02 oktober 2007

Tisdagen den 2 oktober 2007

ATT VARA MR BANCO


Ibland blir man imponerad. Förvisso ställs det krav på alkolås och trepunktsbälten i bussar, samt någon typ av hastighetskontroll, men när man läser att det skall ställas hårdare krav på karosserna blir man imponerad. Några på Vägverket har förstått. Det känns rätt skönt. Att olyckorna utanför Arboga och Uppsala hjälp till att öppna ögonen är att beklaga. Det är så deprimerande tragiskt att det skall behöva offras människoliv innan förnuftet tränger ut girigheten.
Nästa stora bekymmer kommer givetvis att få passagerare i linjetrafik att använda bältena och att få klåfingriga ynglingar att låta dom vara. Ett annat gigantiskt problem kommer att bli vem som skall betala för att man slopar ståplatserna. Det gäller fortfarande att få PLUS större än MINUS.

Se där ja - Den detaljerade informationen om enskilda personers resor bör snabbt bli anonym tycker Datainspektionen men det tycker visst inte Västtrafik. Datainspektionen tycker att informationen från "Hajenkorten" skall bli ren statistik efter en vecka och Västtrafik tycker annorlunda. Någon kallade mig onödigt misstänksam för en tid sedan, men jag hävdar att det finns orsak att vara försiktig. RFID-korten innehåller många möjligheter utöver att vara färdbevis.

Sedan var det biodiesel. Bara namnet ligger väl i munnen. Biologisk diesel. Eco 20 som givetvis kommer via de stora bensinbolagen (ifall nu någon trodde något annat). Nu visar det sig att denna "ekologiska" diesel bland mycket annat innehåller palmolja. Denna olja utvinns tydligen på så sätt att man i princip karlhugger regnskogsområden. Så mycket för ekologi - det luktar som vanligt PROFIT. Som en knorr på historien vill vår miljöivrande regering HÖJA skatten på miljödiesel, vilket i sin tur kan leda till att den helt enkelt försvinner från marknaden. En riktigt solid miljösatsning - fast i mina ögon verkar det mer som ett försök att öka statskassan.

Om nu E85 är en vettig lösning på drivmedelsfrågan eller ej tvistas det om, men nu finns det tillgängligt i både Tranemo och Svenljunga.

Den våg av intresse för klimatet som just nu tycks finnas hos olika grupper har enligt pressuppgifter överraskat "vår" miljöminister, men det var nog det ända som hände.

Västtrafik aviserar nya prishöjningar efter nyår. Folk som reser med Västtrafik är rationellare och tydligen smartare än Västtrafik och dessutom kan dom uppenbarligen räkna ut vilka alternativ som blir billigast för dom själva. Det glömde Västtrafik tydligen att göra. Så nu är det dags att höja priserna igen. Det som är knepigt är att Göteborgsregionen nyss sänkte priserna.
Kontantlösa spårvagnar har tydligen blivit en hit. Föraren är ingen serviceperson längre utan reducerad till förare och kan därmed till 100 % koncentrera sig på att blåsa på med vagnen så mycket det går. Förr var det förare och konduktör och då körde föraren och konduktören skötte betalningen. Sedan har man rationaliserat - trodde man.
Även Skånetrafiken flaggar för prishöjningar. Verkar vara en trend vid nyår.

Jag har ofta kritiserat Just-in-time konceptet för dess baksidor. En av dessa baksidor har man visst upptäckt på Volvo PV i Torslanda. Att ha sitt varulager rullande på vägarna med pressade och stressade förare bakom rattarna kan ju verka ekonomiskt smart men ur en mängd andra synvinklar är det katastrof.

Såg någon anmärkning på WC i Svenljunga. Mig veterligen är det INGEN som har tagit ansvar för det WC som ligger i markplan. Detta var för övrigt det enda garage som de flitiga kollegorna inte hade gett sig på under måndagen. De fast anställda utnyttjar ju ett WC en trappa upp.
Vem som egentligen har ansvar för att garage och WC är acceptabla vet jag inte. Den typen av garagetid som vi hade förr och som innebar att garagevården roterade på förarna är ett minne blott. Om depåansvarig har det på sin lott har jag ingen aning om men det är de facto ingen som gör nått när det gäller att hålla garagen i gott skick. Det finns heller ingen definierad tid till sådant arbete.
Vår trafikchef skrev en gång något i stil med att vi har betalt av Västtrafik för att köra och inte för att städa. Jag är inte så säker på att han har helt rätt där.

Kollektivtrafiken i Västmanland är sämst utbyggt i landet. Trots att länet ligger i Mälardalen - Sveriges kollektivtätaste område - erbjuds här lägst antal kilometer kollektivtrafik per invånare. Snacka om superbesparing på glesbygdstrafik.

