31 augusti 2007

Fredagen den 31 augusti 2007

Så var det klart


............
Positivt och Beröm
Mycket bra jobbat av Tranemo och Svenljungadepåerna som lyckats göra bra tjänster, både ur ekonomisk och personalmässig synvinkel. Dessa inför vi med start på måndag. (Man får inte glömma lagledarhustrun i dessa sammanhang).
Resultatet av allt dolt arbete blev lustigt nog att ett antal experter som genast skulle ändra på tjänstgöringsnyckeln. Rätt typiskt egentligen.
Nåja specar är gjorda och tjänstgöringsnyckel är ordnad och allt är frid och fröjd inför måndagen. Jag borde veta för jag blev indragen i finaljobbet att färdigställa slutprodukten... men äran skall, som förra veckobrevet konstaterade, gå till lagledaren/kontaktombudet i Svenljunga - med hustru. Att undertecknad fick offra lite nattsömn för den goda sakens skull är mer rent rutinarbete. Dom har offrat cirka 6 veckors huvudvärk! Sug på den....

..............

Jag har en kort fundering om rutiner och eftersom jag inte vistas i Borås så har jag inget svar, bara en fundering baserad på vad jag sett. De lånevagnar som cirkulerat på depåerna de sista veckorna är inte i skick som nya och dom är alla behäftade med olika typer av fel. De flesta av dessa fel har funnits en längre tid. T ex vindrutetorkarblad som är så skadade att dom repat upp glaset i vindrutan. Tydligen skrivs det ingen felrapport på sådant och ingen tar fram två fasta nycklar och byter bladet. Samma sak med belysning, defrosterreglage, defrosterfläktar, fönsterspärrar och så vidare. Om det inte skrivs felrapporter måste det finnas en orsak till detta (jag köper inte ointresse från förarna) - och jag undrar vilka instuktioner tvätthallspersonalen har? För en hel del av dessa felen är lätta att upptäcka. Det skulle troligen löna sig att ha en extra person som enbart fixade småfel efter det bussen tankats & städats. Bussarna skulle må mycket bättre, liksom förarna och dom skulle nog rapportera felen bättre.

Ur veckobrevet:
"På förslag från en förare kommer här ett miljötips. Att köra för fort.....Vid hastigheter över ca: 80 km/t kostar luftmotståndet lika mycket som lasten i bränsleförbrukning." Detta berättar veckobrevet för fel personer, fixar TCH tidtabellerna skall vi sänka hastigheterna, men sist jag talade med VD var ett av hans mantra att snitthastigheten var FÖR LÅG!

"Det har kommit klagomål från Västtrafik om att statusen på Svenljunga och Tranemobussarna fallit rejält. Jag hoppas att det har skett i frustrationen kring tjänsterna, men att det nu kvickt blir bättre igen." Här kan jag bara genmäla att det inte hade avsatts tid till varesig städning eller tankning i BLs tjänster och att bussar vandrade mellan depåerna utan större kontroll. Men jag minns också ett uttalande från TCH som löd: "Vi har inte betalt för att städa bussar utan för att köra dom".


Det kom ett brev:
Hej Bancoboy
Du har helt rätt i det du skriver, det känns skönt att det finns fler chaufförer på BL som känner som jag. Vi som kör bussarna skall vara serviceinriktade, men hur är det med dem som är våra chefer på TFM, de skall ju vara ett stöd, men det beror på vem som jobbar när man behöver hjälp.
Fortsätt och skriv Bancoboy du har starkt stöd från oss alla när du beskriver vardagen för oss förare.
Tack för en bra blogg!

Som alltid utelämnar jag namn...men ett stort tack till brevskrivaren.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemickes Blogg
Det blev ju lite fel i Veckobrevet denna vecka också...
Farbror Sid
Alltid läsvärd

13 kommentarer:

Svemicke sa...

Angående felrapporter så kan jag säga att ointresset från förarna faktiskt stämmer. Många förare vill inte offra sin rast med att stå och plita på datorn. Därför blir heller inga felrapporter gjorda, och jag kan nog förstå dem.

