28 oktober 2007

Söndagen den 28 Oktober 2007


Efter att ha sett Michel Moors "SICKO" står det helt klart för mig vart M fått sin inspiration ifrån. Du som har möjlighet skall absolut se den. Den stämmer verkligen till eftertanke.


Det har gjorts drogvaneundersökningar bland niondeklassare och resultatet motiverar definitivt bevakare på nattbussarna till både Tranemo & Svenljunga. Vi talar om ungdomar i åldern 15-16 år som häver i sig stora mängder alkohol flera gånger i månaden. Att få tag på sprit är liksom inget problem, det finns gott om "snälla" personer i omgivningen som fixar det. Föräldrar, äldre syskon, kompisens föräldrar eller äldre syskon osv.
Vår del av 7härad är inte heller förskonad från knakande skitungar heller. Till detta kommer dom knäppgökar som sniffar.
Det värsta är att det krävs inte fler förbud och sådan skit för att åstadkomma en förändring - nej det krävs en rejäl förändring av attityder och ett litet problem i detta är att barn härmar vuxna och skiter i vad dom predikar.


Kära kollegor!


Vi har på senare tid sett exempel på negativ press om oss förare och även fått höra på radio 7 hur bedrövliga vi är. Trots allt negativt som har sagts och skrivits om oss BL chaufförer tycker såväl arbetsledning som företagsledning att dom förtjänar respekt för det imponerande sätt som de lyckats förnedrat oss chaufförer. Arbetsledningens och företagsledningens insatser och agerande förtjänar verkligen styrelsens respekt, dock inte förarnas.


Alla anställda på BL skall representera företaget och det är onekligen ett visst ansvar som är lite svårt att leva upp till när man ständigt blir påhoppad av det egna företaget för en det ena än det andra.
Att jobbet som bussförare både är krävande och utsatt har vi känt till i många decennier och det är sant att det är vi som skall möta alla resenärer som läst dagstidningen eller lyssnat på radio 7 och det kan verkligen fresta på tålamodet vill jag lova. Jag upplever som lite tragiskt att just vi förare skall stå för BLs image, kvalitet och framtid medan arbetsledning och företagsledning tydligen får göra vilka huvudlösa uttalanden som helst.


Styrelsen och den verkställande ledningen för BL arbetar idag för att långsiktigt trygga sina egna positioner och jobb. Det innebär att hantera olika avtal och trimma vår organisation så att vi blir konkurrenskraftiga i framtiden och det är något som måste få gå ut över er chaufförer. Det är ju ni som är den största kostnadsposten i företaget. Ni spelar verkligen nyckelrollen när det gäller att trimma våra kostnader.


Låt oss därför tillsammans på alla sätt bekämpa ramtider på 13,5 timmar, delade tjänster och arbetspass på 10 timmar och se till att vi som första trafikbolag får anständiga arbetsförhållanden och en möjlighet att träffa familj, släkt och vänner lite längre än någon futtig timma då och då. För visst vill vi tillsammans skapa ett positivt bussbolag för alla förare i deras olika livssituationer.


MrBanco





Buzznet :

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig angående chferna på BL.
Trafikchefen är en riktig glappkäft, och försitter inte en chans att trycka till förarkåren i massmedia.
Dessutom har jag hört från säker källa att han skickar veckobrevet både till BT och Radio7härad !!!!!
Hur jävla dum får man bli i kålroten, han beter sig som en djävla kärring, kanske däfrör han har hästsvans, vuxen karl och se ut på det viset.
Tack för mig.

Anonym sa...

känner mig negativ.... Har jag skrivit något snällt här om BLAB ??
Nope !

Gillar och skriva av mig lite vad man känner. Men egentligen till vilken nytta ? BLAB kommer aldrig att ändra sitt perspektiv för oss förare Och VERRY i Kommunal Fucket (felstavat) Gör inget för oss förare heller. Tänk om en fotbolls spelare hade haft den inställningen som han har på plan . Hade han platsat i laget ?

Tror inte det va !
Vi får väl se i November när stockholms Facket kommer ner och Granskar hur mycket bra han har gjort för Bussförarkåren i Borås.
Jag menar kan man undgå att se att han inte gjort ett SKIT på alla år förutom att pilla sig i naveln och puffa FredsPipa med BLAB !!!

Mr-Spook

bussjari sa...

finns det ingen svensk(får jag skriva svensk eller är jag då lokalpolitiskt inkorrekt typ nånting?) M.Moore som kan granska o dokumentera HELVETET ni lever i? hej trafikchefen fick ni reda på vem det va som inte kunde svenska,köra buss o var otrevlig eftersom det inte va jag eller dom andra(alla utomnordiska) 2 eller 3 förare som fått klagomålet i sitt fack innan mig för ca 2 år sen?heheheheh bare tull! finns det nån nöjd chaffis som kommenterar??? bara undra?

Svemicke sa...

Tycker det var en rätt bra analys av det brev som skickades ut till alla anställda av den förtroendevalde (läs: Ej inom bussbranschen kompetente) bolagstyrelsen. Minns när jag var på anställningsinformation hos Veolia. De frågade då vad vi trodde skillnaden var på ett privat och kommunalt bussbolag. Jag svarade att kompetensen inom branschen är högre i ett privat bussbolag. "Exakt!", svarade representanten för Veolia då.

Problemet är dock att förarnas ilska går ut över fel personer. Trafikchefen och VD:n sitter klämda mellan styrelsen och chaufförerna. Styrelsen har gett VD:n ett direktiv. "Utgifterna måste minska och intäkterna öka. Vi skiter i hur du gör det, bara det blir gjort."

Kan nog hålla med "Boråsförare" till viss del. Mediakontakterna måste bli bättre. Det går inte som det är idag. BL får bara sämre rykte. "Jag har ingen kommentar. Detta måste utredas först. Återkommer när vi vet mer." Som man skrev på Flashback: (http://www.flashback.info/showthread.php?s=c550f78c3eabe38d4a17c900b8a335a7&t=560579). "Vilken jävla ickenyhet!"

Anonym sa...

Ja du Swemicke............ du lär få reda på en del där du sitter i lunchrummet hela dagarna.

Klicka på mitt namn Micke så ska du få en liten förklaring vad jag menar.

Mr-Spook

Svemicke sa...

Mr-Spook:

Vet inte om jag får reda på så mycket. Det florerar rykten nu att trafikledningen ska skäras ner i lågtrafik. Endast en person ska jobba. Huruvida det är sant, vet jag inte.

Fast det är bra att höra det senaste och att alltid vara apptodejt (up-to-date, up2date, up2d8)med vad som händer och gäller.

Står inget i namnet som jag redan visste. Dock hade det varit bra om myndigheterna visste det. En busschaufför utan D-behörighet = arbetslös. Det har man tydligen missat.

Anonym sa...

micke skvallrade :0) :
Vet inte om jag får reda på så mycket. Det florerar rykten nu att trafikledningen ska skäras ner i lågtrafik. Endast en person ska jobba. Huruvida det är sant, vet jag inte.

Kommentar:

Kan man hoppas att Dom och Dunka rygg "ledningen" får lika mycket delade pass som vi då ?? 3-4-5 ggr i veckan ? och ramtiden sitter dödskönt på fredagen innan fridag !
13.5 timmar tack !

Lite skojiga tankar. Om hur det känns att komma tillbax till jobbet efter 5-6 timmar delat pass. eller som det värsta är 3 timmar.
här kommer att par exempel hur det KUNDE sett ut :

1. WENT kan bara knåpa ihop ett HALVT veckobrev i veckan ! 6 timmar delat kommer han fram och tillbaka till Göteborg och kan sova kanske 3 timmar innan han ska tillbax till jobbet. För han vill knappast jobba på sin fritid!(man jobbar bara 50% effektivt efter ett delat pass) Då hade det inte vart lika roligt och ha jobbet på BLAB som han fick av sin bästa kompis Porsche Cayenne !

2.Vrister Åhl kan bara skriva ut hälften av alla lappar som sitter på akut tavlan som borde Byggas ut(neeeeeeeeeej skriker HARS) även om denne bara skriver ut hälften av lapparna. Men kan säkert knåpa på ett par till på sin övertid med Fotbolls bussarna. Växel Hallå hallå hallå. (Polisväxel)= Chefs merit ?

3. Yommy ja..... vad gör yommy egentligen? Är han Personal Ansvarig ? fick han den Utbildningen på PRÅSTkrage gatan ?

4. Hars LoL :0) Mqvist. kan sitta hemma å räkna på sin feta lön. Ty han bor bara i mittimellan Dalsjöfors och Borås. Nära å bra. Det är enda gången han inte räknar minus ! Viva´ nedskärningar Både på BLAB och Försvaret. Undrar dom få gångerna han är på SöT om han vill att vi ska stå Givakt och Le lika mycket som han gör ? = Noll

5. Leva Bängberg ...... :0)

6. Kompisarna Bats Mohlin och BangUS *skrattar* Haugáard kan sitta å träna Fiol predvid BangUS Pappa. Är alla kompisar och släkt i ledningen ? Fick en konstig känsla i magen ! Kanske är det bra med tanke på alla Utbildningar dom har gått ! Och den kompetensen dom har ! *applåderar*

7. BangUS pappa kan kanske ta en kvalitets kurs i ekonomi ! (5-6 timmar)Ty är han verkligen Ekonomi Utbildad ? ja jag vet inte ?

8. Resten kan kanske kan söka nytt jobb i.o.m att dom inte gör ett skit för företaget utom att ösa beröm över sig själva.Och att se till att deras löneflagga hänger i topp. Och sen måste jag säga till alla i ledningen att jag Beundrar erat skickliga sätt att få 8.2 timmar att gå när man kanske effektivt jobbar 3 eller kanske 4 timmar maximalt.


Detta är bara Hypoteser.

Ps. Alla namn är fingerade = dom här människorna är fiktiva Ds.

Mr-Spook

Anonym sa...

Det stämmer jag har Delat idag ! MED ! Ska sova en stund nu för att jag gick ju upp inatt. Sen ska jag tebax för att jobba till lite över 18.... Its my life (dr.Alban)

God Morgon !

Mr-Spook

Anonym sa...

Det är inte bara hos er folk har vaknat.
Läs här vad Sveriges radio rapporterar:

http://sr.se/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=1684319