Depå 30 oktober mellan 08:00 - 10:00 och om man vill ha några synpunkter i det sammanhanget är det nog läge att framföra det till vårt lokala skyddsombud och tillika arbetsplatsombud. I övrigt kommer såväl Trafikchef som Depåchef att delta tillsammans med vårt lokala skyddsombud och Tranemos fd skyddsombud (eller hur det nu hänger ihop) samt huvudskyddsombudet. Jag fick det till 5 personer när jag räknade. Förra skyddsronden klarade huvudskyddsombudet och vårt lokala ombud av själva, men det är nua tider nu. Kontaktpersonen är inte kallad.


Ingen verkar vara ett dyft intresserad av att slippa ha bilarna stående ute i vinter. Förr om åren har vi haft dom i garage 3. Nuför tiden är det ingen som engagerar sig längre.
En annan fråga poppar upp nu när depåerna förlorat sin självbestämmanderätt & självständighet: Vem skall ta hand om pengarna som blir av alla pantburkar och flaskor som vi sparar på? Dessa pengar har då aldrig redovisats så länge BL haft depån, men nu är vi satta under förmyndare så frågan är om vi ens skall bry oss om att ta tillvara burkar och flaskor?


Idag kunde "Hajen" inte läsa fritidskort. Inte ens dom jag ställde ut på min maskin ville skiten läsa! Hur länge dröjer det innan vi slänger skiten i Viskan eller Mälndalån eller nått?


Vi kommer att få seriösa problem med utkylda bussar i vinter! Dels har vi tre delade tjänster där bussen står stilla och kyls ner under dagen när den står parkerad hemma hos chauffören. Vår tjänst 8 har två uppehåll på kvällen utan möjlighet till värmekoppling så vill man inte frysa häcken av sig får det bli tomgångskörning. Vagn 240 som jag hade idag gick dessutom bara upp i 60 graders motortemeratur - då den var som högst. Annars pendlade det mellan 40 och 50 grader så den var hopplös att hålla hyggligt varmt i för såväl förare som passagerare.


Jag undrar så hur en felanmälan går till i Borås. Vissa rykten säger att man ska skriva in felen på en dator i bussgaraget...jag vet inte. Vi får inte röra datorn på depån så där skrivs inget in. De lappar vi lämnar in verkar förbli olästa eftersom felen kvarstår. Nu har vi åter lämnat en felanmälan på vagn 240:
Säkerhetsbälte å förarstol ur funktion (tvåpunkts).
Värme ytterspeglar, värme förarstol - båda ur funktion
Täta tak mellan vägg och elcentral
Dålig värme passagerarutrymme.
Rejält glapp i styrsnäckan och därmed rejäla slag i ratten (kan undra hur mycket glapp i styrsnäckan som bilprovningen accepterar?).


Visst är det trevligt med kollegor som bryr sig....Stort tack till denna gentleman. Värre är det med ao/skydd som inte bryr sig - tyvärr!


Hade sällskap av någon trafikundersökare från Västtrafik som till och med utrustats med tjänstekort. Det är en förmån som vi chaufförer inte längre har, vi får väl vara glada att slippa leka följa John med passagerarna antar jag. Vid ett tillfälle var dom rent av två fast nr 2 sa att han slutat räkna.


Jag funderar på om det finns någon typ av minsta gemensamma nämnare i detta. Först är det problem med elever vid Tullengymnasiet, sedan hamnar vi i tidningarna för att en elev hade lite problem med reglerna för skolkort och nu har Härryda stoppat tre skolbusslinjer som enbart skulle få köras om väktare med särskild behörighet medföljer.
Det skall tydligen röra sig om ett antal hållplatser i området Rävlanda, Landvetter och Härryda. Här finns tydligen ett större gäng elever vars föräldrar totalt missat att uppfostra sina barn. Alltså ingriper skyddsombudet - inte företaget. En buss är ingen lekstuga vilket tydligen helt undgått eleverna från Rävlandaskolan. Problemet tycks vara rätt omfattande på många håll i regionen och det finns all anledning att reagera på denna attitydförändring. Kanske en långpromenad till skolan varje morgon skulle göra dessa elever gott. Enligt tidningsuppgifter har företaget tillsammans med polisen pratat med skolan och med de föräldrar som är engagerade i Hem och Skola (och det är aldrig problemföräldrarna som är med där). Det har inte hjälp!
Nu satte alltså skyddsombudet ner foten. Heder åt den kvinnan.


Så på slutet


Världens bästa regering (enligt sig själva alltså) har nu kommit på den ljusa idén att införa "Halvtaktsjobb" i stället för pension. Den pension som vi alla betalat mellan två och tre gånger till under hela vårt yrkesversamma liv. Eftersom pengarna är försnillade gäller det att hitta på ett nytt sätt att "blåsa" medborgarna. Vad skall dom hitta på härnäst?




Technorati :
Del.icio.us :
Buzznet :

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hola companjero´s Banco !

