15 september 2007

Fredagen den 14 september 2007

Snus(k)


Är det dags att plocka fram spottkoppen igen och placera ett antal av dessa i varje buss? Det känns så varje gång man städar en buss i linjetrafik. Portionssnus är något som, tillsammans med tuggummit, blivit ett verkligt gissel i den offentliga miljön.

Det förekom tydligen en hel del skämt under dagen på BLs bekostnad. Inte minst från andra bolags förare och i bladet stod det att läsa att VD minsann mötte BL-anställda med anledning av denne knarkare. Nu var vi rätt många som aldrig såg till honom - men det var väl en så kallad symbolhandling.
Sedan har vi förstått att begreppet BL-anställda inte alltid innefattar anställda utanför Borås Depå.

Fick på två töser under förmiddagen som var tvärsäkra på att bussen var tidig.....(den var nog mer sen i så fall) och att den skulle gå XX:55 från Slättholmen mot Borås. Detta hade dom sett på Internet.
Jag är lika säker på att dom inte hade minsta koll på vilken linje dom klivit på! Jag hade linje 303 och dom trodde stenhårt att dom åkte med 159. Så kan det också gå.

Jag ringde upp vår trafikledning under förmiddagen i avsikt att kolla om det fattades en buss eller inte för jag hade fått rätt mycket ståplatser. Jag råkade visst ringa olämpligt för dom hade minsann häcken full med annat och sådant måste man ju respektera, så jag har ingen aning om en förstärkningsbuss uteblivit eller inte. Ibland kör det bara ihop sig.

Hämtade en vagn på verkstaden som varit inne för att åtgärdas mot kylvattenläckage. Det första som hände när jag startade den är att nivåvarning för låg vattennivå går igång. Det var bara att åka ett varv och leta upp påfyllningsslangen vid väggen och fylla på. Det gick i en hel del och det var helt normalt fick jag veta av personal på platsen. Man blir aldrig för gammal för att lära något nytt.

Det kommer på en kille och lägger upp 600:-- kronor och håller fram sin mobiltelefon där man kan läsa 580. Det är i ett sådant läge man måste ha koll på ALLA priser för kort. Efter en kort koll visade det sig att det handlade om ett flerkommunskort för lågtrafiktaxa. Killen var inget under av språkbegåvning han heller så vi hade vissa kommunikationsproblem.

Sedan blev man varse att begreppet UNGDOM idag är lite skiftande. På ScandPoint är ungdom 16 år medan samma ungdom kan vara allt mellan 20 till 26 år på "Hajen". Inte undra på att det blir lite virrigt mellan varven.

Kinna riskerade visst att bli av med sin direktbuss till Göteborg. Omvägen över Kinna kostar minst 20 minuter. Så Kinnaborna får ta lokalbuss till Skene och därifrån snabbussen till Götlaborg.

Hade en riktig "pärla" och åkte runt i under förmiddagen. Hög standard (som Peps Persson sjunger om) var det absolut inte frågan om. Varvräknaren hade fått spasmatiska ryckningar, det blinkade omotiverade varningslampor och defrosterreglagen fungerade inte på denna heller. Sidorutan saknade spärr och förarstolen kunde endast ställas in av "Hulken" och hans kompisar. "Skåpet" var graffitti-behandlat. Det var en sådan där buss man skulle behöva ansiktsmask för att köra runt i.

Men nu skall jag softa en stund och kanske mingla runt lite - vilken evening det skall bli. Doobidoo på Er.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Inga kommentarer: