12 september 2007

Onsdagen den 12 september 2007

Mitt i veckan


Det mesta är som vanligt. Vi har en passagerare som inte har råd att köpa dagstidning och som varje morgon "lånar" Göteborgs Posten.

Nu skall lastbilschaufförerna realtidsövervakas. Hastighet och bilbältesanvändning (och säkert en hel del ytterligare som man inte talar högt om) står på schemat. Det dröjer inte länge förrän bussbranschen sitter i samma båt. Vi blir alla en del i det goda övervakningssamhället. De sista resterna av personligt ansvar försvinner.

En passagerare ville gå av vid järnvägsövergången i Limmared eftersom bommarna var nere. Hon hade tänkt sig att springa över innan tåget kom. Det blev inget av med det inte.

En standardbuss av idag har ett icke fungerande defrostersystem, skadade sittplatser inne i bussen, icke tätslutande ingångsdörr och lite si och så med sidoplåtar, luckor eller tröskelskydd. Som regel är remmarna under vagnen av typen 'tjut av bara f-n'.

Annars är det mesta sig likt. Inget svar från Vägverket, inget svar från fackklubben och ständigt underblåsande av skillnaden mellan Svenljunga och Tranemo Depåer av personer i s k ledande position.
Jag trodde i min enfald att vi lärt oss något av händelserna med höstens tjänster, men icke, somliga trampar på och blåser under oenigheten mellan depåerna - ( till vilken nytta kan man verkligen undra ).

Fick veta att endast Depåchefen (som jag inte sett på länge och som jag ifrågasätter vad han har lön för att göra) och kontaktpersonen (den som BL skall kunna kontakta på orten) skall sköta tömning och redovisning av förarkorten, så det är väl bäst att jag lämnar in mina nycklar nu då (jag har plockat av dom av knippan) eftersom jag tydligen mig ovetande blivit obehörig. Måste komma ihåg att lämna in redovisningskort och servicekort till Hajen också. Men det är som vanligt -- man får veta det mesta bakvägen.

Så nu är det tack och adjö till allt listarbete och annan administration. Nu kommer vi - kör - går hem och skiter i resten. Resultatet efter alla år är otack och ovänner i Tranemo. Jag har fått nog av sandlådan och en massa gratis extraarbete.
Hur var det nu uttrycket var? Jo "det är ju svenskar vi har att göra med".


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du vad han gör med tidningen sedan?

På nittitalet tog resan till jobbet 1½ timme. Jag bytte mellan två linjer som det skulle vara tidningar på, men på bussen jag bytte till fanns aldrig GP. Därför började jag läsa tidningen på tåget, tog den med till expressbussen och när jag läst den färdigt, lämnade jag den i avsedd tidningshylla på bussen.
Jag tycker detta var min rättighet och inte någon stöld eller så. Vad tycker ni?

Senare, när jag bytt arbetsplats, brukade jag ta med dagens tidningar från jobbet och lämna dem på expressbussen. Jag var den siste som lämnade jobbet, så alla hade hunnit läsa tidningen och den skulle bara slängas.
Så egentligen har jag gett Västtrafik fler tidningar än jag tagit(förflyttat).
Tycker ni fortfarande att jag gjorde fel?

Jöran Spångberg sa...

Han tar den med sig till jobbet...ingen annan bussresenär på någon linje får någonsin se den tidningen.

"Egenmäktigt förfarande" kanske skulle anföras. Jag är tveksam till om det är passagerarnas uppgift att korrigera bussförares försumlighet.
För hur man än vrider och vänder på det hela så blev tågets resenärer åtminstone en tidning fattigare.

Idag fylls både tåg och bussar med Metro så det är ett evigt städande för att hålla hyfsat snyggt i bussen.

Anonym sa...

Metro, ja.
En oanvänd Metro är jättebra i bussarna här. Man lägger den på sätet, så kan man sitta utan att smutsa ner kläderna.
Självklart lägger jag tillbaka tidningen efter mig. (Önskan till hjultomten: en Metrolåda även vid bakdörren, så man slipper tränga sig fram ända fram och lägga Metro och sedan be att få stiga av fram.)