Ett tack till våra kontrollanter:
UNGDOMS OCH STUDERANDE REGLER, just nu!
Kontant & Värdekort gäller ungdomspris, till och med 30 juni, det år du fyller 16 år.
Period Tätort & Kommun, tills den dagen du fyller 20 år. Inget annat gäller, inget stud.rabatt osv.
Period Flerkommun tills den dagen du fyller 26 år, ingen rabatt gäller.
Periodkort Region 30 dagar. Tills den dagen du fyller 26 år, har du fyllt 26 måste du ha ett godkännt studerande rabattkort att visa upp.
Periodkort Fritid. Tills den dagen du fyller 20 år, aktiverar du det dagen innan du fyller 20 år får de resa upp den perioden.
Hund halv avgift eller Periodkort ungdom.

Medge att det inte är lätt att klart och entydigt definiera vad som är ungdom med alla varianter ovan. Nog hade det varit bättre utan alla dessa "gråzoner". Men nu är det som det är och detta klargörande som vi fått av våra kontrollanter kan vara en god hjälp!
Det kom in ett tillägg från dessa gentlemän där man medger att det har blivit rörigt, men påpekar samtidigt att vi måste kunna dessa regler och KUNNA argumentera i en tvistig situation. Det är inte alltid så enkelt.

När det gäller Z-turer (indragen trafik skolfria dagar) så har jag alltid ansett att det skall finnas information, åtminstone på de hållplatser som berörs, vilka dagar de närmsta halvåret (terminen) som är Z-dagar. Passagerarna skall inte behöva sitta och leta efter sådan kunskap och för övrigt inte vi förare heller. Att Västtrafik centralt inte fixar att hålla koll kan jag förstå, det är ju många rektorsområden inom regionen.
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
Nu ska vi se vad som gick snett. Man skall inte ta emot sin lön som lön utan placera pengarna i en firma som till synes går med förlust. Jobbet som busschaufför är egentligen ett konsultuppdrag och absolut inte inkomst av tjänst. Alltså går lönen till mitt bolag. Man får tacka förre stadsministern för tipset - han har tydligen duktiga rådgivare som vet hur en slipsten skall dras.
Snälla arbetsgivare - eftersom jag nu är en konsult hos Er vill jag att ni sätter in mitt arvode på företagskontot. En av landets fd högsta har ju sagt att det är okey att göra så.

Svenska är tydligen ett svårt språk även för svenskar: "Jag undrar hur jag skall stärka mitt barns osäkerhet?"

Tydligen har New York Times försökt att bli en betaltidning på Internet och misslyckats och åter blivit en gratis nättidning. Knepigt det där!

Detta är hans sista inlägg i bloggen "Att vara Alex Schulman" på Aftonbladet punkt SE. Att skriva den här bloggen har varit en mycket annorlunda resa. Jag startade bloggen på en väldigt liten sajt för ett år sedan. Den blev snabbt känd och omtalad. Jag fick den ombord på aftonbladet.se och idag är den Sveriges i särklass största blogg med 250 000 besök i veckan. Den anses dessutom inte längre vara en blogg, den här bloggen. Den anses vara "ett fenomen". Tänka sig, att jag har skapat ett fenomen. Det har inte alla gjort i livet.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till MrBanco
eller skriv en kommentar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en liten aha-upplevelse att få bekräftat från ett av de övriga kommunala bussbolagen att de också haft oförklarligt höjd förbrukning av diesel.
Deras uppfattning, som nu också är min, är att rapsinblandningen gör bränslevärdet lägre vilket då i sin tur innebär att förbrukningen ökar.
Vad jag funderar på, och börjar bli orolig för, är om det bidde ett nollsummespel av hela grejjen med "eco-diesel"....

Det skall bli intressant att följa utredningar i frågan.

Kenth Wasserman, Trafikchef, BLAB

Anonym sa...

När det gäller arbetstiden gäller såvitt jag förstår:
Ni har betalt 40 timmar i veckan (eller 18 eller 23 eller vad det nu är).
Under den tiden arbetar ni. Arbetsledningen ger besked om vad ni ska göra.
Normalt kör ni buss, med de kringarbeten som blir: lastning, lossning, biljettering, redovisning...

Ska ni städa dass, är det ert arbete. Som arbetsledningen gett er. Men då hinner ni inte köra lika mycket buss.

Allt över 40 timmar (eller vad ni nu har) ska isåfall vara övertid.
Andra regler finns också för tiden: arbetstidsförordningen, körtider för tunga förare och de nu EU-vilotiderna osv osv.

Om ingen städar dass, blir dassen sanitär olägenhet och skyddsombudet kan stoppa arbetet.

Fast egentligen tycker jag detta är en skitsak.