22 september 2007

Fredagen den 21 september 2007

Inget kul


Nu ska jag ägna mig åt navelskåderi och självömkan en liten stund. Det kan vara förlösande ibland. Jag körde alltså en tjänst med rast i Svenljunga strax före middagstid och gick upp till (som jag trodde) vårt kombinerade kontor och fikarum. Jag blev rejält besviken. Nu var det mest kontor och väldigt lite fikarum i mina ögon. Man kunde riktigt känna att man kom och störde. Det pågick något som jag absolut inte hade med att göra, även om ingen sa åt mig att avlägsna mig. Men allt samtalet dog ut, alla stolar stod på bordskivorna och jag kunde utan svårighet konstatera att rökförbudet INTE gäller chefer. Jag hade en 45 minuter lång rast och under den tiden låg allt arbete i lokalen bokstavligt talat nere.
Jag hade blivit "varnad" tidigare på dagen av en kollega som undrade vad som var på gång... Något jag inte hade den minsta aning om! Jag har ju fått sparken från den avdelningen för länge sedan och jag saknar det inte.

Man hade tydligen installerat en ny dator med nya funktioner och det hade jag absolut inte med det att göra vilket tydligt demonstrerades.

Att som lök på laxen sedan få veta att alla förare är idioter och att man själv håller på att bli en av dessa idioter kändes nästan som en komplimang. Fast jag blir lite oroad av chefspersoner som betraktar sina underlydande som idioter. Fast det kan ju vara en ny branschstandard. Man lyssnar ändå inte på personer som betraktar en som idiot.
Ett exempel på vilka idioter vi förare är: Om man t ex sätter rastens sluttid = bussens avgångstid så är det meningen att man skall gå ut på rasten och göra klart och lasta. Det kan väl vilken idiot som helst räkna ut?

Inställningen ovan ligger ju väl i linje med en annan trend. Snickra Din egen likkista. En slöjdlärare har kommit fram till denna smarta idé. Nu finns det givetvis en massa regler kring även en likkista, vem trodde något annat - vi är ju i Sverige. För sisådär 150 år sedan var vi ett bondesamhälle och då snickrade man kistorna själva - idag är det "storindustri" som tjänar rejäla pengar på döden.

Apropå döden så tycker jag att Systembolagets placering i Svenljunga är en direkt trafikfara. Ingen har fattat vad märket stoppförbud innebär och folk springer som yra höns i den mest trafikerade korsningen i hela samhället. Där spriten går in går vettet ut heter det ju, men i detta fallet har ju spriten inte ens hunnit in innan vettet gick hem.

Vägverket Produktion demonstrerade för övrigt en ny trafikfarlig parkering mitt i Kilarondellen. Den vittnade om hög omtanke om sig själv och ingen omtanke om sin nästa.

Detta med hållplatsutrop som är på G skall bli intressant. Jag är nyfiken på vilken ljudnivå utropen skall ligga för att överrösta alla dessa MP3-spelare. Idag hänger dom på såväl gammal som ung.

TÄNK VAD LITE SAMARBETE I TRAFIKEN KAN FÖRÄNDRA EN SITUATION TILL NÅGOT POSITIVT! Tack till Sussi denna gång. Ingen annan förare glömd. Hon råkade förgylla min fredag.

Att det skulle bli fler poliser i Svenljunga var det väl ingen som trodde på - hoppas jag, för i så fall har man dålig koll på verkligheten. Pengar styr inte önskemål och polisens verksamhet är numera bara en budgetregleringspost. Verksamheten är sedan länge koncentrerad till Göteborg, men lite utposter i Borås och Ulricehamn.
Jag läste eller hörde att det funnits 21 poliser i Gislaved i yttre tjänst en gång i tiden. Nu var dom 4. Det är väl ändå siffror som mer speglar verkligheten än fagert tal.

28 arbetsdagar kvar för Bussgodset i nuvarande regi......sedan frågetecken? Vem vet. Vi kanske slipper att hantera gods oavlönat. Vi har aldrig fått mer i "påsen" för allt extraarbete vi gör i jämförelse med stadsbussförarna. Snarare så är det tvärt om.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Att Radio7 sprider alkoholreklam är väl ingen nyhet. Däremot var det en nyhet hur stor roll den katolska kyrkan har haft i att sprida vinet över världen. Snacka om massiv marknadsföring.

Inga kommentarer: