20 oktober 2007

Lördagen den 20 Oktober 2007


Jag har oerhört svårt att få ihop tankar om trafiksäkerhet, bussbälten, inga stående i bussen, rätt däck och så vidare med, dödströtta bussförare. Det finns liksom ingen logik i det hela. Kopplingen mellan orsak och verkan är avklippt. Jag har försökt få några fackliga kommentarer från högre ort på denna ordningen, men det har liksom uteblivit. Man är inte intresserade av att snacka om det. Sedan stänger Vägverket av förare som påstås lida av epelepsi eller sockersjuka för att på så sätt öka trafiksäkerheten, men en förare som varit igång i 12 timmar och skall köra de där sista 1,5 timmarna är tydligen ingen trafikfara. En ytterst egendomlig inställning. Frågade för en tid sedan en medarbetare på Vägverket hur man resonerat när man kom fram till att busstrafik som kör kortare än 50 kilometer skulle undantas från en massa regler - tyvärr kunde han inte redogöra (eller inte ville redogöra) för hur man kommit fram till ett sådant beslut. Finns väl anledning att tro att skälen bakom inte riktigt tålde dagsljus.


När jag läste ett reportage från Burma fick begreppet kollektivtrafik en ny spännande dimension. Militärdiktaturen bussade in människor från olika industrizoner till huvudstaden Rangoon där de skulle gapa slagord för militärdiktaturen eller bli huvudet kortare. Snacka om frivilliga bussresenärer - vore nått för Västtrafik att fundera över. Ständigt fulla bussar skulle det onekligen ge.


Redovisning i Svenljunga, måndagar och onsdagar 09.00-15.00, tisdagar 09.00-12.00, torsdagar 12.00-15.00, jämna fredagar 09.00-15.00 ????? Vad hände med udda fredagar, jämna veckor, udda år, jämna decennier? Dessutom verkar detta lite underligt med tanke på vad som i övrigt står i samma veckobrev. Det kommer att finnas försäljningsställen, och därmed redovisningsställen, i samtliga kommuner i omnejden. Detta skall vara klart till den 1/12. Vet inte den ena handen vad den andra sysslar med eller är informationen felformulerad och att de tu inte har med varandra att göra? Konstigt är det i alla fall. "Den gamle" har varvat ner. Det gör han rätt i. Det står t ex INTE att de nya redovisningsställena ENBART skall ägna sig åt "Hajen".


Sedan kan man grunna över den verkliga orsaken till att vår depåchef nu skall sitta på SöT hos Trafikchefen och hans springpojke. Han stör i alla fall inte oss på så vis. Men jag anar andra motiv eftersom depåerna knappast ligger i närheten av SöT. Det ska bli intressant att se vad kommande veckobrev kommer med för kryptiska meddelanden. Sedan kan man verkligen fundera på varför inte Trafikchef & hela det gänget finns på Strömsdal tillsammans med resten av företagets ledning. Det är inte speciellt logiskt. Dessutom har en trafikförman lättare att komma över resevbussar på Strömsdal än på SöT. Det finns väl nått historiskt samband kan man ana. Speciellt rationellt är det knappast.
För övrigt såg jag en TV-repris där vår Trafikchef framträdde. Vad ska man säga (jag kan bara härma): "Alla kan ha en dålig dag på jobbet!" Någon mediastjärna vill jag inte påstå att jag såg och personligen är jag inte mediakåt.