Kan en jäkla massa spanska ! (typ det och ett par andra smarriga ord !) Håller med dig i ALLA dina fuderingar och sitter oftast och småler om inte skrattar när jag läser dina bloggar. Synd bara att ingen "högre" på BLAB vågar kommentera nånting ! Dom vet att vi för det mesta har rätt i våra "tankar". Tystnaden talar för sig ! För om någon kommer med en Emotsägande kommentar emot vad vi "tänker" här eller något positivt så måste det vara dom eller hur !!! Jag menar vi har ju bara Personliga Tankar här eller hur ? Men jag VET att dom sitter här coh smygläser . Eller hur WENT ! har inget direkt att käfta om idag efter mitt delade pass som gjort att jag känner mig som en Zombie. Somnade som en gris idag när jag kom hem emellan passen . 3 timmar sov jag för att sedan känna mig som en påse sten när jag vaknade. Kom hem för ett litet tag sen. Ska kolla lite efterlyst med handen istucken i brallan precis som herr Bundy. Ställa klockan för YTTERLIGARE ett delat pass på en Fredag... Man tackar för den Bats Mohlin. Jag kommer ihåg en utbildare en gång som var Busschaufför också, men verkat glömt det mesta av det sen (jag tror det var han) införde Trapeze i bolaget ! Heter det så ? Tjänade in MASSOR med pengar till Hars LoL :) Mqvist. Så att denne kunde fortsätta med sin tjänst på BLABBOS ! Annars hade han garanterat vandrat den andra vägen, Som Porsche Cayenne , och Skydiver. Fast JAG själv hade velat vara SKYDIVER med den fina fallskärmen han flög iväg med. var det 6 miljoner tills han var 65 eller ?? Är inte säker men Det var ett par miljoner iallfall. Surigt för HARS att betala ut dom varje månad. Men vi chaufförer är glada för Äpplet vi fick ! 2.50 x vi tar i NU!! 300 chaufförer borås med omnejd = 750.- Kaffe + lussebulle + pepparkaka förra Julen = 0.60.- + 4.- + 0.40.- x 300 = 1500.- Det är UTGIFTER på oss chaufförer medräknat är då Julklapp till oss DÅLIGA Chaufförer på nästan ett år !
2250.- ??? Rätta mig om jag har glömt någon utgift för er så ska jag plussa på det nästa gång.

Tack för mig.... HEJ !

Ps ALLA namn är Fingerade !

klicka på Mr-Spook så finns det förklaringar på det mesta !

Anonym sa...

När mitt kort krånglade på Vättertåget, tog tågvärden (eller var det konduktören) hand om det, lade det i ett kuvert, som fanns på tåget.
Adressen till JLT var tryckt på kuvertet som också var märkt "Svarspost".

Tågvärden behövde alltså bara lägga kuvertet på gula lådan, så ordnade JLT resten.

Anonym sa...

Hej igen!
Linjerna i Härryda är inte några skolbusslinjer. Linje 610 och 611 är det som hette Röd express förut.

Skitungar.
Men det är ju så i samhället idag, föräldrarna har hört att "fri uppfostran" ska vara bra. Ungarna var tydligen 13-15 år, så jag hoppas bussarna har kameror och att VL anmäler dom, så föräldrarna får stå för det hela. Skolan verkar också ha en lite skev inställning, "bara dom lämnat skolområdet har skolan inget ansvar längre"

Ang din sista kommentar:
Stanna världen, jag vill kliva av

Anonym sa...

mr-spoke har rätt pris på en bussförare i Borås.
De låter sig köpas, förnedras och utnyttjas för 7,50 kr/år!!

2250:300=7,50

/Z

Svemicke sa...

Du propagerar mer och mer för att andra ska köra bussen. Jag håller inte riktigt med där. Om kontrollsystemet för busschaufförer fotsätter, kommer vi snart att ersättas med centralstyrda spårvagnar i stil med Köpenhamns metro.

Har inte hunnit läsa hela inlägget. Kan hända att jag finner mer värt att kommentera. Hinner inte mer än in på MSN förrän det händer saker. Får ta det andra i lugn och ro sedan.

bussjari sa...

funkar det här eller är rullen slut?

Anonym sa...

ANONYM ?

Svalde du HELA HUVUDET innan du kommenterade eller ! Det är du och måsarna IQ ETT ! Matte var inte din bästa gren i skolan märkte jag.

Gå nu och sätt dig och virka igen som du gjorde Innan du hittade denna sidan !!

Mr-Spook hette jag och inte ens det klarade du att stava till. !

Anonym sa...

Jag sa att jag drog till med 300 pers !

det kan vara mindre än 7.50 eller Mer kanske upp till 8.50.

Men sitt du där med dina virk nålar och tro att jag heter Spoke och att jag är förnedrad och utnyttjad eller köpt för 7.50 eller vad det nu blev i slutändan.

ylgu uoy kcuF !! fila på den sista texten . Kanske kommer du på det imorgon !

Mr-Spook

Anonym sa...

mr-spaak

Felräknat? Spelar ingen roll -för som BL-förare är du ändå den billgaste busshoran som finns att köpa.

Anonym sa...

hörrörru svullo !!

Den va jag inte med på ! att bli kallad hora offentligt också....*skrattar lite' Mest åt dig ! Einstein !

Kanske skulle du klä på dig rosa kläder ( som du brukar) och springa över ett övergångsställe nån timme fram å tebax nån dag. Du bestämmer vilken dag. Och vänta på att "horan" kör förbi ?

Collateral Damage !

One of you are more than enough !

Längre ner har du ett par telefon nummer du kan prova att ringa för närmare hjälp ! Är du med ?

Ps. Klicka på Mr-Spook å scrolla ner så kan du nog hitta dig själv där nånstans ds.


Psykiatriska verksamheten
Telefon

Växel 033 - 616 10 00
ABC-Borås
Solhem plan 5,
Ekenäsgatan 15,
Borås
033-6164776

Psykiatrisk Akutmottagning
med mobila resurser,
Borås Lasarett 033-6162760
Öppenvårdsmottagning Björkängen,
Klinikvägen 42,
Borås 033-6162142
Öppenvårdsmottagning Centrum,
Hallbergsgatan 3
Borås 033-6162541
SESAM (arbetsträning),
Solhem, Ekenäsgatan,
Borås 033-6162867
Öppenvårdsmottagningen
Klinikvägen 40,
Borås 033-6163550
Psykiatriska kliniken Öppenvårdsavdelning,
Beroendeenheten Solhem,
Ekenäsgatan 15, Ingång 2,
Borås 033-6162758