30 oktober 2007

Tisdagen den 30 Oktober 2007


Missnöje hos busschaufförerna



Hurra det är fler som börjar reagera och det är ta mig ----- den på tiden. Följande text fick jag tips på!


Det jäser bland busschaufförerna i Dalarna. De har arbetsdagar på över tolv timmar. Många mår riktigt dåligt, säger en chaufför. En trafikchef i Dalarna, anser dock inte att det finns några missnöjda chaufförer (Ingen skillnad där med andra ord.)
När företaget tog över busstrafiken i Dalarna för drygt ett år sedan uppstod mängder av problem, med bland annat inställda bussturer på flera linjer. Även chaufförerna protesterade mot sin arbetssituation. Den senaste tiden har dock kritiken varit tyst, men nu börjar den höras igen. Många chaufförer mår riktigt dåligt, säger en chaufför. De har också tala med sina chefer om förhållandena. Och chefer gör som alla andra chefer - de lovar, och lovar, och lovar att det ska bli bättre, men man har inte sett något av det än. En chaufför berättar att han kan börja sin arbetsdag klockan fem på morron och sedan sluta vid halv sjutiden på kvällen. (det var änna lite tidigt - lite mer åt halv åtta på kvällen). Under den tiden har han flera långraster inlagda, men de går ju inte att utnyttja till något.
Trafikchef i Dalarna vill inte ställa upp på någon intervju, men vidhåller att det inte finns några missnöjda chaufförer längre. (Ännu ett blindstyre med andra ord).


Ett företag som kör åt Upplands lokaltrafik, brast i underhållet av sina bussar. 2006 fick bolaget hälften av sina bussar underkända hos Bilprovningen. Det visade en granskning som gjordes av SR Uppland och programmet P4 Extra. En del av bussarna fortsätter man dessutom att använda innan felen åtgärdats, vilket är i strid med lagen. Företagets tekniske direktör hävdar dock att företaget får köra med undermåliga bussar, men enligt Bilprovningen och Vägverket så bryter företaget mot lagen. Efter det att saken kommit till allmänn kännedom har nu bolaget ändrat sig och den tekniske direktören säger nu att de fel som bilprovningen hittat och som markeras som 2 x i protokollet, och alltså innebär ett underkännande men som man inte behöver komma på efterkontroll för, gör att bussarna ändå är godkända att köra vidare. Det kan handla om spräckta vindrutor eller trasig belyning etc. Men nu reagerar både Vägverket och Bilprovningen på det här. De menar att företaget å det grövsta bryter mot lagen. Om polisen hittar brister på ett fordon ute på vägarna så blir det oftast böter, men Vägverket menar dessutom att det i det här fallet till och med är åtalbart. Speciellt eftersom företaget kör med bussar som de vet om är underkända i besiktningen. Upplands Lokaltrafik, som använder sig av bussbolaget i sin linjetrafik, ser mycket allvarligt på att hälften av företagets bussar underkänts i år hos Bilprovningen.
Men vad gör man inte för att hålla nere anbudspriserna, tydligen precis allt, till och med lagbrott.






Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.





Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Håller med i det Du skriver angående Rävlandas problembarn. Kan inte göra annat än att hålla med.