21 oktober 2007

Söndagen den 21 Oktober 2007



Apropå den stackars pojken som fick gå till skolan. Våra kontrollander hade stenkoll::
Olyckligt är att en trafikbolagschef, inte ens kan förklara eller försvara sina anställda offentligt.
Olyckligt är också att sitta och lova i lokalradio att alla "barn" (16år) reser gratis utan färdbevis, vem är han att gå ut och omkullkasta vårt mångåriga arbete till att få upp betalningsmoralen och ordningen på bussarna i Sjuhärad, både bland barn och vuxna. Väldigt olyckligt!
Vilka befogenheter har han att lova det i sådana allmänna termer.

Behöver knappast ytterligare kommentarer. Det som är mest intressant är den debatt och förvirring som blommat upp. Det står mer och mer klart att detta är en utbildningsfråga parat med en smula sunt förnuft och det är väl inte heller första gången som en trafikchef offentligt kritiserar sin egen förarkår.

"Givetvis är det bra att det finns kontrollfunktioner som ser till att olämpliga förare inte har tillstånd att köra reguljär passagerarfordon." Allt enligt brev från stadsministerns kansli. Där slirar man nog lite på sanningen. Det finns lagliga situationer där föraren nog ändå borde klassas som olämplig. Ett numera klassiskt exempel heter delade arbetspass.


Det finns en intressant detalj när det gäller Älvsborgstrafikens och sedemera Västtrafiks bestämmelser. Det ska visst finnas en pärm i varje buss. Under i vart fall 5 år var dessa bortplockad från depåbussarna i Tranemo & Svenljunga på order av en fd Trafikchef (minnesgoda vet vem). Förra hösten började dom poppa up igen och det är rimligt att det hade ett visst samband med förarcertifieringarna. Personligen har INGEN på BL gått igenom innehållet i denna pärm med mig, inte heller har jag fått någon som helst företagspresentation.
Jag tror att jag har fog för att tro att fler än jag drabbas av bristande eller knappt någon utbildning alls. Jag inbillar mig inte att jag skulle vara unik i det fallet. Och med den policyn är det alltid någon som trampar i galen tunna när man tror att man gör rätt.
Att VD nu skulle gett föraren, som körde bussen där grabben fick gå av, en skriftlig varning (vilket borde innebära att facket gått med på detta) tycker jag är lite anmärkningsvärt och vittnar om dåligt omdöme. Det är företaget, inte föraren, som i grunden gjort fel.
Om grabben exempelvis upprepade gånger åker med ett ogiltigt skolkort finns en rutin för detta. Man tar hand om kortet och ger honom ett felkvitto och rapporterar händelsen. Han kan därefter inte fortsätta att åka på ett ogiltigt kort.
Det föreligger med andra ord ett systemfel inom organisationen. Avvikande händelser ska rapporteras och åtgärdas av ledningen. Om ledningen inte väljer att åtgärda skall inte förarkåren lastas för detta.

Personligen tycker jag dessutom - oavsett om föraren gjort rätt eller fel - att företaget skall skydda sin förarkår mot påhopp via insändare och media. På BL har man på senare år tydligen valt att göra precis tvärt om och jag finner det extremt egendomligt att facket inte sagt ett pip. Men just den föraren kanske inte var medlem. Jag finner nuvarande ordning märklig, med en ledning som gömmer sig bakom och för sin förarkår istället för att stötta den i alla lägen (även om föraren dabbat sig). Om anledning finns till kritik skall det inte stå i BT eller Aftonbladet. Att så kapitalt sänka sin egen förarkår torde vara rätt ovanligt tack och lov säger andra bussföretags chaufförer.








Buzznet :

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett lite förtydligande: Med trafikbolagschef menade jag BL's VD.
Som tillsammans med barnen och deras far, gjorde uttalanden i lokalradion.
(länk på Svemicke)
Något annat har jag inte hört.

Mvh
Tony

Anonym sa...

En orsak till att det ibland står negativt om BL förare i media kan vara att den gode Wassermannen skickar veckobrvet till både BT och Radio Sjuhärad.
Och det är ju djävligt smart gjort.
/ M

Anonym sa...

För mig är det så att Företaget inte fungerar om det inte ger medarbetarna full information.

Det är ju Företaget som har anställt dom, Företaget som ska vidareutbilda och uppdatera personalen. Eller hjälpa dem till mer lämpliga arbetsuppgifter.

Så om det är någon förare som inte fyller måttet, är det ju rimligen Företagets fel.

Anonym sa...

Axel:
Det är väl ingen hemlighet att förarna på BL är dåligt utbildade, och det är således inte förarnas fel att det ibland blir fel.
Med en sådan instruktör som BL har, han kallar sig visst utbildningsansvarig dessutom, ngt större ansvar för att förarna får utbildning verkar han inte ha.
Ut med en tönten, och in med en RIKTIG instruktör så kan nog BL förarna bli riktigt proffsiga