26 september 2007

Onsdagen den 26 september 2007

Idag är en annan dag



Vissa politiker i Marks kommun känner kraven från både Svenljunga & Tranemo kommuner om att låta busslinje 300, Marks pulsåder till Göteborg (se där kommer redan bypolitiken), hoppa över kommunens största ort Kinna där en majoritet av pendlarna börjar/slutar sin resa. Att inte låta busslinje 300 stanna i Kinna vore förödande för kollektivtrafiken i Mark och en rejält bakslag för miljö- och trafiksäkerhetsarbetet. Så låter en rejäl skitsnackare.
Alla, inklusive miljön, skulle må bra om man optimerar bussanvändingen. Det finns en utmärkt lokaltrafik mellan Kinna och Skene som ansluter till busslinje 300. Så resonemanget är rent bytänk och inget annat.

Jag åker idag runt i en buss med ett hyggligt glapp i styrningen, där blinkers inte blinkar - bara lyser och som läcker vatten, har En enda papperskorg för 52 sittande och 37 stående passagerare. Den saknar färdskrivare och var helt ostädad när jag tog den i morse. Dessutom hade den för låg nivå på kylvattnet. Med denna vagn bar det av till Länghem där vi fyller den med sittande OCH stående skolelever för att sedan på Riksväg 27 stå på in till Tranemo för att hinna kasta av ungarna vid de två skolorna samt tvärvända och dra iväg till Borås. Här är det ta mig fan inte snack om säkerhetsbälten och annat trams....här gäller det ekonomi och inte säkerhet.

I Borås ville Bussgodset lasta in en massa paket inne i bussen. Han åkte ut.....då dyker det upp ett lokalt skyddsombud som tyckte att det var väl inget att bråka om. Då gick raggen upp.... får skyddsombuden ingen fostran alls nu för tiden? Har dom aldrig lärt sig vad inre säkerhet betyder i ett fordon? Det blev inte ett snöre i bussen. Ringde till TFM och bad om en trafikanteckning. Man blir skakad.....

Sedan hade jag tänkt att redovisa lite pengar - kontoret obemannat.....

Kan undra om jag skall betraktas som trafikfarlig? Allmännfarlig var jag innan.

PS: Det är inte säkert det blir någon blogg i morgon. Vilotiden mellan pass 3 och pass 1 är bara 9 timmar. DS

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Del två: Flickan som lekte med elden - Påbörjad!

4 kommentarer:

Anonym sa...

" BUSSGODS "
Det är rätt, kasta ut dom jävlarna, vad fan ska det fraktas gods i bussarna för.
Jag kom på ett bra sätt att undvika stående i bussarna, när bussen är full, skicka resten med en lastbil, kan bussarna ta gods, kan väl lastbilarna ta passagerare.

Anonym sa...

Jag tycker du gjorde rätt Mr Banco. Jag vill inte ha en massa paket i utrymmet jag sitter.

Svemicke sa...

En gammal gnällgubbe:

Amen till Dig! Kan inte göra annat än att hålla md.

Axel sa...

Men snälla nån, gamla gnällgubbe.

Västtrafik har väl ett avtal med Bussgods att köra deras paket. Sedan borde Västtrafik ha med i avtalet med BL att bussarna ska ha plats för gods och att tiderna ska räcka till. (Är det med i avtalet, är det hos BL felet ligger. BL ska isåfall ha bussar med ordentligt godsutrymme och eventuellt bakgavelhiss för tyngre gods)