Nu är det 18 månader sedan jag lämnade Malmö och bussrutibnerna där, men jag vill minnas att vi, genom kommunikationsradion, anropade trafikledningen om fel och så noterade dem det. Likaså ifall man körde in i en bil. Det ringde man upp trafikledningen och talade om. Inte ställde man en buss i linje för att skriva felrapport. Det var trafikledningens jobb. Man bara talade om platsen man körde in i bilen, var på bilen skadan fanns och registeringsnumret. Det kunde man göra medan bussen rullade.

Jag frågade varför man inte gör så i Borås och fick svaret att de redan har så mycket att göra att de inte har tid med det också. Trafikledningen på Arriva hade INTE lite att göra de heller, kan jag meddela.

Jöran Spångberg sa...

Nu är Malmö rikets tredje stad och Göteborg dess andra, men på Spårvägen cirkulerar alltid förmansbilar som tar hand om alla typer av trafikskador. Vid behov kommer man t o m med en annan buss så att föraren skall kunna köra vidare. Enkel skriftlig felrapport förekom och felet åtgärdades omgående när vagnen kom in. Men detta var förvisso några år sedan.

Anonym sa...

Svemicke..

Återigen en arbetsuppgift som förväntas bli utförd på obetald fritid. Dvs rast.

Trafikledarna får allt mindre med tid ju fler de blir (fn ca 15 pers) men det beror kanske på att de inte längre får rum i det trånga kyffe de fick sig tilldelat vid ombyggnaden.
Ska de komma åt datorn för att skriva in en felrapport så är det med risk för att trampa ihjäl varann och fullt kaos uppstår redan när någon försöker förflytta sig därinne

De är värda en bättre arbetsmiljö -för om de trivs, förmedlas också denna trivsel till oss andra per automatik.

På ena sidan av sitt kyffe har de ett stort och alltid tomt rum som var avsett för alla de lagledare som ingen har sett eller hört och på andra sidan ett enormt rum som bemannas av 1 och 1/2 trafikchef. Föralldel åtskillt av den oanvändbara garderoben som kallas "vilorum".

Föreslår att "trivselpengarna" används till en vettig planlösning som t ex att:

1/ Trafikchefen genast flyttas till Strömsdal och kan använda fackets kontorsrum vid besök.

2/Trafikledarna flyttar in där trafikchefen nu sitter.

3/ Facket flyttas till det nuvarande trafikledarrummet

4/ Lagledarrummet blir vilorum med ljudisolerade väggar. (Och samtalsrum som nu saknas!!)

Detta förslag skapar utrymme och trivsel för dem som i dag har att förmedla och sprida trivsel till oss alla.

Svemicke sa...

Mr Banco:

Samma sak gällde i Malmö. Och i Lund. Var på Linjebuss i Lund som 16-årig praktikant och har sett bussbranscvhen sedan dess.

På Arriva (och Linjebuss med för den delen) kördes det alltid ut reservbussar till ändhållplatsen om den ordinarie bussen gick sönder. Hur gick det till? Jo, för att trafikledningen och vagnansvariga satt ute på garaget istället för på städernas knutpunkter. Placeringen av trafikledningen i Borås är uppåt väggarna fel då de inte har någon uppsikt över och tillgång till de bussar som står tillgängliga för byte i garaget. Det hade trafikledningen både på Arriva och Linjebuss.

Svemicke sa...

Anonym:

Jag hoppar inte på trafikledningen på något sätt. Jag vet själv hur stressigt det kan vara. Jag var på studiebesök under några dagar på Arrivas trafikledning och jag säger bara "puh!" Förare som sjukanmäler sig, nya som ska hittas, tusen anrop på komradion i minuten med mera, med mera.

Trafikledningen har ett ansvar. Ett stort ansvar. Ett litet felsteg (felbeordring till exempel) och det kan få förödande konsekvenser. Det ansvaret skulle jag inte vilja ha. De håller i alla tåtar. Ändå anser jag att de är felplacerade på Södra Torget.

