10 september 2007

Måndagen den 10 september 2007

En vanlig sleten måndag


Sicken sketmåndag - bara regn, regn, regn......

Så ett farväl till Farbror Sid som tröttnat....
Med denna blogpost lämnar Farbror Sid busstrafiken... Jag har skrivit om detta i snart ett år... Som alla märker kan man återvinna alla blogposter, om och om igen... så varför skriva nya. Farbror Sid kommer att övergå till allmänna synpunkter och navelskåderi i form av musik och annan Retrospektiv gojja...
Jag har hört att när man blir tillräckligt gammal går man i barndom! Lycka till!

"Den här bloggen handlar om en vanlig pensionerad bussresenärs upplevelser av busstrafiken i Sjuhärad. Jag ska försöka att berätta om olika händelser under mina bussresor. Ska även försöka skriva lite allmänt om mina synpunkter på kollektivtrafiken och det som hör där till." En NY stjärna på blogghimlen nu när Farbror Sid gick i pension...Busspassageraren. Vi får väl se vart det bär hän.

Noterar att största delen av resandeökningen på 'våra' linjer utgörs av de invandrare som kommunerna är villiga att ta emot och placera i tomma lägenheter på småorterna runt om i kommunerna. Ju fler invandare ju större resandeökning med andra ord. (Stor och bred språkkurs för bussförarna börjar kännas mycket aktuell.) I Strålkastaren tycker man det är bra med denna resandeökning, oavsett på vilket sätt den uppstår och oavsett hur kortsiktig den är.

Nu när alla världens orättvisor vräks över oss via radio, TV och press är det lätt att bli apatisk eller cynisk. Då finns det glada skitar som tycker att alla små val vi gör i vardagen har betydelse. Är vi tillräckligt många miljoner som gör likartade val så lär det bli förändring.
Med anledning av små val infinner sig en aktuell fråga: - Om profeten Muhammed inte får avbildas, hur kan man då veta att någon avbildat honom, eftersom ingen rimligen vet hur han ser ut? Jag får inte ihop detta! Och vilka personer i Pakistan, Iran, Irak m fl länder sitter och läser danska eller svenska tidningar och förstår vad som står där. Inga vill jag påstå. Det är med andra ord personer, som vi tagit emot, som medvetet rapporterar till sina hemländer hur hemska dessa västerlänningar är.

Det finns bara en fördel med låggolvsbuss. Rörelsehindrade har fått det lättare att ta sig på och av bussen. Det är den enda fördelen med dessa bussar. Ändå överdrivs det ibland med vad busschaufförerna skall göra. Är detta saker Du tar med i beräkningarna när Du är ute och analyserar efter fel hos bussförarkåren?
Men snällaSvemicke det finns minst en fördel till med låggolvsbussar. Förarna blir oftare sjukskrivna för skakskador och annat slitage. Och så fastnar dom lätt i snö när dom går i landsbygdstrafik och så måste man ha hörselskydd för att köra dom (och då kan man ju passa på att ha musik i skydden). Dom kan inte heller hålla tidtabellen i landbygdstrafik eftersom dom inte kan hålla en vettig hastighet utan att lämna vägen. Det blev ju massor av "fördelar". Måste bara förklara hörselskydden! Dom är till för att slippa passagerarnas klagomål. Vi har haft lite olika låggolvsvarianter och i vissa blir passagerarna rent aggresiva.
Det där med sidotippning med buss kan ha sina sidor - i våra höggolvsbussar har sänkningen rätt liten betydelse (mera placeboeffekt) eftersom trappstegen i bussen INTE blir lägre samtidigt (måste vara en teknisk miss). Att sedan underhållet av fordon inte prioriterar nigningen gör att fler och fler bussar inte längre går att niga med. I dessa dyrtider ingår inte oprioriterat underhåll (allt underhåll är oprioriterat).

När jag läser om linje 100 och de åtgärder som skall ha vidtagits för att förbättra kvalitén undrar jag vad som stod i anbudet från början. Nu har bussarna plötsligt luftkonditionering och inget av de ordinarie fordonen är äldre än 2001. Att sedan förarcertifieringen skall lösa alla andra problem verkar vara symtomatiskt.

