27 september 2007

Torsdagen den 27 september 2007

Övervakad



Även om sätena är tomma är Du aldrig ensam när du kliver på en buss. Förutom att kameraövervakning börjar introduceras hos Västtrafik 7härad, så använder man RFID-kort som innehåller mikroradiosändare. Det är rätt smidigt att slippa stämpla korten, men öppnar även upp för Västtrafik att kartlägga enskilda kunders resande. När du går på bussen och registrerar ditt kort sparas omedelbart information om kortets ID, busslinje, station med mera. Så länge kortet är anonymt är detta ett ganska litet problem, ingen kan koppla resor till en särskild person. Men, och det är nu det börjar bli obehagligt, allt fler företag som sysslar med RFID-kort betalar på ett eller annat sätt kunderna för att de ska registrera kortet på sina personnummer. Det kan vara genom presenter, möjlighet att spärra borttappade kort och få dem ersatta. I och med detta kan Västtrafik nu knyta resor till en specifik person - och på så vis kunna kartlägga enskilda människor, var de befinner sig (då det nu kommer kort som även registrerar avstigningsstation), bekantskapskrets (personer som flera gånger åker från samma station vid samma tidpunkt) med mera. Västtrafik kan nu se vem du åker med, varifrån och vart ni ska. Dessutom får man bilder från kamrorna - för jag tror inte ett smack på att radering av filmerna görs! Däremot uppstår ett problem med korten. De kan ju vara registrerade på en viss person fast det är en helt annan som utnyttjar kortet.

Adam och Eva, 18 år, åker två helger i rad med bussen till Sahlgrenska, och går av på norra hållplatsen, tvärs över gatan från abortmottagningen. Pelle åker varje söndag innan klockan 10:30 till hållplatsen Hönö kyrka. Anna och Anders tar samma buss och går av på samma hållplats några gånger i veckan - men aldrig när någon annan i deras bekantskapskrets är på bussen. Med till synes harmlösa bitar information kan någon lägga ett helt pussel över vårt resande. Jaha, men man kan ju välja att inte registrera kortet, säger du. Det är sant. Men då blir det plötsligt en ekonomisk fråga. Att inte registrera kortet gör att jag tar en risk, tappar jag bort det blir jag inte ersatt. Det kommer alltid finnas dem som har råd med integritet, men också dem som inte har det. Registreringen i kortläsare skulle lika gärna kunna vara anonym, dvs att den registrerar antalet passagerare, men inte kortets eller personens identitet. På så vis kan man utvärdera olika linjer och trafikvanor bland allmänheten utan att för den sakens skull kränka enskildas integritet. Vad händer när staten tänker slå ner på de svenska sjukskrivningarna genom att låta Försäkringskassan få tillgång till kollektivtrafikföretagens uppgifter? Eller när Skatteverket vill kolla om avdragen för pendlingskostnader verkligen är korrekta? Denna ändamålsglidning, när uppgifterna förs vidare till andra myndigheter i egentligen goda syften, kan bli förödande.
Parallellen är väl DNA-registret på alla nyfödda barn i forskningssyfte - forskning som snart visade sig utgöras av polisens spårande av individer. LITA ALDRIG på svenska myndigheter och framför allt INTE på politiker.

Knappt var tionde buss klarar kraven och endast nio procent av bussföretagen i Göteborgsregionen uppfyller NTF:s krav på säkra bussresor i beställningstrafik. Flera företag klarar inga eller endast få krav. Det är dåligt. Även människor i Västsverige måste erbjudas säkra bussresor. De senaste åren har flera allvarliga bussolyckor inträffat: norr om Sundsvall dog sex skolbarn när en timmerbil kolliderade med en buss 2001, i Ängelsberg dog sex personer när en buss körde av vägen 2003, utanför Arboga dog nio personer när en buss körde av motorvägen 2006 och öster om Uppsala omkom sex personer vid en frontalkollision mellan två bussar i februari i år.Trots att det funnits bälten i de flesta olycksbussarna är det få som använt dem. Enligt Haverikommissionen hade troligen alla överlevt olyckan i Ängelsberg om de använt bälten och färre hade dödats i olyckan utanför Arboga om alla använt bälten. Varje år dör dessutom cirka 15 personer i trafikolyckor med bussar inblandade, ofta gående vid eller på väg till hållplatser. NTF har frågat 900 bussföretag över hela landet hur de arbetar med trafiksäkerheten, 600 svarade. 15 procent uppfyller NTF:s samtliga krav, i Göteborgsområdet endast nio procent och i övriga Västsverige nio-tolv procent. Kraven omfattar bland annat trafiksäkerhetspolicy i företagen (har jag aldrig sett någon - nog inlåst hos chefen), trafiksäkerhetsutbildning för chaufförerna (kostar pengar - inte aktuellt), två- eller trepunktsbälten, alkolås och ABS-bromsar i bussarna samt att bussarna skall vara försedda med hastighetsbegränsare. Tre av fyra företag har trafiksäkerhetspolicies, nästan alla bussar har ABS-bromsar (men frågade man om dom fungerar och underhölls?), två tredjedelar har tvåpunktsbälten (hur många av dessa fungerade och inte var sönderskurna eller isärskruvade?) och en tredjedel av bussarna har alkolås. Det är betydligt säkrare med trepunktsbälten, vid en kollision viks man framåt och slår i huvudet i framförvarande stol om man endast har tvåpunktsbälte. Allt fler bussar förses med alkolås, de fungerar väl nuförtiden och det ökar säkerheten väsentligt - bussen är ju nykter! Däremot har de flesta bussbolagen hastighetsregulatorerna inställda på 100 km/h trots att bussar inte får framföras fortare än 90 km/h. Det är anmärkningsvärt att man tillåter chaufförerna att bryta mot fartbegränsningarna.
Kan så tyckas - men vi ligger risigt till i jämförelse med Schenker Stinnes nått..... I deras fordon slipper man denna strypning. Det bara gungar till när bil och släp dundrar om busstackarn.

När började skolkort för Tranemo Kommun gälla FRÅN Borås? Nåväl killen går på Tranängsskolan och bor i Borås.

En liten passus till Svemicke: Jag är övertygad om att INTE företagsledningen läser bloggar. Eller så bryr man sig inte.
Facket läser definitivt INTE bloggar. Har man inkompetenta skyddsombud kvar så läser man inte bloggar.
Däremot lönar sig bruna tungor - det går att leda i bevis.


Idag kan jag fira att jag är en vanlig chaufför utan oavlönade bisysslor.
Jag kan också notera att jag lugnt kan ta bussen hem på långraster (delade tjänster) eftersom ALLA andra gör det, även dom som har lika eller längre än mig till jobbet. Det spar bensinpengar.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Enligt ett pressklipp skulle en svensk bedrivit ett träningsläger i USA -- det får bara den amerikanska staten göra i detta frihetens paradis på jorden. Prislapp: Döden!
Man skall akta sig för att bråka med världens största kolonialmakt.

Vi har nu fått se förnedrings-TV, tjuvtitta-TV, spy-TV och nu kommer tycka synd om barn TV med "Ensamma mamman-konceptet". Vad står i tur härnäst?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tar du hem bussen på delade pass hur många gör det

Svemicke sa...

Ärligt, så vet jag faktiskt inte vem som läser min blogg. Får både mail och kommentarinlägg från kreti och pleti. Några av dem kanske till och med sitter i företagsledning och fack.

Anonym sa...

"Dessutom får man bilder från kamrorna - för jag tror inte ett smack på att radering av filmerna görs"
----------------------------------
Som vanligt har du inte en aning om saker och ting.
Om filmerna inte skule raderas, var skulle dom lagras då.
Hårddiskarna har väl inte hur mycket minne som helst.

Jöran Spångberg sa...

Svar till anonym: Nej jag har aldrig gjort det, men i rättvisans namn är det väl dags nu.
Svar till teknikingengören: Du kan inte vara mycket till ingengör. Självfallet flyttas informationen till andra media. Eftersom bussarna redan är försedda med radiolänk är det en smal sak att ordna daglig överföring eller ännu oftare.