Trafikledningen på Arriva hade ett kontor på garaget, men de var aldrig där. Utrustade med mobiltelefon och en bil körde de runt i stan och kunde lättare ha uppsikt över vad som händer.

Borås trafiklednings "när är du på torget nästa gång? Kom", löd istället på Arriva: "Var befinner du dig? Vi åker dit direkt, kom. Borås "hämta vagn XXX på Kvarngatan" löd på Arriva istället: "Jag kör ut en ny buss åt dig. Den står framme när du kommer fram till ändhållplatsen". Så gjorde man på Linjebuss i Lund med i 1993.

Jag vill INTE flytta trafikchefen till Strömsdal. Jo, om man flyttar ut hela verksamheten till garaget istället som på andra bussbolag, där Södra Torget bara blir ett uppehållsrum för stadsbussavlösning. Nu blir nog inte detta verklighet i Borås, varför jag vill ha kvar trafikchefen på Torget. Bättre då att flytta ut hans rumskamrat till Strömsdal då hans ansvar ligger mer åt bussarna än trafiken. Då kan man ta den biten av chefsrummet på Torget åt att utöka trafikledningens plats.

Hur ofta nyttjar facket sina lokaler? Tisdagsförmiddagar är det va? Då känns det rätt onödigt att de ska disponera en hel lokal till så lite nytta. Då är det bättre att de får ett rum (förslagsvis lagledarrummet) som de kan disponera under besökstiden och att de sedan kan ha sina grejor i ett förråd resten av tiden.

Fast allra häftigast hade varit att få Restaurang Cecils lokaler på andra våningen med utsikt över Torget som i Göteborg på NET.

Anonym sa...

Svemicke

Cecils lokaler var faktiskt ett alternativ en gång i tiden men om de nu vill ha uppsikt över torget och Kvarngatan blir det nog både billigare och bättre med några videokameror.

Kan du förklara vad trafikchefen tillför produktionen med sin ständiga närvaro runt lunchrummet?
Rumskamraten kan åtminstånde köra buss och han är en av de få som faktiskt kommer ut med ersättningsbussar när det behövs.

Idén att flytta ut trafikchefen till Strömsdal är lysande i ett trivselbefrämjande perspektiv och i god harmoni med Strömsdals kreativa besättning i övrigt...

Svemicke sa...

Anonym:

Vår diskussion börjar bli intressant, men frågan är om MrBancos blogg är rätt forum att föra diskussionen på.

Hursomhelst: Trafikchefen är driftig. Varför så många tycker illa om honom förstår jag inte. Jo, jag kan förstå det eftersom förarkåren känner sig anklagad, men han har en kompetens att sköta det som sker bakom kulisserna. Organisering, planering med mera.

Jag har en kompis som är busschaufför i Malmö. Han brukar alltid säga att trafiken flyter på lika bra oavsett folket på andra våningen (kontoret) är där eller inte. "De behöver oss, men vi behöver inte dem", säger han.

Nu är han lite drastisk och bufflig i sin attityd, men det är rätt underhållande.

Du motsade Dig själv lite. Trafikchefen kan inte köra buss, men det kan rumskamraten som ibland kommer ut med bussar. Var finns bussarna? Jo, på Strömsdal. Situationsanpassad arbetsplats heter det.

Hela höjdarligan sitter idag på torget. Alla som kan komma ut med nya bussar. Behövs de inte bättre ute på Strömsdal?

Själv hade jag nog ändå sett en stor ombyggnad (eller förflyttning) av garaget så att kärnverksamheten utgår därifrån och Södra Torget bara blir det uppehållsrum för stadsbusschaufförer som jag tidigare nämnt.

Trafikchefen är förarnas chef. Det är han som basar över trafiken och förarna. Hur ofta märks han? Nästan aldrig. "En bra chef är en chef som sällan märks", var det någon som sade en gång. Han sköter också kontakterna utåt med politiker, tjänstemän och Västtrafik.

Jag, om någon, borde väl ändå ha sett hans usla sida? Han kunde bett mig lämna in allt som tillhör BL och bett mig fara och flyga. Jag tillför inget till BL just nu. Har han gjort det? Nej. Tvärtom har han ställt upp och skickat brev och dylikt så att min situation skulle lösa sig. Nu har myndigheterna ändå valt att blunda för fakta.

Vi finns till 90 % av vår arbetstid på Södra Torget och 10 % (jag uppskattar) på Strömsdal. Ska då vår chef sitta på Strömsdal? Inte hade jag satt mig på tvåan för att åka ut och prata med chefen i en tio minuter för att sedan åka hem igen. Det tror jag ingen hade gjort.

Anonym sa...

Svemicke

Kan bara hålla med ang den skicklige trafikchefen.

Han klarar nu att byta 60-70 bussar per dag som krånglar.

Arbetsmiljön förbättras för varje dag med ökad trivsel och mindre stress.

Trafikmiljön har nu, i samarbete med gatukontoret, blivit helt säker, även på SöT, och framkomligheten förbättras ständigt med hjälp av nya farthinder.

Relationerna till media och allmänheten har närmat sig en snart lyrisk nivå där företaget framstår som kompetent med duktiga medarbetare, glada och nöjda resenärer, lönsamhet och ekonomisk självständighet, utveckling och förnyelse, säkerhet och pålitlighet, öppenhet och ärlighet, hjälpsamhet och samspel, ansvarstagande och stolthet, respekt och trivsel.

Allt detta har han lyckats med tack vare placeringen i lunchrummet!

Svemicke sa...

Anonym:

Vår debatt är himla intressant. Jag gilllar Din konstruktiva kritik.

60-70 bussar kan bero på saker som trafikchefen inte kan råda över. Själv gtycker jag att det är märkligt att 70 bussar krånglar, men som du ser i veckobrevet (som vissa inte fick denna gången) så är han själv kritisk till det.

Som Du ser på min blogg (om Du läser den) så är inte politikerna i Borås så värst samarbetsvilliga. Det är de som fattar det slutliga beslutet om farthinder och dylikt. Fritidspolitiker är inte direkt kända för att lyssna på kompetensen inom området.

Vad gäller kontakterna med media kan jag till viss del ställa mig bakom det Du säger. Det är inte bra att pålysa en sådan negativt yttre til medierna. Det gillar de. Problemet är kanske att media dyker på utan förvarning med, som i Radio Sjus senaste fall, helt uppåt väggarna sjuka anklagelser.

Vad gäller arbetsmiljön så kan jag säga att jag varit på bussbolag på andra orter som är mindre trevlig. Vårt lunchrum är en tillgång. Vi träffar våra kollegor ofta och kan prata med dem. På andra bussbolag står i regel uppehållsrummen tomma och det är inte många förare som träffas under sin arbnetstid då de i regel har rast på olika tider.

Anonym sa...

Svemicke

OK vi vänder på steken igen.

Kanske bussbytena ska kallas för rationellt och flexibelt resursutnyttjande för bästa ekonomiska resultat innan du är helt nöjd?
Det ligger alltså inte inom trafichefens ansvarsområde att kräva fungerande bussar.

Arbetsmiljölagen omfattar inte fordon och förarplatsen räknas därför heller inte som arbetsplats.
Klaga alltså inte på buller, värme, kyla hot eller våld, stress och otrivsel för det är absolut inte inom trafikchefens ansvarsområde att medverka till en god arbetsmiljö.

Vad det gäller trafikmiljön har du själv kört huvudet i den politiska väggen som förväntar sig bli "uppvaktad" innan de ens kommer att ge dig några svar.
Trafikchefen i kommunens eget företag förväntas inte heller ha större smidighet och samarbetsförmåga än att han låter sig avfärdas som vilken tjatmumrik som helst. Att verka för en bättre trafikmiljö ligger således inte inom ansvarsområdet därför att det blivit omöjligt.

När du delvis håller med om den usla PR-prestationen mot media måste du ju då mena att den delvis har varit bra...? Hur då och när?
Av resultatet att döma, är det uppenbart att det inte ligger inom trafikchefens ansvarsområde att marknadsföra BL.

En befattningsbeskrivning av denna tjänst vore oerhört intressant att få läsa men det syns tveksamt om någon sådan ens existerar.
Ingen vet ju längre vad vi kan förvänta eller kräva, fördöma eller berömma som det nu är.

Du var tveksam till om detta är rätt form för vår diskussion men jag tror Mr Banco har en generös natur och bjuder oss på detta som annars skulle ha diskuterats i lunchrummet. Till ingen nytta.

Svemicke sa...

Anonym:

Jag håller med. Bussarna är undermåliga trots sin låga ålder, men trafikchefen är inte den enda som kan påverka. Det finns en styrelse, en ekonomi och stressad verkstadspersonal.

Våra stadsbussar av årsmodell 1995 skulle kunna gå mycket längre och vara i bättre skick än vad de är. I Rysdland går fortfarande bussar från 1970-talet i fullt vigört skick. Nu ska väl våra scanior in på rekonditionering. Ska bli spännande att se resultatet.

Vad gäller arbetsmiljölagen så är detta ett politiskt beslut och ett ändringsförslag måste i så fall först komma till stånd. Sedan ska det röstas igenom en massa avdelningar om det inte avslås innan.

Utveckla gära vad Du menar med "uppvaktad". Om du menar att man ska "slicka en jäkla massa röv", så är jag med på vad Du menar och det kan jag lova Dig att det inte är min starka sida. Verbala pungsparkar däremot, det kan jag.

Det är visst så det ska gå till. Att man ska vara rövslickare. Eller så ska man bara vara rejält urblåst i huvudet. Då kommer man också långt för då är man en "ja-sägare".

Tjatmumrikar är jobbiga. De ställer krav. De kommer med svåra uppgifter som man helst inte vill ta i för de ligger över ens kompetens. Problemet är att man kan även hamna på diverse bloggar som läses av diverse människor.


Med PR-prestationen kan jag tala om att jag sett det ur den saken att trafikchefen överrumplats av en mikrofon helt abrupt. Där dessutom reportrarna provocerat och skapat mobbar med att folk ska ringa in och berätta. "Här har vi Eva..." "Jakob har ringt in och sagt..." Und so weiter. Då kan det vara svårt att finna ord för man vill inte heller verka likgiltig mot sina kunder i media. Det blir inte direkt populärt.

Själv hade jag nog bara sagt att jag inte har några kommentarer och om anklagelserna stämmer så ska det utredas. Hade dessutom frågat media efter bevis. Anklagelser ska alltid bevisas.

Jag hade gärna diskuterat i lunchrummet. Diskussionen är mycket intressant.

Anklagelser ska alltid bevisas, varför jag inte vill säga för mycket på grund av bristande bevis, men rykten säger att det inte gått så bra i livet för rumskamraten. Vad tror Du, förutom bussutkörning, han kan tillföra på Södra Torget?

Och var är trafikchefen? Han brukar vara flitig på att skriva. Jag ska inte föra all hans talan. Jag vet inte allt, men jag ser det jag ser och utgår från det.

Anonym sa...

Må vara att det är fler intressenter i beslutsprocessen. Men den chef som inte kan utverka de resurser han oundvikligen behöver når inte ända fram. När de uppsatta målen inte kan nås, återstår en kompromiss som oftast blir sämre än utgångsläget och med stora och onödiga kostnader som följd.

Visste väl att du själv kunde utveckla vad jag menade med "uppvakta". Intet att tillägga! ;o)

Ja, var är han? Vi har nu hamnat så långt ner i en gammal kommentarslista så att ingen längre hittar hit. Förlitar mig på att du återkommer i ämnet på din blogg någon gång och då lovar jag att hänga på igen!!
Jag vill veta hur befattningsbeskrivningen ser ut och vilka ansvarsområden den omfattar...

Tack och hej!

Svemicke sa...

Jag får se hur det blir. Just nu har jag inte tillräckligt med material för att göra ett sådant blogginlägg. Det ska vara något objektivt också så att man inte utesluter läsare.

Tack och hej själv! :)