Kan vi också få beställa frukostbuffé på företagets bekostnad runt varje månadsslut? Då kan vi också berätta för varandra om vad man skall göra med krånglande biljettmaskiner och att man inte får lyfta rullstolar utan hjälpmedel.

Stackars Boråsförare som skall få en maskin som ropar ut varenda hållplats i stan om cirka ett år. Vi gjorde försök med det på landsortslinjerna men blev ombedda att knipa käft så man kunde sova eller läsa tidningen i lugn och ro.

Bussbranschen vill sänka åldern för att få busskort från 21 till 19. Varför inte till 18 direkt? Motivet är givetvis pengar. Utbildning direkt inom skolsystemet och låga ingångslöner ger klirr i kassan. Inga kostnader hos företaget. Linjekännedom och kassasystem ingår i skolundervisningen. Undrar hur många Tingsholmsgymnasiet kan leverera per år?
Som ett brev på posten hakar en skolpolitiker på och kräver bättre trafikundervisning i skolan. Jag hade ingen aning om att det förekom eftersom barnen inte uppvisar några tecken på sådan kunskap. Våra barn är ju morgondagens trafikanter och bussförare.....

Borås lokaltrafik vill inte införa alkolås på bussarna i stan, trots att kommunfullmäktige har fattat beslut om att det ska införas. Istället vill VD på Borås lokaltrafik satsa på ett system som innebär att alla förare alkotestas innan de går på sitt pass vid bussdepån. Det blir betydligt billigare så. Att det sedan får det stå en förman på SöT och testa alla avlösare under dagen är smällar man får ta.
Vi tycker att systemet med att testa förarna innan de går på bussarna är säkrare än alkolås på bussarna säger vår VD. Att det egentligen handlar om att spara pengar är väl inget att hymla med.
VD:n menar att alkolåsen kan orsaka att förare blir oskyldigt anklagade om en buss av andra orsaker inte skulle starta. Att testa förarna redan i bussdepån skulle även innebära att samtliga förare blir testade. (Alla förare börjar inte vid bussdepån.)

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemickes Blogg
Det blev fel i Veckobrevet denna vecka också...:-)

"SERIEN SOM FÄNGSLAT EN HEL VÄRLD - SURVIVOR (USA)" Det är till att ha låga anspråk på hur stor världen är.

Vad gör man inte för sina "ungdomar"! Nu sitter man med en struldator igen....

Telias och Comhems internetkunder i Sverige kunde inte nå sidor i USA under cirka 8 timmar. Överbelastning påstås vara orsaken. Avbrottet innebar bland annat att MSN inklusive Hotmail inte fungerade. Märkligt nog gjorde det inte det i Tele2:s nät heller.

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Ojsan! Glömde visst de fördelarna med låggolv. Men tack för att Du påminde mig! :)

Alkolås på bussar är ännu ett av resultaten som härkommer från generalisering á la mitt körkortsärende. För att ett fåtal förare inte kan sköta drickat så ska ALLA lida för det.

Alkolås är ett krav från Skånetrafiken och inga upphandlingar som framöver görs i Skåne får inte innehålla uteslutna alkolås. Där har bussbolagen inget att säga till om.

Anonym sa...

Om nigning:

Jag och min katt brukade åka med Spårvägens vita bussar, holländska låggolvsvagnar.

Dom gungade upp och ner, hit och dit.
Meningen var väl att dom skulle sänka sig vid hållplatserna och höja sig när farten ökade.
Och höja sig ännu mer när det gick långsamt, för då var det kanske en vägbula på gång.

upp och ner och upp och ner.

Till slut slutade dom att niga vid hållplatserna. Istället höjde dom sin högersida när bussen stod still, så att det blev ÄNNU högre insteg. Smart automatik !!!

En del förare påstod att det var kännaren (som skulle hindra att bussen slog i trottoaren när den neg) som var trasig. Men det kan man väl inte tro, för bussarna blev aldrig bättre. Eller brydde sig inte garaget om att byta kännaren trots felrapporter???