28 september 2007

Fredagen den 28 september 2007

Förarkoll


Märkligt att hållplatser har blivit ett så populärt tillhåll för långtradarsläp. Nu är det Aplaredshållplatsen vid tappen som är aktuell där Stena parkerar ett släp. Gulligt! Lockryd har från tid till annan lockat tradarna - speciellt dom med läs- och skrivsvårigheter. I Borås äger bilisterna hållplatserna - i Göreborg går dom under epitetet P-bönder. Ibland anstränger vissa av dom sig för att leva upp till detta. En annan självklarhet är att ju större och dyrare bil ju mindre hjärna.

Förarkoll:
  • -Drogtester

  • -Alkotester

  • -Kameraövervakad

  • -RFID-kollad

  • -GPS-sedd

  • -Passargerarkontrollerad

  • -Hastighetsspärrad

  • -Klimatmobbad


Jag tror att en bussförare och en försöksutsläppt ligger på samma förtroendegrad, möjligen ligger den försöksutsläppte lite högre. Kan undra om det finns någon annan personalgrupp i samhället som betraktas med så stor misstro av ALLA.

Vagn 240 har en rejäl rattfrossa. Glapp i styrningen. Det var så armarna "somnade" efter ett tag. Växellådan växlade sämre än en nybörjare på körskolan. Vadå skriv felrapport! Ingen som läser den ändå....
Dessutom saknar vagnen fungerande elbackspeglar och att köra utan speglar är sitt eget lilla äventyr, speciellt vid backning (som vi får göra en hel del), när passagerare stiger av och när man skall ut från hållplats. Det blir extra spännande då det är 70 och 90 sträckor.
Vagn 243 har även den rattfrossa och dessutom drar det onormalt mycket från BÅDE framdörr och sidofönster. Det är farligt att sitta i ett sådan korsdrag. Hallå skyddsombudet ---- det är farligt!

Att nå trafikledningen på radio på morgonen är som att köpa en trisslott. Antingen vinner man eller så förlorar man. På morgonen är det bara de närmast invigda som vet vart dom finns.

Tydligen åker invandrarbarn (3 stycken garanterat äldre än 6 år) gratis och pappa får flerkommunskort av migrationsverket. All kommunikation är omöjlig. Det är därför bara att slösa energi att försöka få dom att förstå och tidtabellen medger inte att man står och tjaffsar.
Begreppet ungdom sträcker sig tydligen från 6 år upp till 25 år eller nått!

Det är förädiskt vackert ute nu och de torra höstlöven rasslar mysigt i vinden. Med lite fukt på sig blir dom glashala.

TVÅ polispatruller och EN bärgare till undsättning vid motorstopp i Svenljunga....vilken service. Det märkliga var att bilen står kvar medan passagerare och förare lyser med sin frånvaro...... Den stod lite dumt till vid infarten till bussterminalen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar. "Makt förändrar människan - spelar ingen roll hur stor makten är".

Jag vill bara påpeka att allt som har med tjänster, körspecar etc ligger på Depåchefens bord. Allt som har med redovisning och trasiga bussar med mera ligger på Depåchefens Bord. Jag har INTE längre några nyckar till kassaskåp eller skrivbord eller ens tillgång till nya datorn på kontoret. Mina egna maskiner är tömda på allt som har med den typen dokument att göra. Jag är fockad! Fått sparken! Uppsagd! Icke önskvärd och så vidare... allmänt störande och rubbar någons cirklar. Tack o ajö.
På måndag börjar en fd depåchef att jobba igen efter ett års ofrivillig semester. Det sker visst över någons döda kropp..... Så vi får väl se om vi får gå på begravning på måndag em.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Citat:Jag vill bara påpeka att allt som har med tjänster, körspecar etc ligger på Depåchefens bord. Allt som har med redovisning och trasiga bussar med mera ligger på Depåchefens Bord. Jag har INTE längre några nyckar till kassaskåp eller skrivbord eller ens tillgång till nya datorn på kontoret. Mina egna maskiner är tömda på allt som har med den typen dokument att göra. Jag är fockad! Fått sparken! Uppsagd! Icke önskvärd och så vidare... allmänt störande och rubbar någons cirklar. Tack o ajö.Slut Citat.
--------------------------------------------
Kan det verkligen vara så att du ÄNTLIGEN drar ngn annanstans så vi slipper dig och ditt djävla GNÄLL på allting.
Hoppas du hittar ett annat jobb långt bort från oss.
Det skulle bli skönt för oss på landsbygden om du försvann.
Sedan kan jag inte förstå hur faan en bussförare som åkt dit för rattfylleri i en buss i linjetrafik kan få förtroende att återigen köra buss.
Det finns ett talesätt:
En gång alkoholist, ALLTID alkoholist.

