29 september 2007

Lördagen den 29 september 2007

Trapez ur drift.....vad i hela friden är det och hur påverkar det oss????? Känns störande när man tar upp saker i ett veckobrev som man inte har en susning om. Känner att om vi behövt veta så hade vi fått info om det.

Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns vilorum i Borås. Framgår inte av veckobrevet var de finns heller. Jag tycker bara att det finns ett behov av vilorum även på depåerna. Speciellt vid delade pass, fast tydligen tar flertalet bussen hem på rasten och långpausen varför behovet av vilorum på depåerna aldrig varit aktuellt för flertalet utan enbart för fåtalet (typ mig). Nu går det att sova i bussen också även om det blir lite svalt vintertid - det har jag gjort i dessa bussarna i sju år nu.

Stadstrafiken i Borås skall få autogiroinbetalningar. Det är ju suveränt! Och på linje 9xx skall man ta emot bankkort i höst (det är ju redan höst)! Hemglassbilen har tagit bankkort i flera år nu och det innebär att dom sällan hanterar kontanter. Tekniken finns med andra ord och kontanthanteringen minskar. Nyfiket undrar man när vi får samma kontantlösa system? Att det kommer SMS-biljetter, autogiro och bankkortsbetalningar är jättekliv mot en kontantlös värld för buss och taxi - hipp hipp hurra! Tjata in detta hos kunderna snabbt så att vi också kommer med så snart som möjligt.

Jag hoppas att vederbörande INTE tar illa upp:
"Då skall jag förklara en sak för dig när det gäller tekniken angående videoövervakning. Filmer som spelas in av kameran är krypterade, och kan bara överföras till en dator som kan läsa den krypteringen. Dessutom så raderas all film som är kopierad över till den datorn efter 30 dagar. Så säger lagen, och systemen måste vara anpassade efter det. Länstyrelsen gör slumpvisa kontroller för att se att systemen uppfyller lagen. Detta gäller vid ALL videoövervakning, och är ett problem för Polisen då brott ibland anmäls för sent, och då finns ingen videofilm att tillgå fast det funnits videoövervakning.
Detta låter mycket förtroendefullt och något i stil med SAABs svarta låda. Nu gillar jag kamrorna ännu mer! Visst är det skönt med fakta emellanåt.
Skulle möjligen vilja veta vem som servar systemen? Har vid flera tillfällen läst om system i just bussar som varit ur funktion när dom bäst behövdes och det var ingen önskvärd situation. Jag utgår ifrån att systemet inte skvallrar öppet om att det inte är i drift, det vore mindre lyckat. För även om det skulle vara odugligt så kan ju passagerarna tro att det fungerar. Dummies är ju i alla fall bättre än inget alls.
Med tanke på hur basala säkerhetssystem i en buss behandlas såsom backspeglar inne och ute, säkerhetsbälten, barnvagnsfästen, brandsläckare med mera finns det grund för en sådan fundering. Fast kamrorna skulle ju ägas av Västtrafik och förhoppningsvis också skötas om av dom.


Du måste ha ett litet helvete i ditt liv. Hur kan du vara kvar i ett yrke som du är så djävla missnöjd med. Vem har påstått att jag skulle vara missnöjd med mitt yrke? Det är trots allt skillnad på att påtala sådant i yrket som är mindre bra och vara missnöjd med arbetet som sådant. Alla yrken har för och nackdelar och man kan väl få lobba för att minska nackdelarna och öka fördelarna? Jag är säker på att alla gör det i sina respektive yrken fast på lite olika sätt. Jag är rätt så luttrad vad det gäller den fackliga vägen och har vid två tillfällen blivit grundlurad av en facklig ombudsman som skulle vara mig behjälplig. Sådant bygger inga förtroenden.
För övrigt minns jag en kollegas anmärkning från stenåldern någon gång. Kollegor "mobbade" henne lite så där oskyldigt och hon tyckte att dom kunde hållas då dom inte hade så många glädjeämnen i livet.
För övrigt minns jag ett antal drabbningar i den nu avsomnade BL-info där *synpunkter* på företaget omgående klassades som påhopp. Sådan fick man inte ägna sig åt. Vi är tillbaka till ruta ETT!

RÄTT FORDON PÅ RÄTT PLATS
Han åker mest buss i hela BL's ledning. Att lågentrebussarna i tätort inte räcker till ibland visste han, men varför det kvällstid går en normalbyggd buss på en lågentrelinje förstod han inte! Han undrar även om företaget missförstått varför just den eller den linjen skall köras med lågentrevagnar. Detta skrevs redan 2002 och märkligt nog går det fortfarande alltför ofta fel busstyp på fel ställe.

Vissa typer av kommentarer upphör aldrig att förvåna mig. Att frivilligt sitta och läsa någons blogg och ständigt ogilla innehållet verkar...(fyll i själv)???

Så fort det samlas MYCKET pengar någonstans är det alltid någon som nallar i syltburken. Märkligt vilken kraft det ligger i en stooor hög med kosing. Just nu är det någon fondförvaltare på tapeten, nyss var det Scandia, tidigare var det både HSB och Skanska m fl Till och med statliga vägverket var väl med på ett hörn vid något tillfälle. Kartell hette det visst den gången.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar. "Makt förändrar människan - spelar ingen roll hur stor makten är".

Nej nu skall jag starta mitt Asphyxia 1.3 och se vad som hänt i världen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig uppfattat att du är missnöjd med ditt yrke men att du inte gillar alla förändringar och opponerar dig mot dessa.
Det vore väl konstigt om det inte var tillåtet att uttrycka missnöjet.

Fortsätt du då jag tror att en hel del av de som läser din blogg både uppskattar och känner igen sig...

Trapeze är för övrigt vårt personalplaneringsprogram....

Kenth, TCH, BLAB

Anonym sa...

Citat:
Nu går det att sova i bussen också även om det blir lite svalt vintertid - det har jag gjort i dessa bussarna i sju år nu.
Slut Citat.
---------------------------------------------------
Mig veterligen har du väl inte jobbat för BL i sju år.
Sex år är väl mera riktigt eller?

/ Z sa...

Bry dig om alla djävla gnällspikar. Alla människor har rätt att ha sin egen åsikt.
Undrar lite om den där Kent THC har titelsjuka eftersom han alltid skriver under sina inlägg med förkortning på sin titel, som dessutom inte är riktigt stavad. Han kan få fundera lite på hur man förkortar Trafikchef till nästa gång han kommenterar ngt.
Jag personligen tycker det sett snyggare ut om han undertecknat med: Kenth Wasserman, BLAB.
Vi som läser bloggar skiter väl i vad han har för titel, eller hur?

Svemicke sa...

Busspassageraren:

Titeln skriver han väl för att visa vem han är. Eller i egenskap av trafikchef på uppdrag av företaget. Inte som privatperson.

Anonym sa...

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=275999&osc=1192744616515

Anonym sa...

Skrattar åt Busspassageraren !

Du har så jävla rätt !! Alla över 30000.-/mån brukar göra så !

Skulle det funka om man skrev tex. Went Kazzerman Arbetslös KAS ???

lite respekt kan det bli va ?