25 september 2007

Tisdagen den 25 september 2007

Informationen kring färdtjänsten är knapphändig. Upphandlingen är 'fryst' tills dom fallit i Länsrätten. Chaufförerna är varslade om uppsägning och några har redan fått nya jobb på annat håll. Om någon vecka skall man titta på en ny färdtjänstorganisation - vilket torde innebära att vissa rester av den forna färdtjänsten inte berörs av upphandlingen.

Reser du i vårt område med den svarta biljettmaskinen så kan du byta till ny linje inom 90 minuter + 15 minuter per zon du passerar. Returresa ingår inte om du reser över zongräns.

Sällskapsdjur reser kostnadsfritt med undantag för hund. Generellt sett måste man alltid köpa en separat biljett till hund vid resa hos Västtrafik. Hundar kan resa på områdesladdning för ungdom och enkelbiljett till ungdomspris. En laddning eller enkelbiljett gäller för upp till två hundar när de följer med en och samma person. Hundar kan inte resa på Fritidsladdning och hundar behöver inte betala särskild nattaxa eller expresstillägg. Alla hundar betalar samma pris oavsett hundens ålder eller storlek. Resenär med synskada får ta med sin ledarhund utan avgift liksom ledarhund under utbildning reser utan avgift fast dressören betalar vanlig taxa. Tjänstehund åker med utan avgift.
Resenär får inte medföra giftiga djur eller djur som kan vålla obehag. Pälsdjur skall placeras längst bak i bussen. Ledarhund och signalhund får vistas i främre delen av bussen. Djur får inte placeras på sittplatser. Resenär som medför hund skall hålla hunden kopplad. I varje buss får högst en hund färdas. Två hundar får dock medföras av en och samma resenär. I vissa bussar kan förbud mot medförande av hundar råda. Resenär skall ha uppsikt över medfört djur.

"Förare vägrat stanna när ungarna tryckte på stoppknappen vi varje hållplats" Sicken nyhet! Sisådär 50 år gammal. Vi har så varje dag. Jag stänger av ringsignalen. Vi vet i alla fall vart dom ska.

En mycket intressant information dyker upp i veckobrev 738. "Du som är timanställd och som kör i Svenljunga eller Tranemo skall veta att tankning och städning numera ingår i utlåningstillägget och ej längre är tidsatt." Med andra ord en liten lönesänkning även där.

Den ska få svenskarna att låta bilen stå - och istället resa kollektivt. I sin skuggbudget vill vänstern genomföra ett fyraårigt försök av klimattaxan i Skåne och Örebro län. Man vill överföra transporter från väg till kollektiva transportmedel och då är en avgiftsfri kollektivtrafik och en klimattaxa alldeles utmärkt medel att göra det på.

18 biljettkontrollanter, 2 ordningsvakter och 1 trafikledare från Göteborgs Spårvägare samlades vid åttatiden på Änggårdens hållplats, nära Botaniska trädgården. Otrevligt nära min gamla bohåla och definitivt inpå en av mina fd arbetsplatser. Det var dags för den första i en rad så kallade hållplatskontroller. Allt gick mycket fort. Kontrollanterna strömmade in genom samtliga dörrar på de 24 spårvagnarna som passerade platsen och bad att få se färdbevis. Sån tur att våra bussar "bara" har två dörrar. Det skall bli kul att se två trevliga kontrollanter strömma in där. Nåväl passagerarna som var utan färdbevis hade ingen möjlighet att smita av vagnen eller snabbt stämpla upp sina kort. Det gick inte heller att köpa SMS-biljett eftersom Spårvägen varit elaka och lagt in en fördröjning på SMS-bekräftelsen. Passagerare utan färdbevis tvingades kliva av direkt och man gjorde ID-kontroll och utdelade inbetalningskort på 800 kronor. De som gjort rätt för sig kunde strax därpå fortsätta med sina vagnar. För första gången kan vi få en pålitlig siffra över fuskåkningen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Kära TV4+ - är det spyTV som är den nya grejen. Eller kommer Ni att ta till ännu spektakulärare grepp. Vi har redan förnedringsTV, PipingTomTV och nu SpyTV - skall bli spännande och se vad annonsörerna vill bli förknippade framöver.

Del ett: Män som hatar kvinnor är avklarad. Fan att man inte kan skriva på det viset. Där har man mycket att lära om både det ena och andra i hantverket att skriva en bok. Journalisthögskolan torde vara en död utväg.

Inga kommentarer: