10 september 2007

Söndagen den 9 september 2007

Söndagskväll


Jag har under kvällen fått anledning att undra om Boråsförarna inte kan ta betalt för mer än några få zoner. Många har betalt till Lockryd och inte till slutmålet.

Kan svartlackad cykel utan belysning med svartklädd förare utan reflexer vara det utlimata självmordsförsöket i Axelfors? Jag börjar tro att det var ett tappert försök. Passagerare på hållplats TROR att dom syns bara för att dom ser bussen och förälder i bil intill är precis lika korkad. Reglerna säger dessutom att "person befinner sig på hållplats i TYDLIG avsikt att följa med". Att stå mörkt klädd utan reflexer eller ficklampa är INTE i tydlig avsikt att åka med.

Noterade att man som nattbussförare måste stå ut med både högljudd sång och snarkningar och det är förvisso sant. Än mer sant på 302:an som inte har bussvärd eller andra finesser. Så det gäller att hålla gänget i "skåpet" på gott humör. Sådana triviala regler som att mat- och spritförtäring ombord på bussen inte är tillåtet måste givetvis åsidosättas under dessa omständigheter.

I den heliga trafiksäkerhetens och nollvisionens namn har vi inte tänt belysningen i Kilarondellen, det blir mer spännande på det viset. (Spännande för vem?)

Det har varit gott om räv i natt! Dessutom har det förekommit några rådjur, lite harar och en tysk. Ugglorna flög lågt och som en händelse var Magnus Uggla i radion.

Följande patetiska och ack så vanligt förekommande snack får man höra: All skit kommer från Svenljunga alternativt all skit kommer från Tranemo och på så vis får alltid kollegorna på den andra depån skulden. Detta är som jag förstått saken höjden av samarbete. Huuu! Men jag bör nog inte bli förvånad eftersom jag är ansvarig för ALLA fel i "våra" tidtabeller.

I årets tidtabell kan man läsa följande: "Nu finns det fler möjligheter att resa på helgerna mellan Tranemo och Svenljunga via Lockryd." Tidigare fanns det INGA möjligheter att göra det. Tanken med ändringsförslaget var att man kunde åka till såväl Borås som till Tranemo & Svenljunga vid samma tidpunkt från Lockryd. Riktigt så smidigt blev dock INTE resultatet. Någon nitisk planerare såg sin chans att spara pengar åt företaget och så gick det snett.

Visste du om att det numera går att surfa trådlöst i kollektivtrafiken? På Nils Ericssonterminalen, Lisebergsstationen, Knutpunkt Mölndal, Hedenterminalen och Saltholmenterminalen har det satts upp trådlösa bredbandsnät. Det är för närvarande gratis att använda dessa.
Från den 10 september kommer det även att finnas gratis trådlöst internet ombord på en Orange Express-buss.
Men jag då? När får jag surfa trådlöst på linje 302/360?

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemickes Blogg
Det blev ju lite fel i Veckobrevet denna vecka också...
Farbror Sid
Alltid läsvärd

6 kommentarer:

Svemicke sa...

Så man har inte kommit till rätta med biljettförsäljningsproblemet till Kind än? De som nu ska köra på lista till Lockryd borde ha fått den utbildningen. Fast till mina kollegor i Borås försvar kan jag säga att det inte finns någon förteckning över zonnummer till Kind så då är det lite svårt.

Här kommer dock förteckningen:
2413 Målsryd
2418 Aplared
2447 Lockryd
2449 Sexdrega
2437 Svenljunga
2432 Holsljunga
2440 Limmared/Tranemo
2448 Länghem
2431 Överlida/Mjöbäck/Älvsered
850 Falkenberg

Anonym sa...

Zonkartan, var har ni den. Skall alltid bäras i er ficka eller persedelpåse eller er lilla svarta frökenväska. Zonkarta fram, se och lär. Gör om, gör rätt, som min gamle läromästare och fanjunkare brukade ryta. Är det inte dags att arbetet tages på allvar nu. Jag är trött på flumattityden runt busstrafiken. Lite rättning i leden om jag får be.

Jöran Spångberg sa...

Till Svemicke
Dina kollegor har fel. Det finns ett antal varianter på zonkartor, fast problemet är lika ofta att man ändå inte har en susning om vart hållplatsen ligger och kan därför inte knappa in rätt byten t ex och vad heter mellanliggande hållplatser?

Till "Major Stålhård"
Vi skall väl också återinföra pennalism och hemkörning av skitfulla befäl från mässen samt bögknull...det var oerhört poppis på min tid.

/ Z sa...

Jag lider med alla förare som måste stå ut med vissa passagerare på natt-turerna som inte kan uppföra sig ordentligt.
Jag har inte åkt med ngn nattbus på flera år, fick nog av "buset" sist.
Det var ett gäng ungdomar som satt och svinade, dom drack brännvin och var högljudda, när dom fick tillsägelse av den stackars kvinnan som körde blev det bara ännu värre.
Som en sista bravur innan dom steg av var det en av dom ställde sig och spydde i ett säte !!

Anonym sa...

Major stålhård verkar inte ha tittat in på Västtrafiks hemsida de senaste åren.

Sedan Västtrafik bildades har det funnits zonkartor för Skaraborg, Fyrbodal och Göteborgsområdet på hemsidan, men inte för Sjuhärad.
Först det senaste året har den kommit. Om inte ens Västtrafik orkar göra zonkartor, hur ska då bussförarna kunna få sådana???

Anonym sa...

Till Axel.

Var finns den kartan? Jag har letat igenom varje vrå på deras hemsida samt googlat livet ur mig, men den verkar inte existera digitalt i alla fall..