01 september 2007

Lördagen den 1 september 2007

Hösten är kommen


I alla fall i almanackan! Över vädret rår vi inte. I alla fall inte jag. Regn och sol i salig blandning.....mest blandning. Jag har ännu inte varit och tittat på en viss carport av dubbelkarraktär men jag har observerat en positiv och glad nyhet som inträffat i Ulricehamn där förskolebarn fått egna trafikvästar. Och jag håller fullständigt med den som sa: "Vi kan aldrig se för mycket av den här typen av produkter i trafiken."

När jag ändå var på hugget hittade jag en grej som borde intressera transportbranschen där kollektivtrafiken ingår. För nu är mobilt bredband högsta mode och kommer på bred front och då borde bussar, spårvagnar och båtar kunna förses med frågeterminaler för tidtabeller med mera. Man lägger in Västtrafiks hemsida helt enkelt. En kommande framtidssatsning månne?

Så var det detta med vårt behov av trygghet och säkerhet och därför välkomnar jag de Svenljungapolitiker som säger:
"Vi vill verkligen ha ständig bemanning av polisstationen i Svenljunga". Nattvandrare i all ära (dom gör ett jättebra jobb - men dom är inte poliser) och varför skall vi ha vaktbolag som fått ta över polisens uppgifter. Det är inte det vi betalar skatt för. Jag skulle bli mycket gladare om det fanns tillgängligt lokal polis till hjälp med stökiga personer. Som bussförare FÅR jag bara PRATA buset tillrätta.

Reaktionen på BLs felrapporteringen lät inte vänta på sig. Företagets rationaliseringssträvanden har tydligen sparkat bakut och resultatet blev ingen besparing utan ytterligare en fördyring. Ingen tycks vilja skriva elektroniska felrapporter och vanliga funkar tydligen inte längre.
Det är vanligt att man försäkrar sig om att alla är införstådda med åtgärden innan man inför den eftersom den annars inte blir en besparing. Här skall man tydligen använda sin fritid till att skriva elektroniska felrapporter och då har jag inte en susning om hur lätt eller svårt det är. Vi ville inte ha sådant på vår depå och slapp undan med blotta förskräckelsen. Inte undra på att bussarna i staden sakta förfaller mot skrot...(vissa i vart fall). Valfrihet utan valfrihet är knappast värt namnet!

Det eminenta företag som kontrollerar färdbevis och utseendet på våra bussar sökte en kontrollant, så undertecknad sökte. Dom har ingen aning om vad dom gått miste om -- fast det var många som sökte (sa han som skall sluta). Till mig ringde man inte, fastän jag sökt.... :-(

Och det är intressant att studera denna fantastiska arbetsmarknad som nu sägs finnas....För den finns enbart för vissa grupper. Har Du ett funktionshinder, är Du invandrare eller råkar Du vara rätt så ung eller har Du passerat 55 år så är dörren till arbetsmarknaden stängd och låst med dubbla slag. Kan tyckas vara resursslöseri och det finns ännu företag som lämnar landet....så nog skulle en bredare arbetsmarknad vara önskvärd.

Något som verkligen oroar mig är att tryckfriheten tydligen inte är lika självklar idag som den var då man införde den. Många av "våra" folkvalda tycker att olika inskränkningar skall införas....ett läge mot censur med andra ord. Kan undra om olika teckningar har något med saken att göra för i så fall vete katten om jag inte skulle bli.......
Det är väl ändå att kasta in handduken.

SIF och HTF går ihop och bildar UNIONEN. Detta tyder på att också dessa fackföreningar tappar rejält med medlemmar och måste gå samman för att kunna existera. Förändringarna på arbetsmarknaden och i A-kassan sätter verkligen spår i verkligheten. Om dessa spår är bra eller dåliga får vi veta när det är för sent!

ANNONS
Produktionsinriktad busschaufför som resursförstärkning. Som en viktig resurs skall Du på ett nyfiket och strukturerat sätt skaffa Dig insikter om hur och skapa förståelse för vårt nuläge och om vad som kan blir avgörande konkurrensfördelar framöver. Tillsammans med ledande personer inom företaget förväntas Du bidra till större lönsamhet och större kostnadsmedvetenhet. Insikter i detta skall leda till bättre ekonomi för företaget och effektivare trafik.
---------------------------------

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemickes Blogg
Det blev ju lite fel i Veckobrevet denna vecka också...
Farbror Sid
Alltid läsvärd

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Det eminenta företag som kontrollerar färdbevis och utseendet på våra bussar sökte en kontrollant, så undertecknad sökte. Dom har ingen aning om vad dom gått miste om -- fast det var många som sökte (sa han som skall sluta). Till mig ringde man inte, fastän jag sökt.... :-( "

Dom ringde säkert inte JUST för att dom vet vad dom går miste om genom att inte anställa dig, GUDSKELOV.
Vi har nu två väldigt trevliga och duktiga kontrollanter, och det är synd att den ena skall sluta, men som tur är komer INTE DU att ersätta honom, fast det hade varit skönt att slippa dig på "firman".

Jöran Spångberg sa...

Jag bjöd visst på den..:-)

Svemicke sa...

En boråsförare:

Jag hängde upp mig på Din sista mening om att det varit skönt att slippa MrBanco på firman.

Jag har varit närvarande på BL nu i 18 månader och hade inte jag åkt med Petter till Svenljunga/Tranemo hade jag inte haft en susning om vem de är som kör där än. Hur MrBanco kan vara ett så störande moment för Dig tycker jag är intressant att få veta.