Anonym sa...

Mr Banco.
Du måste ha ett litet helvete i ditt liv.
Hur kan du vara kvar i ett yrke som du är så djävla missnöjd med, och dessutom vara så misstänksam.
Jag tror att det helt enkelt beror på at ingen annan vill ha dig, du är väl ganska välkänd överallt vid det här laget.
Det kan man ju snabbt konstantera om man läser din CV, hoppjerka kallas såadan för i min bransh.
Fattar inte DU att även DU kan ha nyta av att det finns videoövervakning i buss.
Undersökningar har visat att våldet minskat med 60 % i fordon med videoövervakning.
DU kanske inte vet att det finns regler och lagar som styr hanteringen av inspelat material.
Dessutom tror jag nog att jag vet mer om IT och data än vad du någonsin kommer i närheten av

Jöran Spångberg sa...

Hej ingenjören: Jag har aldrig sagt att övervakningen var av ondo, bara konstaterat att den finns. Om jag trampat Dig på en öm tå så tja vadå....Jag har min egen erfarenhet av maktutövning och litar aldrig på den typen av löften. PKU-registret är väl ett praktexempel.
Sedan har jag lite svårt att se kopplingen mellan min CV och kamraövervakning samt Dina utmärkta kunskaper om IT och data som jag ingalunda betvivlar. Kan man konsultera kanske?

Anonym sa...

Mr Banco.
Då skall jag förklara en sak för dig när det gäller tekniken angående videoövervakning.
Filmer som spelas in av kameran är krypterade, och kan bara överföras till en dator som kan läsa den krypteringen.
Dessutom så raderas all film som åär kopierad över till den datorn efter 30 dgr.
Så säger lagen, och systemen måste vara anpassade efter det.
Länstyrelsen gör slumpvisa kontroller för att se att systemen uppfyller lagen.
Detta gäller vid ALL videoövervakning, och är et problem för Polisen då brott ibland anmäls för sent, och då finns ingen videofilm att tillgå fast det funnits videoövervakning.
Angående din CV så hänvisade jag bara till en BL förares funderingar.

Svemicke sa...

Glöm heller inte lagstiftningen som är på et sådant sätt att den också jagar busschaufförer. "Bättre att göra dem arbetslösa än att låta dem köra buss", verkar vara parollen. Det har jag för övrigt bevis för här.

Svemicke sa...

En teknikingenjör:

Tyder inte ett sådant CV istället på mångsysslighet och erfarenhet från olika branscher?

Enligt Dig är i så fall även jag en hoppjerka. Positivt i så fall. Jag har hunnit med budbilskörning, översättningsarbete, datorkonsulteri, radiosändande, politiskt arbete och nu sist busschaufförsjobb inom en tid av tio år med fem års arbetslöshet. Det sistnämnda jobbet var det jag trivdes bäst med, vilket kan vara förklaringen till varför den karriären skulle stoppas.

Axel sa...

När det gäller långtradarna på hållplatserna, är det tyvärr inte riktigt förbjudet att ställa ifrån sig släp lite var som helst. Men varför inte låta trafikledningen kontakta Vägverket eller kommunen och be om en p-ficka för släp, så hållplatsen blir fri för bussar. Behovet verkar ju vara ganska stort för en ficka.
Kommunen skulle också kunna göra en lokal trafikföreskrift.

Svemicke sa...

Axel:

Det är förbjudet att parkera på hållplats över huvudtaget. Sedan spelar det ingen roll om det är släp eller bilar. På hållplatserna får de inte stå.

Anonym sa...

Svemicke
Jodå, på hållplatsen vid Trandaredsskolan finns förutom hållplatsskylten en blåvit P-skylt som tillåter parkering 15 minuter.
Se själv och förundras ;o)

Svemicke sa...

Anonym:

Är inte Trandaredsskolan enbart trafikerad av servicebuss? Den ligger väl i korsningen Trandaredsgatan/Söderkullagatan? Ska kika på den i så fall. Lät ju intressant.

Anonym sa...

Svemicke

Visst är det hållplatsen på servicelinjen nr 10, ingående, jag menar men hållplatsfickans status är inte lägre för att den trafikeras av en servicebuss. Buss=Buss.
Hoppas du tar med en kamera och får in in bild på din egen förnämliga bloggsida av denna stollighet som bara kan upplevas i Borås.
Trevligt att du kollar tillbaka på kommentarer till dina inägg ;o)