17 oktober 2007

Onsdagen den 17 oktober 2007


Som man ropar i skogen får man svar säger dom att det heter.
06:39 "Bussen först" skrev jag på måndagen och syftade på en jättegammal kampanj man hade för att släppa ut bussen från hållplatsen. Bak på varje buss satt en dekal. Nu är den regeln sedan länge bortglömd.
Så istället får man ett muntert litet stressmail som hälsar en välkommen in i denna helveteskarusell som fraktar Boråsare. Tempot är nu uppskruvat till max och förarna får inte längre den vila och återhämtning de behöver. Bussar som krånglar och vansinniga tidtabeller. Vi är trötta, ledsna, besvikna och förbannade så därför blir det så här:
Men faktum är att jag inte riktigt köper detta sätt att resonera även om det i sak säkert är korrekt. För det första har jag inte tillgång till tjänsterna i stadstrafiken så hur dom ser ut har jag ingen aning om. Men en sak vet jag tvärsäkert. Det är vem som bestämmer i bussen. Det gör jag! Jag låter mig inte jagas av tidtabeller och annan skit. Detta med dygnsvilan är ett annat kapitel som jag ämnar återkomma till.
Sluta stressa! Skit i tidtabellen! Le mot kunden och ge den service hon/han har rätt till. Flyt med i trafiken istället för start/stop/start/stop. Skulle förman undra vart Du är kan han ju alltid komma dit och skaffa sig magsår. Låt aldrig tidtabellen jaga Dig! Då begår Du misstag.


Sedan kan jag tycka att ledningen alltför lätt skyller allt på den enskilde föraren och framställer sig själva som ett under av oskuld. Felet ligger dels i internutbildningen och dels i hur och när information kommer ut. Det vore nyttigt om trafikchefen hade kört buss i linjetrafik några år och visste hur verkligheten verkligen ser ut. Det är skillnad på teori och praktik.
Eftersom det alltid anses vara den enskilde förarens fel så finns bara EN medicin. Lätta på gasen, flyt fram OCH sluta jaga tidtabeller. Missar Du en anslutning är det INTE ditt fel utan felet ligger i att tabellen inte tagit hänsyn till Dina trafikförhållanden. Punkt.




Igår



  • 05:12 Timmerbilssläp parkerat på busshållplats igen. Tröttsamt.

  • 05:27 Bussen framkörd till Svenljunga Station. Yttre högra halvljuset trasigt, men ej bytt eftersom vagnen ska in till smörjning. Bussen kollad ute & inne samt försedd med tidningar. Ljusomkopplaren ställd för inre halvljus.

  • 06:01 Kollega ringde på nallen om värmeproblem i sin buss!

  • 06:05 Väderskydd i Hillared icke åtgärdat ännu - 3 av 5 rutor krossade och gott om glassplitter.

  • 06:38 Passagerare utan reflexer, men moderiktigt klädd, tror hon syns ändå. Så var inte fallet....hon kom med.

  • 06:35 Polis i Svenljunga endast på Måndagar och då ej hela dagen. Övriga dagar fritt fram.

  • 06:50 Passagerare med ficklampa syns jättebra.

  • 07:13 "Bussen först-konceptet" gäller absolut inte yrkesförare har jag äntligen fattat.

  • 07:56 Kvalitetskontroll av buss utförd av våra kontrollanter. UA så vitt jag förstod. Bland mycket annat kollades bakdörrens klämskydd.

  • 08:22 AvloppsRallarna gör det trångt i Aplared. Lägger beslag på mer än halva vägbanan.

  • 08:26 Tre passagerare påstigna i Aplaredsslingan blir avsläppta vid den inofficiella hållplatsen "gångväg till hpl R27 mot Borås".

  • 08:35 Ingen åtgärd ännu i Hillared.

  • 08:52 Vändplatsen i Tingarör har fått fler parkerade bilar. Några till och det går inte att vända där. Det räcker med att dom parkerar osmart för att det ska vara kört. Dessutom saknar platsen ännu belysning. Hur vore det med en riktig vändslinga? Har Västtrafik och Tranemo Kommun råd med det?

  • 09:31 75 mil järnväg skall bort i regeringens "satsning" på kollektivtrafik (nedrustning). Bland annat lär förbindelsen Borås - Varberg ligga illa till.

  • 10:01 Trångt i Åhaga-rondellen även idag. Det grävs och stökas. Hoppas inte att svängarna skall vara så snäva när det är klart för i så fall får det bli tvåfilskörning.

  • 10:20 Bussbyte på Strömsdal. 241 in och 261 ut. En låggolvare med Magnusmaskin till en godsbärande tur. Inte så smart. Fast det tror jag inte att smörjhallen ens funderar över. På denna busstyp anses myntbord överflödigt.