Vi måste arbeta längre för att trygga välfärden.....??? Vems välfärd? Knappast min eller mina kollegors i alla fall. Pensionsåldern skall höjas eftersom alla sparade fondmedel i praktiken redan är förbrukade. Vi måste arbeta längre men vi får inget inflytande över arbetet och får en högre sressfaktor. I normal svenska kallas sådant faktiskt för förbrukningsmaterial. Om man sedan samkör dessa fakta med ett ökat krav om arbetskraftinvandring så växer en annan bild fram. Bilden av ohämmad girighet där de lägre stående människorna de facto är en förbrukningsbar tillverkningsresurs. I länder med barnarbete är detta ännu tydligare.
Vår industi i Sverige styrs inte längre från Sverige utan av utländska företagskulturer som sätter sin egen kortsiktiga kvartalsvinst före allt annat.
Lär Dig begrepp som Lean production, Just-in-time, kvalitetskontollcirklar och eliminera överskott. Just begreppet eliminera överskott kan kopplas till kollektivtrafiken. Eliminering av stilleståndstid känner alla igen. Delade tjänster vet alla vad det är. Det är Du som kollektivanställd som skall ta den kostnade. helt simpelt. JIT är ett annat uttryck som är bra att kunna (brukar också kallas Management by Stress). Våra tidtabeller är uppbyggda på principen just-in-tme för att plocka ur all "luft" ur dom. Då kan man nog få ur ett omlopp till på samme förare. Jag misstänker att åtskilliga förare som kör i stadstrafiken känner igen modellen. Och om Du faller ur av någon orsak - får Du som förare skulden - och blir uppkallad till Trafikchefen för en tillrättavisning. Undrar hur många som vill påstå att jag ljuger? Nu väntar vi bara på att Västtrafik eller BL börjar publicera bilder på exempelvis ostädade bussar för att skapa skuldkänslor. En oerhört effektiv metod. Sedan skall man skapa sådan press att sjukskrivningar i princip blir omöjliga och att det skall ge skuldkänslor. Sätten att manipulera är många. Att enformigt arbete leder till hämmad intellektuell utveckling, passivisering och demotivering pratar man inte om. Trots allt är en bussförare förbrukningsmaterial. Vad var det den kvinnliga VD:n för bussentreprenörerna sa nu igen? "Jag är övertygad om att det skulle se annorlunda ut om det skapades en bra utbildning på gymnasienivå för bussförare." Det ska böjas i tid det som krokigt skall bli.


Jag ogillar denna tjusiga formuleringen: "Innebörden i begreppet "köra buss" skall förstås i en vidare mening än det straffrättsliga gärningsmannabegreppet. Detta innebär att föraren inte behöver misstänkas vara en presumtiv gärningsman för att han eller hon ska anses kunna komma att utöva brottslighet. Det kan således vara tillräckligt med att föraren rent objektivt kan komma att främja en framtida brottslighet." Visst är den elegant! Det finns stunder då jag tror att några i företagsledningen läst samma mening.


Det är märkligt så aktiva polisen plötsigt blivit i Rödeby-fallet. Tänk om man varit lika aktiva innan grabben blev skjuten så hade han säkert levt än idag. Sent skall polisen vakna. Som bankrånaren i Svenljunga som gick förbi en tom polisstation för att råna bank nummer två. Det är järvt intill dumhet!


Ibland går det snett när man vill formulera sig så där jättebra som den här till exempel: "Mannen dog medan kvinnan avled...." (Försök förklara skillnaden för mig).
Denna går inte heller av för hackor: Ingen av de omkomna hade livshotande skador. (Vad dog dom av egentligen?)


Någon mer som läste i GP om veteranmopparna? Oj vad den sög! Lite nostalisug skapade den allt trots allt busskörande, bilkörande med mera. Det var trots allt en annan tidsanda DÅ! Tänka sig att det 1957 fanns 400 000 moppar i landet. Wow. Den trehjuliga flakmoppen var klart bäst.




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

"Alla kan ha en dålig dag på jobbet!"

Minsann. Trafikchefen har väl varje dag en dålig dag på jobbet och speciellt de dagar när media behöver säljande nyheter.
Det är trafikchefen som ger dem rubrikerna och bestämmer vad som ska stå på löpsedlarna. Ingen annan.

Hans negativa, eller rentav hatiska, inställning till förarna utnyttjas tacksamt av mediamurvlarna som skamlöst hänger på och skriver för glatta livet. Detta säljer!

Om denne man skulle starta t ex ett politiskt parti skulle han marknadsföra dem som okunniga, lata, slarviga oduglingar som nallar ur partikassan och ändå förvänta sig framgång?
Eller att han som bilhandlare noga letar upp och framhåller alla fel på sina bilar och tror att detta säljer...

Problemet är att han inte bara skjuter sig själv i foten varje gång han uttalar sig i media. Han sänker hela företaget samt hela branchen och vår verksamhet i övrigt i ett bottenlöst träsk av förakt och nedvärdering.
Bussförare är därför numera lovligt byte för vilka påhopp som helst.

/Z