05 september 2007

Onsdagen den 5 september 2007

Enhetstaxa


Vilken gårdagskväll! Himlen var hur grann som helst och natthimlen med sin månskärva var verkligen något att vila ögon på. Dessvärre måste en förare vila ögonen på vägen. Och tur är väl det för där passerade rådjur, harar, rävar och katter i parti och minut. Det var liv och rörelse i naturlådan i går kväll och så även ikväll.

Kom att tänka på en gammal historia från Skaraborgsraggarna i Skövde: -"Ser Du månjäveln på himlajäveln, brudjävel." Nu för tiden är det andra tongångar fick jag mig till livs i går kväll. Man kan tydligen kompisknulla och en resenär fick en kristallklar anvisning: - Knulla nu lugnt med Mxxxx och gör det nu då! Kunde inte missförstås, det är nya tider och nya idéer. Jag är nog lite för gammal för dessa nyordningar.

Till ordningen!
Jag undrar hur stort värde resenärerna i linjetrafik egentligen sätter på en välstädad buss? Dom kan verkligen skita ner i alla fall.
Av kommentarer att döma är det stor skillnad på hur det städas och vi städar ungefär på samma sätt som Kjellgrens Buss hos oss. Sedan är det lite skillnad på typ av fordon och där ligger vi dessvärre långt efter i kvalitet.
Jag minns från tiden med beställningstrafik att ALLT skulle vara putsat och fejat annars *tar bofiken Dig*. Och det var det också, så slarvades det blev man snabbt av med statusen som förare i beställningstrafik och fick återgå till linjetrafik.

Det kom ett brev från Vägverket....
Hej igen! I solidarisk anda är det ett beslut tagit av EU-kommissionen att linjetrafik kortare än 50 km ska vara undantagna från de konventionella kör- och vilotidsreglerna. Detta gäller i samtliga medlemsländer.
Dessvärre bifogades inget motiv till detta beslut....
Detta har dock efterfrågats...

Igår hade vi ingen data & telefon på Svenljunga Depå - Telia lär felsöka. Idag hade vi ingen data & telefon - har Telia (Relacom) gått fel? Det är ett företagsabonemang.

Elspegelglas torde vara dyra och vanliga spegelglas billiga, fast vanligt spegelglas funkar dåligt med imma från dimma! Är vi inne i en trend med besparingar även på säkerhetsdetaljer? Det vore riktigt illa. Fast det är lika illa när elanslutningarna ärjat sönder.

Gud, vad jobbigt det är att ha rätt!
Jag tänker på rondellen vid Kilabro. Inte nog med att den ligger mitt på en rejäl fartsträcka - den blir såphal vid väta också. Fast det stora problemet är nog ändå att det finns en högfartssträcka på varje sida om rondellen. Ett par fartkameror samt en ljusskylt som säger att Du kör för fort kanske kan få även en ouppmärksam bilist att reagera.

"Trafikledningen har bytt totalt 38 fordon akut under veckan...." och såååå många reservbussar finns inte. Måste vara andra orsaker till dessa åtgärder?!

Något som jag också hunnit att reagera på är att det har stor betydelse vem som sitter på kommenderingen. Antingen flyter det smärtfritt eller så uppstår störningar.
Kan undra om fler noterat samma skillnader?
För övrigt finns det anledning att fråga sig, med tanke på de gångna veckorna, om våra kontaktombud återfått sin status som lagledare eftersom dom ännu får göra exakt samma arbetsuppgifter som innan titelbytet. Och då väcks frågan om vad Depåchefen har för arbetsuppgifter? Han stör i vart fall inte oss och han låter vårt kontaktombud sköta allt själv. Även raggningen av reserver vid sjukdom och ledighet. Gör han skäl för sin lön och i så fall: vad jobbar han med?

Har vi personalbrist på depåerna? Jag misstänker det. Varför jag undrar är att jag plötsligt ser "stolpe-ut" i en buss! Nån form av kommunikationsproblem föreligger helt klart, men vad skall en simpel bussförare göra åt den saken?
Vilket leder till nästa lilla fundering: "Om man får 15 minuter på sig att ta ut bussen ur garaget och göra den klar för körning samt att det tar cirka 5-7 minuter bort till Starthållplatsen - när skall man då t ex hinna fixa med att fylla på turlistor, byta glödlampor, fixa småfel.... sånt där som alla vill ha gjort och ingen vill betala för att få gjort?"

En sak har jag undrat över sedan skolorna börjat: Hur många sätt finns det att sitta på ett bussäte? Garanterat mer än ett.... Jag har inte hunnit räkna alla varianter och vissa är dessutom destruktiva.

Ibland kan man fundera på om Västtrafik verkligen fungerar som ett "enhetligt" trafikbolag för kollektivtrafik inom Västra Götaland. Jag, som uppenbarligen är fåkunnig, trodde att Västtrafiks satsning på exempelvis 'Hajen' också var en satsning på en enhetlig taxesättning i hela regionen, men ack nej. Göteborg inför egna taxor och nu dyker VT Skaraborg upp med sina varianter för resenärer i Hjo, Tibro och Karlsborg samt Skövde. Med denna utvecklingslinje ligger en regional enhetstaxa långt fram i tiden och småpåvarna styr ännu!
Man undrar ibland om lokala politiker läst för mycket reklambudskap av typen: "Prova något nytt, tänk annorlunda, förvåna dig själv...."
Mig förvånar dom ständigt...

Risken med trafikregler och inget eget tänkande som jag råkade skriva här om dagen kan förtydligas av en trafiknotis. Det hade ägt rum en krock mellan kändisen och en tjej och kändisen gör ett uttalande -"...tjejen som satt i den andra bilen skulle ha lämnat företräde". Den unge sonen reaktion ger sedan en annan bild -"inte så snabbt". Fler regelsnubbar i trafiken och det kan bli rejält farligt att vistas utomhus.

Att pappalediga arbetar för fullt är för mig ingen nyhet värd att ens trycka i notisform. Kravet på obligatorisk pappaledighet gör att ännu fler kommer att jobba -- när dom är påtvingat lediga. Nu vill jag med detta INTE säga att jag uppmuntrar till bidragsbedrägeri. Jag har under åren sett sjukskrivna jobba på andra arbetsplatser än den ordinarie, pappalediga utöva alternativa sysselsättningar och en del andra former av alternativ sysselsättning med samtidigt bidrag från det allmänna och jag har alltid tyckt lika illa om det.

Detta sker samtidigt som det är oerhört svårt att få ersättning vid arbetsskada. En typ av arbetsskada som är speciellt svårt att få ersättning för är belastningsskador som uppstår vid återupprepande rörelser. Något som vi bussförare ägnar oss åt. Vi utför en mängd repetativa rörelser hela tiden och om vi inte varierar hur vi utför dom kommer vi att få så kallade 'lätta belastningsskador' som inte idag klassas som arbetsskada (trots att Du fick skadan i och av jobbet).

Här följer ett meddelande enbart till TV4: Jag kan tänka mig att börja på TV4 om Ni ger mig ett juste program och en rejält tilltagen lön Så skall dom tas har jag lärt mig av en viss Gynning.

För övrigt undrar jag varför jag får KA (Kommunalarbetaren)? Så vitt jag vet jobbar jag inte inom vården - ännu!
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemickes Blogg
Det blev ju lite fel i Veckobrevet denna vecka också...
Farbror Sid
Alltid läsvärd

1 kommentar:

/ Z sa...

Det fanns mycket intressant läsning på denna bloggen.
Jag kommer med stort intresse att följa den.