18 september 2007

Måndagen den 17 september 2007

Faktum


De hemlösa i Göteborg ger ut tidningen faktum. Där står det att läsa! "Lyckost! Du tillhör majoriteten av den svenska befolkningen med ett eget hem." Tänkvärt!

Regnvåta löv = höst & skithalt = reflexer.


Ett stort tack till ALLA de som använder en ficklampa för att synas på hållplatsen. Ni syns jättebra redan på håll. Däremot verkar inte utfartsregeln gälla utanför tätorter, vilket är beklagligt.

Det kom ett brev
"Hej Mr Banco
Underhållande läsning för mig som relativt ofta åker med bussarna och ser de saker du tar upp. Dock så har kanske dessa flickor rätt om utebliven buss. Jag har ibland fått svaret att vissa turer ej finns till Svenljunga av datorn. Jag ringde Västtrafik som sa nej den linjen fanns ej. Därefter sa jag att jag har den tryckta listan framför mig och där står att linjen finns. Då ber de att få återkomma. De återkom efter LÅNG tid och då fanns linjen. Jag börjar tro att man inte vill ha resenärer. Är det så att våra ungdomar sköter sig gott in mot staden och hem? Frågar jag som nattvandrar och tycker att det blivit lugnare än tidigare år. Lycka till med bloggandet!"

På detta vill JAG svara att merparten av ungdomarna är mycket skötsamma, men att det alltid finns en klick som "utmärker" sig - tyvärr.

En vanlig dag förvandlar bilpendlarna ungefär 117000 liter bensin till koldioxid i Sjuhärad. Tänk om fler kunde ställa bilen.

På radion sa dom att 1/3 av lastbilsförarna inte var några föredömliga yrkesförare. De bröt mot såväl vilotiden som hastighetsbegränsningar för att vara beställare och arbetsgivare till lags. Men det är ju så det blir när Kung Pengar får härska utan motvikt.
Beställarna pressar åkerierna som i sin tur pressar förarna. Med koncept som t ex "Just-In Time" för att slippa hålla eget lager åstadkommer man denna typ av effekter. Åkaren vill ju att lastbilarna skall rulla betalda kilometer praktiskt taget hela dygnet och ju snabbare dom går ju fler kilometrar blir det.

Vi har hos oss en fd Tranemoförare som är anställd för en som ofrivilligt blev långledig ett år. Nu skall den långledige börja igen och då hamnar han hos oss eftersom hans ersättare är hos oss. I Tranemo finns ingen plats för honom längre, fast han var anställd där ursprungligen.
Jag funderade på att byta till Tranemo - men där fanns ingen lucka....

Det är tydligen lite problematiskt att invänta Älvseredsbussen inför avgången från Svenljunga 07:40. Jag har mött linje 360 flera gånger vid Teaterbiografen (och då har jag piskat min Älvseredstur rejält).

LB satt och körde vår kontorstjänst idag minsann. Antar att kontoret var obemannat idag då.... Det var ingen där när jag gick hem i alla fall.

Hajen skulle konstra i morse. Den hade väl vaknat på fel sida. Fick stängt av och sätt på den TVÅ gånger innan den bootade om och uppförde sig "normalt".

Upphandlingen av Färdtjänsten börjar lida mot sitt slut och cirka 40 förare står snart utan jobb sägs det. BL väntas varsla rätt snart. Dessutom blir det ett antal färdtjänstfordon över av okänd kvalitet. Ibland kan man undra vart kunden passar in i dessa upphandlingar. Tas det överhuvud taget hänsyn till kunden? Jag får ett bestämt intryck av att Kung PENGAR styr även här och sedan får det bli det de blir. Men om nu t ex Göteborg Buss får uppdraget hoppas jag att dom inte tänkt sig att utgå från Göteborg med Göteborgsbaserade förare. Det vore en gigantisk miljöförstöring att ha en massa färdtjänstfordon som skall pendla mellan Borås och Göteborg med förare som har noll lokalkännedom varje dag.
Hur man sedan jämför kvalitet på en tjänst innan den ens är utförd är för mig en gåta.
Frågan är om en sådan här typ av service skall upphandlas i konkurrens över huvudtaget med tanke på vilken typ av kunder som är beroende av den. Dom kräver pålitlighet och kontinuitet och det åstadkommer man inte på detta sättet. Nu vurmar jag inte för BL utan just för kunderna. Det kommer att bli strul framöver och det gillar dom inte. Dom saknar dessutom möjlighet till alternativ så dom sitter där dom sitter, vilket är beklagligt. Vi får väl hoppas att Göteborgs Buss tar över de 40 förarna och på så sätt bibehåller kontinuiteten. Dom kan ju varje enskild kunds behov utantill redan. Att man sedan har sina fordon i Borås är väl en självklarhet med tanke på den miljöpolitik som staden säger sig bedriva.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Jag tror inte det blir sämre då GB tar över, varför skulle det bli så?

Blev det sämre då BL tog över all trafik från Swebus 1995?

Blev det sämre då Linjebuss tog över servicelinjer efter BL?

Det målas upp skräckscenarior i tidningar, vid varje nyvunnen/förlorad upphandling, ivrigt underblåsta av en ()törstig journalist.

Vill BL's bussförare gå över till GB, så blir det inte stor förändring för de resande. Vill de inte det, på grund av förmåner/ anställningstrygghet/tjänsteår, så kommer det ett antal andra kunniga bussförare att ta över.

Jag tror inte att vi får se några Göteborgare som pendlar, utan det kommer att bli lokala duktiga förare.

Positivt för oss bussförare är att det kommer ett nytt bussföretag till Sjuhärad, vi får fler olika arbetsgivare. Fler valmöjligheter att välja företag eller typ av körning, vilket är bra.

Ett dominerande företag är aldrig bra. Och det är inte bra som det utvecklats sedan 1995. Om vi ser till varje enskild bussförare.

Mvh
Tony

Anonym sa...

läser å begrundar de du skriver

Mvh Sören