24 september 2007

Måndagen den 24 september 2007

Bussolyckan


Idag kom en delrapport från den svåra bussolyckan utanför Uppsala. Det fanns ett antal bussbälten som fungerade dåligt säger haverikommissionen.
Då blev jag lite förvånad. Lever dessa människor i en egen glasbubbla och inte i verkligheten. Har dom ingen koll på hur många sekunder ett företagsamt skolbarn behöver för att göra ett bälte obrukbart. Och med tanke på systemet med upphandlingar och därmed resulterande neddragning av allt underhåll vore ett rent under om alla bälten vore i utmärkt kondition.
Att sedan ett antal personer fick sätta livet till är inget att skämta om och detta gör att sabotagen mot bussbälterna måste tas på ett helt annat allvar än vad som sker idag på sina håll.

De som avled hade omkommit med eller utan bälte säger man sedan? De hade så massiva skador. Men de överlevandes skador kan ha blivit allvarligare på grund av att de satt på ett säte med bälte som inte fungerade. Enligt haverikommissionen fanns inga tekniska fel på någon av olycksbussarna. Nu ska man analysera en rad andra tänkbara förklaringar som väder och väglag, följderna av att ena bussen strax före olyckan passerade en långtradare, trötthet hos förarna med mera.
Eftersom man i denna branschen betraktar 13,5 timmars ramtid som normalt och en arbetstid på 10 timmar som lönsam och att man regelmässigt (av krasst ekonomiska orsaker) tubbar på vilotiden är det väl många gånger mer regel än undantag att föraren INTE är utvilad.

Det var mörkt och halt. Busschaufförerna hade gått upp klockan tre på natten (och säkert allt annat än utvilade). Vi ska titta på bussföretagens säkerhetssystem och vad man krävt för säkerhetsnivå säger man från haverikommisionens sida. För mig låter det som ett dåligt skämt. Bussar kör med samma däck året runt och rulldäcken fram är absolut ingen höjdare i halt eller moddigt väglag. Det vet alla förare. Vadå säkerhetssystem? Vadå säkerhetsnivå? Här gäller: kör skiten eller gå hem.....

Chauffören som körde bussen från Uppsala har delgivits misstanke om brott i samband med olyckan. Hon misstänks för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.
Företaget som troligen sparat på underhållet på bussarna går fritt - Vägverket som inte skött vägunderhållet slipper bestraffning - för det är lättast att göra en chaufför till syndabok.

Polisutredningen kring olyckan är så gott som färdig. Om ungefär tre veckor väntas kammaråklagaren besluta om åtal ska väckas. Fy faan säger jag. Undersök branschen först!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Inga kommentarer: