04 september 2007

Tisdagen den 4 september 2007

Första dagen gick la bra


Först av allt vill jag gratulera den förare från ett konkurrerande bussbolag som fick tjänsten som ny biljettkontrollant. En an fick väl dåliga vitsord kan man tro. Det var i alla fall juste att man personligen kom och berättade detta - sånt gillar jag - raka besked.
Så man får väl ratta en buss ett tag till då - men trägen vinner.....säger dom i alla fall.

Sedan kan jag bara notera att första dagen av resten av våra nya tjänster gick jättebra. Folk var glada att slippa märkliga förarbyten i Lockryd och "vår" trafik flöt lugnare och stabilare.
Det som tydligen återstår är att "produktanpassa" tjänstgöringsnyckeln....Maximal fritid & minimal spilltid på jobbet. Okey för mig.
Garagenyckeln såg jag kommit på plats...

Råkade städa en låggolvsbuss som vi fått låna från Borås...döm om min förvåning när jag hittade tidtabeller med texten 13 juni 2004 - 11 juni 2005 och 12 juni 2005 - 17 juni 2006. Den kärran var inte städad igår inte. Samma vagn saknar förbandslåda och kommunikationsradion i den är någon slags talande attrapp.
Detta leder till en fundering. Hela kollektivtrafiksystemet med upphandlingar har lett till en rejäl försämring av vagnparken. Bolagen har helt enkelt inte råd att sköta underhållet på ett riktigt sätt vilket leder till sämre arbetsmiljö för förarna och kapitalförstöring. Undrar just hur länge det kan pågå utan konsekvenser? Västtrafik, som köper tjänster, vill också banta kostymen på ett personalfientligt sätt...Så man undrar vart de yttre gränserna finns? Spårvägen har eller hade en variant där föraren satt i en slags säkerhetsbur och jag har sett taxibilar där passageraren alltid ska sitta i baksätet och föraren i en säkerhetsbur. Men är det den utvecklingen vi vill ha?
Samma sparnit leder till kameraövervakning i stället för människor. Dax för förarlösa fordon och den maximala otryggheten för passageraren. Ett exempel på detta är släpvagnen på en sparvagn kvällstid. Föraren har inte en susning om vad som händer där. Tunnelbanetåg samma sak.

En fråga inställde sig idag med anledning av ingenting: "Hur i hela friden kan en förare som avlöser en annan förare på SöT hinna göra säkerhetskontroll på fordonet innan han åker iväg? Eller har man hittat ett kryphål i lagen? Jag bara undrar lite försynt? Nu är detta inget unikt för BL vilket gör frågan än mer intressant.

"Man kanske ska försöka att veckohandla på Ica City och bara gå genom kassan och hoppas på att kassörskan inte HINNER ta betalt. Jag har många gånger försökt att ladda mitt tätortskort på bussarna i Borås, men bara fått till svar att det får Du ladda på Tidpunkten. Slog en signal till Västtrafik och frågade om det verkligen får gå till så här. Jag fick till svar att det får det absolut inte, förarna SKALL återladda kort, dock behöver dom ej nyutställa kort, det får man göra på tidpinkten. Jag har vid ett flertal tillfällen sett kontrollanterna komma på bussarna, men dom har varje gång gått av eftersom det suttit resenärer som inte fått ladda sina kort. Så numera åker jag utan kort, ber bara föraren ladda det så kan jag åka gratis, och har gjort så i en månad nu."
Tur att skribenten inte skall lämna Borås för då hade det kostat pengar. Jag ger mig tid att både ställa ut nya kort och förnya gamla och det gör mina kollegor också.
Men i kampen tidtabellen vs service vinner dessvärre oftast tidtabellen. Det handlar om hur många bussar och därmed förare som man skall behöva använda under en dag och ju fler rundor samma förare/buss hinner dessto billigare blir det för BL och då blir kundservicen givetvis lidande. Allt faller tillbaka på upphandlingssystemet - där är roten till eländet. I Göteborg har spårvagnsförarna bara EN uppgift - köra spårvagn. PUNKT. Dom har inte ens pengar med sig längre. Så utvecklingsinriktningen är väl spikad......

En intressant debatt har seglat upp sedan Göteborgs Stad sänkte priserna på kollektivtrafiken. (Jag trodde i min enfald att Västtrafik satte priserna, men när man läser både tryckta tidningar och nättidningar får man intrycket att det är lokala politiker som gör det). Folket som pendlar till och från Göteborg fick minsann ingen prissänkning och detta har givetvis väckt frågor. Samtidigt vill Göteborgs Stads politiker bli av med biltrafiken i innerstaden och detta motverkas då till viss del av signalerna i prissättningen.
Sedan svamlar man om turtäthet och kvalitet på ett sätt som avslöjar att man nog inte har en aning om vad man talar om. Helhetssynen för hela regionen saknas och bytänkandet frodas i vanlig ordning.

I Kungsbacka kommun kommer det att kosta 200:-- att tappa skolresekortet efter nyår. Förra terminen försvann hela 475 kort. Verkar lite mycket kan man tycka och frågan är väl om eleven värdesätter förmånen?

Jag noterar att man i Göteborg får samma typ av frågeställningar som här....En SNABBUSS skall stanna överallt och samtidigt vara framme vid målet före alla andra. Hur den ekvationen skall gå ihop har ännu ingen löst.
När det gäller stombussarna i Göteborg får man gå på och av dessa genom alla dörrar för att snabba upp last och losstiden. Så på ett sätt är en stombuss mer som en spårvagn än som en buss.

Kan undra om det bor några föräldrar i Länghem som ens bryr sig om vad barnen har för sig? 2 oregistrerade tvåhjuliga fartvidunder och 1 likaledes oregistrerad fyrhjuling "blåste" omkring på gatorna i samhället. Antagligen så tycker föräldrarna att moppelagen är urlöjlig och därför behöver man inte följa den, eller så skiter dom i sina barns väl och ve.

Kilakorset eller snarare Kilarondellen blev nog inte så säker som den var tänkt...Det går dessvärre utmärkt att leka fartdåre in i den ... värre är att ta sig ur den situationen. På något sätt har inställningen till bilkörning och eget ansvar spårat ur - det är så mycket regler i trafiken att många tydligen slutat tänka själva.

En ny form av censur håller på att se dagens ljus... Att Internet inte kontrolleras av "makten" har länge varit ett problem och nu tar man fildelning som ursäkt för att övervaka vad alla användare gör på Internet. Det är som gamla tiders brevcensur och paketöppning. Det förekommer även andra tankar som i själva verket syftar till censur, nämligen "justeringar" av tryckfrihetsförordningen. Snart kommer väl inskränkningar i yttrandefriheten också. UR LED ÄR TIDEN.

Kan också notera att VM i fri idrott är över och att landets sportjournalister har ett styvt jobb att bortförklara alla saknade medaljer. En underlig bransch den där idrotten.

"Varför måste tryggheten på svenska arbetsplatser bli sämre när företagen är konkurrensutsatta?" (S) politiker som en gång i tiden såg till att vi fick ett konkurrensupphandlad kollektivtrafik börjar tydligen få "kalla fötter". Man vill skapa bilden av att 'tryggheten' ska vara en konkurrensfördel? Kollektivavtal skall bidra till denna så kallade stabilitet. Jag kan tycka att uppfinningsrikedomen för att kringgå kollektivavtal har ökat väsentligt under tiden. Jag kan bara undra hur långt ifrån verkligheten en politiker får vara? Ibland tycks svaret vara oändligt! Kollektivavtalet hindrar inte det företag som förlorar ett anbud att sparka sin personal - främst förare. Upphandlingarna med perioder på 5-7 år bidrar inte till någon anställningstrygghet för förarkåren. De ännu kortare perioderna skapar ännu sämre förutsättningar. Eftersom priset i slutändan är den enda verkliga faktor som avgör vem som får uppdraget så offras både det ena och det andra i jakten på uppdraget. Sedan finns stora företag som jobbar långsiktigt med att äta sig in på den svenska marknaden och skapa obligopol och på så sätt sätta systemet med upphandlingar ur spel. Man dumpar priser och köper upp mindre konkurrenter. Jag tror att våra politikers verklighetsuppfattning ibland är mera baserad på tro än kunskap.

För övrigt undrar jag varför jag får KA (Kommunalarbetaren)? Så vitt jag vet jobbar jag inte inom vården - ännu!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemickes Blogg
Det blev ju lite fel i Veckobrevet denna vecka också...
Farbror Sid
Alltid läsvärd

Nu skall jag börja läsa Stieg Larsson triologin - det skall bli intressant. Många har rekommenderat den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har ett antal trafikföretag i Sjuhärad som håller en vagnpark som är i superbt skick, med förare som innehar höjden av servicanda och kunnande som verkligen vill lära och tycker att yrket skal hålla en hög standard, det här skulle de andra bolagen avsätta sin städpeesonal, förarkår och verkstadkår till en dags studiebesök.

Bolag som Kjellgrens busstrafik i Tranemo där bussar och förare är av yppersta kvalitet. Hallgrens Buss och Vårgårda Buss är också i framkant av service och kunnande och otroligt fina välvårdade bussar. Orusttrafiken håller en hög nivå.
Så det finns trafikföretag som sköter trafik och förare, ger dem vad de behöver i utbildning, eller att förarna är intresserade av yrket, det märks. Så hav förtröstan. De finns därute.

/ Z sa...

Håller inte riktigt med anonym ang. Orusttrafiken.
Vad det gäller kvaliten där på städ och tvätt så håller dom en väldigt låg standard.
Det är ofta bussarna rullar runt flera dagar och är skitiga utvändigt och även invändigt.
Med andra ord har dom ingen stööre kvalitet vad det gäller städning.
I övrigt håller jag med om at Kjellgren och Hallgren´s buss för det mesta har välstädade bussar, och trevliga förare, men det finns ett par surputtar där också, som inte borde finnas bland folk, dom hör hemma ngn annanstans

Anonym sa...

I vilken stad har du åkt med Orusttrafiken??? I Ulricehamn så ska föraren av bussen Grovstäda och tömma soppåsarna, och näst följande dag tar en servicekille och tvättar och dammsuger bussen....