16 september 2007

Lördagen den 15 september 2007

Sjukhus


Som rökare är Du idag INTE välkommen till vården ens som patient. Skall Du envisas med att röka får Du vara beredd på att dö utan att svensk sjukvård ingriper. Självförvållat är svaret. Den svenska sjukvården vill vara en förebild i hälsofrågor och den främsta uppgiften är just att befrämja hälsa och förebygga ohälsa och det innebär att vi bara accepterar rökfria patienter. Patienter och besökare GARANTERAS en miljö helt fri från tobaksrök. Vår personal röker inte.

"Alkotester och drogtester dagligen är givetvis att föredra i dagsläget, gärna flera gånger per dag. Bussförare är ju ett opålitligt släkte, det vet ju alla, och det är ju ett under att det knappt händer några olyckor med så många alkolister och knarkare som kör omkring i bussar i trafiken. Det har jag hört av alla andra. Dom borde faktiskt övervakas dygnet runt så dom inte hittar på mer dumheter.
För övrigt får knappt var tionde svensk missbrukare någon form av vård, så i praktiken finns inget intresse av att bota dessa patienter. Det förutsätter givetvis att bruket av narkotika är en sjukdom...."

Att trafikförsäkringen fått en 32%ig skatt har väl inte undgått någon. Det som kan vara av intresse är att denna nya pålaga på trafiken inte går till trafiken utan till helt andra ändamål, styrda av politiska hänsyn och inte trafiksäkerhet. Kan detta månne vara ytterligare ett skäl att parkera bilen för gott och välja andra alternativ. Beror nog på vart man bor. Ett annat skäl till att ta bussen är att skattesänkarregeringen höjer bensinskatten med minst 29 öre, utan att det egentligen finns alternativ. Till detta kommer nog 17 öre koldioxidskatt.
För i glesbygd finns knappt bensinstationer och rakt inte pumpar med E85. Men det är ju i glesbygden som bilen verkligen behövs eftersom alternativen sedan länge försvunnit. I städerna finns massor med bilar (som inte behövs) och massor med bensinstationer med E85. Upp och ner är förvisso världen, men så är även denna regeringens ambition att folk skall bo i städer för att hålla ner samhällets kostnader och göra infrastukturen billigare. Man avsätter 1 miljard kronor för att skapa hållbara och energisnåla städer. Banker, Posten, AF, FK, Polisen, Skattemyndigheten, Teleoperatörer, Dataoperatörer, Digital-TV, VV med flera med flera har redan övergivit landsbygdsbefolkningen. Dom skall in i dessa energisnåla städerna.

I trafiksäkerhetstemats namn kan man läsa att sju av tio motorcyklister kör för fort. Fast bilisterna ligger tätt efter. Generellt har snitthastigheterna ökat på det svenska vägnätet. Det är egentligen inte bra - att alla skall fort fram har blivit ett tema sedan begreppet "just-in time" kom till på åkerisidan och uttrycket "tid är pengar" borgar också för att tempot skruvas upp. Som man bäddar får man ligga brukar det ju heta.

Nu har de senaste vetenskapliga rönen visat att även alkohol- och drogpåverkade passagerare menligt kan påverka säkerheten i kollektivtrafiken så därför kommer man att införa tester även för passagerare för att på så sätt förebygga kommande olyckor.

Huvudskyddsombud vid Borås lokaltrafik (BL) för Borås Depå, som i våras skrev till gatukontoret i Borås och undrade varför inget gjorts åt alla stadens gupp bjöd på en busstur (med en dubbeltestad förare mot alkohol och droger). Vad det rör sig om är alla dessa trasiga och gamla gupp som ännu inte är åtgärdade. Vid ett möte i december 2006 upplevde han att man inte var så intresserade av de problemen som bussförarna upplevde. Det finns av allt att döma gott om dåliga gupp i Borås. Så den 30 augusti bjöd BL på rundturen och i den vevan beslutades det om en blivande arbetsgrupp. Gatuchefen har även tillsammans med han som ansvarar för gator och vägar författat ett förslag. "Jag har en plan brukar Jönssonligans chef säga". Men man pekar också på att antalet dödade och skadade inom det kommunala vägnät har minskat dramatiskt. De gamla asfaltskuddarna byts successivt ut mot färdiggjutna gupp. De har visserligen inte den önskade hastighetsdämpande effekten men är skonsamma mot busstrafiken.
Tips till Gatukontoret: Ingen biltrafik i Borås = inga döda och skadade inom det kommunala vägnätet. Betänk även att kollektivtrafiken då alltid kommer fram i tid.

Vägverket skall nu göra något åt rondellen i Kilabro. Fartdämpare före vore bäst.....

Det påstås att Västtrafik inte skall få dra in trafik för att kompensera sig för budgeterat underskott. Nåja, en gång i tiden ägde bönderna ARLA, men idag äger ARLA bönderna och samma sak hände med SCAN. Så frågan är väl när Västtrafik äger kommunerna?
Så är ju både ordförande i Västtrafik och Regionens ordförande partikamrater. Kostnadstäckningen får icke ske på trafikens bekostnad! I så fall undrar man onekligen vart den skall tas? Taxehöjningar torde vara svaret - fast i Göteborg har man redan beslutat om sänkning.
Kommuner som går med underskott höjer skatten - så Västtrafik höjer väl utdebiteringen på kommuner och region samt taxorna får man förmoda. Pengarna måste ju fram och de enda som kan och måste betala är Vi skattebetalare.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.



Nu är nycklar och redovisningskort mm återlämnat till kontaktpersonen och mitt meningslösa engagemang som listombud avslutat.

Inga kommentarer: