24 oktober 2007

Onsdagen den 24 Oktober 2007


Nu var det dags att stjäla från Kenth Wasserman:


För 5 år sedan hade Västtrafik ett synnerligen väl fungerande biljettsystem där betalningsmoralen var god och där förarnas engagemang och vilja att ta betalt var hög samtidigt som företaget hade stenkoll på alla transaktioner. Det var ett biljettsystem som fungerade i praktiken och hade resenärernas förståelse/respekt.
Under tiden som "Hajen" har varit igång har maskinerna till att börja med fungerat så dåligt att vi från bolagets sida varit tvungen att beordra förarna att INTE ta betalt utan låta folk åka. Därefter dök fenomenet upp med icke fungerande kort där då föraren, i en mycket pressad tidtabell, skall ställa fråga, göra nytt kort, ta betalt och sedan därefter försöka köra ifatt de nyss tappade minutrarna. En resenär som vet att den har ett gällande färdbevis tröttnar lätt (precis som förarna) att det måste visas både en, två eller ännu fler gånger. Förståelsen och respekten för biljettsystemet är helt borta, hos tror jag snart alla, utom kanske hos de sista entusiasterna på Västtrafik..
Ett annat växande problem är det "tillfälliga" arrangemanget med montering av dubbla biljettmaskiner, en provisorium som känns permanent, ett provisorium som på sikt orsakar ergonomiska besvär för Västsveriges förare och redan nu skador på våra vagnar, Monteringen var inte gjord för att hålla år efter år…Det besked jag fått om när vi kan slänga ut Scanpointen är till decennieskiftet!! (löfte på ett entreprenörsmöte).
Skolkorten har inte kommit i tid ett enda år utan varje terminsstart har vi varit tvungna att låta bli att kräva färdbevis för det har de facto inte delats ut några.
Inte bara de veckor in på terminstarten som alltid har varit och som kanske? behövs, utan månadsvis. För att sedan göra det ännu "lättare" har man ibland sagt att vissa kort skall gälla vissa lov men "glömt" att uppdatera detta i biljettmaskinen från VT´s sida vilket inneburit att 100-tals personer varje dag har kunna åka gratis. Ungarna slarvar bort sina kort och då skall förarna igen genomföra någon åtgärd som både tar tid och är frustrerande.
Nu har förarna dessutom fått klart för sig att man inte slänger av en 9-åring som försöker fuska sig ombord för tredje gången på kort tid utan just dessa fuskande och återkommande slarvpellar skall otvetydigt släppas ombord. Det har ju jag själv, kanske enfaldigt, sagt. För mig är det inte ett skit egendomligt att man som förare ser mellan alla fingrar man har för att lösa den huvudsakliga uppgiften som ju ändå är att transportera folk på ett tryggt och säkert sätt och i någorlunda tid. Betalningsmoralen har blivit mycket sämre och förarnas vilja och förmåga att genomföra seriösa viseringar slog vi sönder för flera år sedan när hajen infördes. I samband med detta tappade också företaget all insyn i förarnas beteende och samtidigt möjligheterna till arbetsrättsliga åtgärder.

Det är inte så att jag har givit upp utan jag varnar visst folk som inte tar betalt för det skall de ju göra men om jag skulle varna alla de förare som inte tar betalt när de enligt regelverket (jag tillåter ju mina förare att agera efter verklighetens omständigheter) skall göra det så fick du nog köra din buss själv för då skulle alla mina förare fått foten för länge sedan…. Förarna vet inte och knappt jag heller vad som gäller nu? Är det öppet biljettsystem där varje resenär reser som den behagar och väntar på en kontroll, eller finns viseringsplikten kvar och den då medföljande risken för förseningar eller utkastade ungar… Tja, vad vet jag?
Givetvis ska jag påminna mina förare om att skolkorten ska omhändertas och felremsa skrivas ut. Fast hur stod det nu i broschyren ni delade ut till förarna…
"Spärrade eller ogiltiga västtrafikkort får inte omhändertas av föraren"




En sak som Kenth glömde


Vår käre Trafikchef missade en icke oväsentlig punkt eftersom hans måttstock i detta fallet med all rätt var stadstrafiken och därför kom det dubbla zonsystemet bort i kritiken. Jag förutsätter att det inte skapar några större bekymmer inne i Borås, medan det ställer till bekymmer i fjärrtrafiken. Den andra lilla detaljen är att så länge vi hade enbart ett (1) biljettsystem så var åldersgränserna kristallklara. Nu är dom långt ifrån klara i och med alla dessa varianter som Hajen fört med sig. Ungdomarna vet att på alla sätt försöka utnyttja denna tvetydighet.


Så en positiv nyhet


Bus4you har gjort sin premiärtur och fått stora rubriker i den lokala pressen. Det positiva är att om man lyckas bita sig fast och lyckas i kampen mellan David och Goliat så har ni en arbetsgivare till att välja på (inte jag kanske - men Du).
Lycka till mina herrar.


Facklig korsslutning


"Anställning med timlön kan ske bland annat genom anställning vid varje tillfälle då arbete erbjuds och arbetstagaren har möjlighet att utföra arbete, intermittenst anställning utan arbetsåtagande. Vid regelbundenhet ska tjänstetillsättning eftersträvas."
Jag har en känsla av att den sista meningen fallit bort hos många arbetsgivare. Intermittent är normalfallet och inte undantaget. Man kan verkligen undra hur ett förening som skall tillvarata förarnas intressen kan komma på idén att ens gå med på en sådan skrivning. I det tidigare avtalet förekommer inte ens ordet intermittent. Kan undra vems ärenden man gick då man fick in en sådan avvikelse i avtalet?










43 Things :

5 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=275999&osc=1192744616515

föraren hade gjort 103 % fel sa nån som hette nåt liknande Went Kazzerman TCHÄFFENN BLABOS.(ville gärna säga TCHÄFFEN nu känns det bra!)OK att det va lite dåligt att Killen inte fick åka med ! VARNING UTDELAD !

Det verkar som om Went måste vara jävig mot pressen (Se Went har aldrig skyddat en enda chaufför i pressen) vad jag vet.Rätta mig om jag har fel!. PRECIS som vårat kära fack är mot BLAB ! Jävigt. Went älskar och synas i Pressen, Problemet är bara när att han är där så säger han saker som gör att det ger motsatt effekt mot chaufförerna och klagomålen Ökar med 378% dagen efter. Jag menar är vekligen 85% av chafförerna DUMMA I HUVUDET ? Det vore vara nåt slags rekord isåfall ! Det enda denne BLABige representanten gillar att tala för oss chaufförer är att hur många varningar han delar ut per vecka och hur dåliga vi egentligen är(se veckobrev).Exakt samma som Facket gör för chaufförerna. Nästan lika mycket som han VERRY giller att godkänna RAMTID i tjänsterna(som han visar med att rita upp en ram med pekfingrarna framför sig)varefter han lungt puffar vidare på sin vattenpipa ! Ramtid är inget man försöker komma undan, det är snarare en Regel ´som VERRY stöder fullt ut ! Jag menar vi betalar ju ändå 4-500.-/månaden till facket (A-kassan ej inräknad)det är väl klart att han ska jobba för RAMTID då ?
ELLER ?

Mr-Spook Privata tankar

Anonym sa...

Käre Mr Banco!

Gillar din sida starkt

jag kommer att lägga in kommentarer här titt som tätt. Mest negativa !
För då platsar man i BLABS spottlosk Gäng.

mvh Mr-Spook

Anonym sa...

Här om dagen körde jag buss från Dalsjöfors till Äspered då kliver på två jätte gulliga barn på min buss, ca 6-7 år gammla dem skulle till äspred skolan, och frågar dem mig om att bussen skulle gå till äspred jag sa ja ja men välkommna, så fort dem sätter sig så frågar dem mig finns det bältet på säterna? hmmmm jag sa nej det finns ingen dem sa att dem brukar åka med någon annan varje morgon då fanns det bältet på deras buss, fast det inte var BL buss då, okej men jag undrar hur kan vi ha bussar som tar unga till skolan utan bältet? Sen tänkte jag hmm hur kan passagerare ha bältet om vi själva förare har inte det? <<(Jag frågar mig själv) Alla pratar om säkerheten på bussarna, jag tycker så här när jag själv kör buss inom stan så är det okej om vi inte har bältet men så fort vi går utanför stan där det är högre hastighet än 50km\timmen då måste vi ha bältet, jag skulle känna mig mycket tryggare om jag skulle köra buss med bältet på, men självklar det är jag som tycker det! men alla har sina egna åsikter!

Om det är rätt som jag har uppfattat så i göteborg tar ingen förare betalt nu för tiden, dem slipper ha sina kassor med sig, men jag undrar hur mångar år behöver vi i borås för att få samma sak slippa ta betalt???

Jag hörde några dagar sen prata några förare om diskriminering på BL , jag undrar har ni hört någonting om det? vet ni något? skirv gärna jag vill gärna veta vad det handral om?

I den här blogg det är mina egna åsikter jag vill inte påverka någon men något genom att skriva här\ hoppas att ni förstår mig!

\\Vänlig Bussförare

Anonym sa...