  • 11:00 Flyget till Norge lyfte! Planbyte i Oslo....

  • 11:01 Liza Marklund är inte som förr. Mer mekanisk numera.

  • 11:06 Adjö Borås! Slipper Dig för resten av dagen! Ajaj 261 läcker luft som ett såll. Kom iväg 11:08 istället.

  • 11:28 261 var då ingen höjdarvagn. Dom har monterat trähjul på denna modellen och skippat fjädringen. Sidorutan drar som bara den (det tjuter och viner). Rundradion fungerar inte alls och tar inte ens in en fm-sändare inne i bussen. Värdelöst.

  • 12:04 Apropå klanten som nekade skolbarn att åka buss vill jag minnas att det finns ett antal domar som går ut på att vi inte får neka skolpliktiga barn som glömt sitt skolkort att åka med. Fast det är kanske inte allmänt känt. Det borde ju stå med i Västtrafiks regler (om det inte redan gör det?). Att skolelever glömmer sina skolkort händer varje dag så det skulle bli en massa gående skolelever utefter våra vägar.

  • 12:10 Läste en debattartikel av en lokal politiker och fick bekräftat den gamla sanningen att närhelst en politiker tar till orda i tal eller skrift skall man utgå ifrån att han ljuger.

  • 12:35 Jag hävdar med en dåres envishet att två (2) papperskorgar i en 14,5 meter lång regionbuss är vansinne. Skräpet hamnar på golv, väggar och ytterligare platser som jag överlåter åt fantasin.

  • 14:39 En välsolad pappa och 3 välsolade barn men bara ETT flerkommunskort och givetvis fattar man inte ett smack.



Idag



  • 06:21 Polisbil med blåljus fräser omkring i Svenljunga.

  • 06:34 På kontoret i Svenljunga har det blivit ännu mer kontor. Ett nytt låsbart dokumentskåp markerar tillsammans med låsta skrivbordslådor och låsta kassaskåpsfack att detta är prylar som Ni förare inte har med att göra.
    Platsen inbjuder inte till att sitta och fika precis. Alla borden var belamrade med diverse bröte.
    Anslagstavlan var så full av lappar att det var omöjligt att avgöra om det kommit upp någon ny lapp. Det är nog dags för en anslagstavla för förarna ovanför brevfacken vid entredörren.

  • 06:59 Förmanskontoret kunder inte nås på varesig A1 eller enbart 1, men efter en stund ringde min nalle. Nått av anropen hade noterats men det gick inte att komma i kontakt med bussen sa dom. Inget nytt med andra ord.

  • 07:03 Vagn 260 har en AC som är precis lika kass som när jag hade bussen senast, så den stänger man av för att undvika hörselskador. Jag kommer inte ihåg hur länge AC:n varit så här dålig, men nått fel i felrapporteringssystemet måste det vara.

  • 07:31 Datoriserade övervakningssystem med beteendekontroll har just nu seglat upp som lösningen på en mängd störningar. Kan det bli nästa steg i bussövervakningsutvecklingen också? Ho vet!

  • 08:27 Defrosterfläkten funkar inte heller och det har den inte gjort på ett bra tag - återigen verkar felrapporteringssystemet ha klappat ihop och gått hem. Dessutom blinkar VEC-lampan ständigt och har gjort så månavis tillbaka.

  • 10:34 Väderskyddet i Hillared inte åtgärdat...Funkar rapporteringen mellan BL och Hållplatsservice? Får väl ringa och kolla, jag har ju numrena.

  • 10:55 "Vändplatsen" i Tingarör börjar bli besvärlig att använda. Bilisterna parkerar inte för att underlätta för bussen.

  • 11:36 Vänligen besök vagn 360 för att se hur avskurna säkerhetsbälten ser ut.

  • 11:55 Bussen sopad & skurad och rengjord! Ops - tankad också! Gud vad jag tycker illa om tuggummi och potionssnus!

  • 12:08 Förnyad felanmälan inlämnad på vagn 260.

  • 12:26 Pendelparkeringen i Lockryd i det närmaste fullparkerad. Undrar hur många som tog bussen respektive samåkte med annan bilist?

  • 13:08 Stureplansprofilerna får på tog för mycket mediauppmärksamhet. Lås in dom och kasta bort nyckeln.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Jag är en man med fasta och oböjliga principer, den första principen är att alltid vara flexibel.









1 kommentar:

Anonym sa...

Mr Banco!

Nu överträffar du dig själv med de bästa bloggposter du skrivit sedan starten 2005!!
Vill bara säga att det är inte tidtabellen som jagar oss -det är viljan eller en önskan att de ska få komma till sitt jobb i utlovad tid på morgonen och hem till familjen så snart som möjligt på kvällen...

Än en gång: Ursäkta om du känner att vi pressar på vid dina besök i karusellhelvetet! ;o)