20 september 2007

Torsdagen den 20 september 2007

SU igen


Har vi klippkort på SU tro? Man börjar undra!

De där utländska lastbilarna har då inte någon inbyggd hastighetsbegränsare. Där går det undan som bara den. En bra bit över 100 km/tim kommer dom dundrande på motorvägen. Byter fil gör dom och ve den som råkar befinna sig på fel ställe.

Bråka mer på jobbet står det med stora bokstäver! Men visst är det skönt när alla är överens och gruppen känns som en enda stor familj. Allt flyter på i invanda hjulspår. Och så kommer JAG och bråkar och brôtar och stör ordningen. Men utan bråk blir det ingen kreativitet. Det är oenigheten som är den goda dispyten. Blir man utmanad i sin uppfattning så tvingas man att tänka om. Det är faktiskt så att när någon vågar gå före och stå för vad hon/han tycker och tänker kommer andra att följa efter och så är hjulen igång. För föreställningen om att alla alltid skall dra åt samma håll skapar ingen utveckling, snarare avveckling. En förutsättning är dock att det finns lite svängrum och lite dj... anamma och inte bara tystnad. En kollega till "dra åt samma håll" heter "konsensus" och är bland annat ett begrepp inom facken och allt som hör ihop med kollektivism.
Nå den som både 'röjer' och lyssnar har en hygglig balans. Förr körde man med begreppet "brainstoming"...nu har det moderniserats.

Vägen är livsfarlig! Det vet väl jag som kör den varje dag. Så tycker också föräldrarna i Åsalund. Föräldrarna i Åsakund vill att vägen från Kilabro förbi Åsalund och fram till skolan i Hillared klassas som särskilt trafikfarlig för då får alla barn utmed vägen rätt till skolskjuts. Det går bara inte att barnen ska cykla på den här vägen säger föräldrarna och jag är beredd att hålla med. Att möta en fjärdeklassare på cykel med en stor buss på den smala vägen är inget drömsenario precis. Barnen upplever timmerbilarna som värst. Våra bussar är då ALDRIG fulla när vi kör in mot Hillared så där kunde barnen lätt få plats.

Familjen bor längst upp på Södermalm i Mölndal. Avståndet från hemmet till närmsta busshållplats är cirka 400 meter, men den råkar ligga i Göteborg. Där gäller givetvis inte det busskort som gäller för gymnasister i Mölndal. Enligt de busskortsregler som tillämpas i Mölndal får barn som går i skolan i Mölndal ett busskort som bara gäller i Mölndal. Närmaste busshållplats i Mölndals ligger cirka 1 300 meter från Södermalm. Det går inte att lösa problemet genom att "fylla på" Zophias Mölndals-kort. Det kan däremot föräldrar inom Göteborg göra så att kortet gäller över kommungränserna. Så det enda alternativet är det dyraste, nämligen ett vanligt månadskort mellan Göteborg och Mölndal (för en hållplats). Man kan ju tycka att det är rimligt att barn ska kunna åka buss från närmsta hållplats till skolan med det busskort de erhållit från skolan. Om hållplatser anses ligga inom eller utanför gränserna och hur kommunerna sinsemellan hanterar den frågan ska inte drabba skolungdomarna. Spårvagnarna och bussarna är gemensama för hela regionen och detta bytänkande gagnar knappast resandet med kollektivtrafik. Det är korkat att det inte går att lösa problemet omgående. Frågan om busskort med sträckning till Göteborg togs upp vid senaste mötet med gymnasienämnden i Mölndal. Där ansåg man att Västtrafiks regler inte medger uppgradering av terminskorten. Nu skall detta undersökas varefter frågan åter hamnar på gymnasienämndens bord. Kan man misstänka att det mer handlar om kronor och öre än om service.

Man har anledning att tro att eftersom nuvarande regering är bilfientlig borde den vara för kollektivtrafik? Ack nej så är dessvärre inte fallet. Man höjer kostnaderna även för kollektiva lösningar. Visst ska vi minska på utsläppen av koldioxid - och kollektivtrafiken hjälper mer än gärna till. Det går minst 52 bilister på en buss. Men vad händer - ingenting. Man får 10.000:-- om man köper en ny så kallade miljöbil (bara ordet verkar fel). Men miljöbränsle till bussar beskattas stenhårt och det saknas långsiktighet. Det skall löna sig att åka kollektivt till jobbet - varför inte en statlig rabatt på månadskortet /årskortet? Resultatet blir mindre utsläpp, färre dödsoffer i trafiken och större framkomlighet på vägarna.

Dom säger att "chefen" är sjukskriven. Jag hade ingen aning... ! Borde jag....?
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

2 kommentarer:

Axel sa...

Det är ungefär femti meter från hållplatsstolpen Södermalmsgatan till kommungränsen. Stolpen står i Göteborgs kommun, men hållplatsen är zongräns, så om man åker mot Mölndal, Kållered eller Lindome, ska Mölndalstaxan gälla.
Dock förutsätter det att föraren ställt om biljettmaskinen till zon 22, annars protesterar biljettmaskinen.
Jag klev ofta på där och kanske hälften av gångerna protesterade maskinen.
Om då föraren (hände sällan) sa "fel kort", så sa jag bara "fel zon" och klev på ändå.
Någon gång bad föraren om ursäkt efteråt.

Jag försökte hitta zongränserna på Västtrafiks zonkarta, men den gav ingen ledning.

Snyfthistorien är alltså osann i grunden. Konstigt att inte Västtrafik hört av sig till GP.

Svemicke sa...

Axel:

Konstigt att man ska ställa om en biljettmaskin utan zoner. I Mölndal är det Hajen som fungerar som biljettmaskin. Denne ställer om sig själv efter GPS så det är inget föraren kan påverka.