03 oktober 2007

Onsdagen den 3 oktober 2007

ATT VARA MR BANCO


Det finns en massa runtomkringämnen som direkt påverkar ämnet kollektivtrafik, eftersom den tjänsten inte lever i ett vakum.
Ett sådant ämne är onekligen en överaktiv blåsa (vilket INTE får förekomma hos oss). Det skall sägas på studs, en överaktiv blåsa är icke naturligt och har inte ett skit med åldrande att göra. Däremot vet man dessvärre inte riktigt varför det blir så. Ett tydligt tecken på en överaktiv blåsa är 8 eller fler WC besök per dygn. Kaffe, thé och alkohol är urindrivande och ett normalt drickande innebär ca 1,5 till 2,0 liter per dygn.
Eftersom vi inte har tillgång till WC under en normal arbetsdag mer än på Borås Resecentrum så är Överaktiv Blåsa inget en bussförare i Svenljunga skall dras med. För övrigt skall det inte förekomma något skitsnack.

Ett annat ämne som även det påverkar kollektivtrafiken är det faktum att statliga myndigheter överger glesbygden. Utöver den tydliga signalen att glesbygd inte är något man vill ha, dras arbetstillfällen bort, avfolkningen fortskrider och länstrafikbolagen blir att mer ointresserade av att ha en kollektiv trafik i dessa områden. Jag minns att jag nämnde Västmanland här om dagen.
Att sedan dessa statliga myndigheter hävdar att servicen blir bättre när alla myndigheterna sitter i Stockholm är rent nonsens. Det påminner mig om en annonskampanj som en känd bank körde då man slutade hålla öppet på lördagar. För att nu ytterligare förbättra vår service håller vi nu stängt på lördagar.

Stentuff lastbilsförare med semitrailer skulle före bussen ut från en sidogata. Plötsligt blev det tvärstopp - han glömde visst att en semitrailer "skär" rätt rejält. Han höll på att fastna.

Kunde notera en buss med både hängslen och livrem idag. Bussen var i linjetrafik, men körde för säkerhetsskull även med skolbusskyltar. Kaxigt!

Idag drog autogirokampanjen igång i Borås och våra kunders spontana reaktion var en undran varför dom hade blivit ratade. På en sådan fråga blev jag svaret skyldig.

Den i särklass största andelen kollektivtrafik finns i och runt Göteborg och där skall nu också bli fritt för äldre m fl med baktanken att reducera färdtjänsten. LSS ändras och handikappade skall bokföra alla sina kostnader för att verifiera sina utgifter. FK måste få kontroll över den enskildes liv.

Trenden är ju tydlig. Statliga myndigheter överger landsbygden, i Göteborg blir ambulanstransporterna privata och vips reduceras antalet ambulanser och man trixar med arbetstiden. FK håller på att gå över till Internetservice för att slippa betala ut pengar och framför allt för att slippa möta klienterna och kunna slimma organisationen. Man kommer bara att behöva några mediokra IT-servicetekniker. Alla beslut fattas av en dator.

Till slut en annan sak att grunna på: Man kan få vara på jobbet upp till 13,5 timmar och man jobbar 10 timmar om dagen - allt enligt ett fackligt avtal som merparten av bussförarna måste tyckt vara acceptabelt för annars hade det väl inte varit den ordningen. Jag menar att upp till 13,5 timmars närvaro på arbetsplatsen och 10 timmars arbetsdag och lite mixtrande med tider hit och dit är ju till för förarnas bästa. Det finns väl ingen anledning att ro att inte facket representerar oss och vill vårt bästa.....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till MrBanco
eller skriv en kommentar.

Om jag nu vill bli en ny Alex Schulman måste jag bli elak, cynisk och (nått mer som jag glömt) så för min del är det kört.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror mig förstå varför du önskar dig ett kontantlöst samhälle.

Men det "ensamhets" samhälle som detta kommer att ge framtiden där ingen behöver umgås med sina medmänniskor är inte alls att föredra.

Måtte alla sätt att betala för sig och kunna få mänsklig kontakt kvarstå.