Alla förare har kört olika linjer inom stan jag oxo men jag undrar dem gupparna som finns inom stan det är vi som har det inte cheferna , säg till dem kör 7an eller 9an sväng som vi gör 3 eller 4 timmar i rad, och fråga dem hur känns det i ryggen? fick du några skador? hur mår du? Speciellt när det är vinter efter några dagar snö så är vägen sten hårt med guppar som aldrig slutar! det är därför finns många skjukskrivnigar, många förare hinner inte vila på riktig! finns det bra ergonomi på arbetsplats eller? när man kommer på morgonen så ibland kommer man till buss så först är det ratten måste man själv rengöra den så att våra händer inte blir smutsiga, innan vi kan äta någonting vi måste tvätta våra händer i och med att våra händer ligger hela tiden på ratter eller biljett maskin som är ännu smutsigare än vad själva ratten är! känns det rätt? hmmm Det är bara vi som drabbas av deltid tjänster i hela landet eller? hur många andra företag som har delad tjänster i hela landet?

Anonym sa...

Håller med er ! Allt förutom ratten det hade jag inte tänkt på ! ;0) Det jag undrar över istället hur garaget kan få så mycket beröm när dom knappt gör ett skit ! Felrapport efter felrapport lämnas in men inte fan gär dom nåt åt det ? Men beröm öses över dom hela tiden ?Buusarna har full värme på somrarna, Inagen värme på vintrarna, Hur va det med 1 minutes tomgångskörning som BASUNERADES ut av nån lojal Förman för någon vecka sen? Jag klagar inte på att ni sätter igång bussarna på morgonen på vintern men ge då Fasen i att basunera ut att vi ska inte stå med tomgång på torget när vi plockar upp folk och göra det på ALLMÄNT ANROP så varenda KÄFT hör det, Bussarna Vobblar i nedförsbacke PGA att framvagnarna är SLUT efter alla Gupp som finns här i stan ! kan du tänka dig hur våra ryggar känns då ? Sätena kan inte skjutas tillbax så att vi chaufförer som är lite längre kan över huvud taget sitta bekvämt på 4 timmar på tillexempel 8. an Runt runt utan att kunna ta ens en bensträckare ! Radioapparater från 1995 som i bästa fall får en Taskig sändning från p3. KomRadiosystemet på BL ..... Funkar det?...... det enda jag tycker mig själv säga ..Hör du mig !!!!! HELA TIDEN ! Nej då ringer jag till Minusräknarföretaget Själv från min Privata mobiltelefon. Ännu en utgift från min privata plånbok till BL. Förutom alla andra minuter dom blåser oss på. T.ex Restiden eller avbytestiden. Skit samma om det står lagfört att det ska vara så. Den lagen spyr jag på ! BL följer ju inga lagar själv, Syftar på Bussar som inte ens är värda att köras av oss chaufförer i trafik . Dom är så SLUT dom flesta bussar att man nästan får dåligt samvete när man kör våra "nöjda" kunder i dom ? Samma som jag gör när jag kör MAN bussen (den är ny va?) i uppförsbacke och kör nån slags hårdrockar headbanging mot ratten var 4 sekund . samtidigt som jag inte ens har en radio som fungerar så jag ens kan dränka sorgen i musik ! PMS ? Jag Nääääää då !! Konstigt att man kanse är lite lättirreterad över småsaker ibland ? Oj Nån som heter liknande HARS LOL :) MKVIST har garanterat någonting emot att åtgärda saker och ting nu när han har fått fart på miniräknaren som bara kan räkna minus ! Vi fick iallfall ett ÄPPLE häromdagen . Kanske ett tack för att alla supervänliga utländska chaufförer hade gjort Bajram mat till dom flesta på företaget HARS var där med !. Han slapp betala en spänn. Ps. Vet inte om han åt eller om han hade nån representationsmiddag på Resturang Oliven med nån uppslickad vänster anhängare. ( för ingen som sköter BLAB kan MÖJLIGT vara Höger !!) Nä ärligt talat alla ni som sitter med lite "makt" på BL , Ta tag i erat eget Okunnande istället för att lägga ner 103% ( känner igen den % siffran) på att läxa upp och varna oss chaufförer. Vi gör så gott vi kan. Men alla är inte perfekta bland MYRORNA. Och det är defenitivt inte ni Kungar höga i sin hatt heller ! Men så fort ni eller era undersåta (förmän) gör något fel skyller Ni på Undersåtarna och dom på oss... För dom kan ALDRIG ha fel!! och då är det bara en kvar som har gjort fel ........ vi !!! + eller Minus HARS ? hmmmmmmm........ :P Nej svaret är inte minus HARS svaret är LOGIK !

Mr-Spooks egna tankar

ps. alla namn är fingerade ds.