24 september 2007

Söndagen den 23 september 2007

Vad man kan göra i en buss


Tänk om dagens skolelever lade ner lika mycket energi på skolarbetet - vilka A-barn det skulle bli. Nej istället offrar man sin energi på delar av följande lista:

Sparka på sätet framför dig. Om personen framför ber dig sluta, skyll på han bakom dig.
Var bussens clown. Tala så högt att alla andra samtal är omöjliga.
Håll tal för alla om växthuseffekten.
Åk inlines/skateboard i bussen. (förvisso förbjudet)
Testa alla brandsläckare.
När busschauffören ber dig visa busskort, vägra förstå varför.
Spotta tuggummi på golvet.
Spotta snus på golvet.
Fråga vart toaletten är.
Visa upp ICA-kort istället för busskort.
Be att få låna pengar av busschauffören.
Pruta.
Spela blind.
Spela döv.
Be chauffören byta radiokanal.
Insistera på att chauffören ska visa Dig sitt körkort.
Ta kort på busschauffören.
Betala med femtioöringar.
Betala med tusenlappar.
Skrik högt med jämna mellanrum.
Försök få igång en debatt om vägbulor.
När du skall visa busskort gå bara förbi. När chauffören säger till dig låstas halka.
Visa upp busskortet i en cirkelrörelse.
Tejpa fast busskortet på ett A4 och visa upp det.
Stirra som besatt på någon. Om personen tittar tillbaks på dig, spärra upp ögonen.
Visa busskortet med en pincett.
Det finns ytterligare massa varianter som då mer går ut på att skrota en buss och dom vill jag inte lära ut till dom som inte kan dom.


Inväntade en SAAB i ett vägkors i Mjöbäck. När den susande förbi hörde jag tydligt föraren mumla: Jag kör SAAB alltså kan jag flyga... Jag kör SAAB alltså kan jag flyga... Jag kör SAAB alltså kan jag flyga... Jag kör SAAB alltså kan jag flyga...

Jag har också fått lära mig att det saknas ett tillägg på min lönespecifikation: STRESSTILLÄGG. Så jag undrar under vilken rubrik det döljer sig? Någon som vet?

Nu skall de privata körskolorna, som är kommersiella, även ta hand om uppkörning & teoriprov istället för Vägverket eftersom staten inte vill anställa fler inspektörer för att korta väntetiderna. Charmerande idé i all sin enfald.

Sedan ska nu staten, i all välmening givetvis, bestämma vilka organisationer det är Okey att tillhöra och vilka som inte är Okey att tillhöra. Om Du då råkar gå med i fel organisation blir Du automatiskt kriminell, givetvis i all välmening.

Nu har vi fått en regering som säger sig värna miljön, men samtidigt fullkomligt struntar i samma miljö. Man anstänger sig inte ens för att få folk att åka kollektivt (vilket egentligen är rätt naturligt eftersom denna regerings synsätt är emot allt som är kollektivt).
Denna regeringen höjer både dieselskatten och fordonsskatten för bussar, utan att kollektivtrafiken kompenseras för de kostnader detta innebär (fast sedan kanske det bara var för bussar under en viss vikt som skatten förändrades??? Lite luddigt var det!). Det innebär att hundratals miljoner av regeringens miljösatsning kommer att betalas i form av försämringar för landets kollektivtrafik. Att regeringen för en kollektivtrafikfientlig politik är något alltför få känner till. Det är en kunskap fler måste hjälpa till att sprida.
Regeringen skatteväxlar genom att höja skatterna för kollektivtrafiken och sänka fordonsskatten för dieselbilar och höja reseavdraget för bilister som bor i regionerna kring landets tre största städer. Detta kommer att slå hårt mot kollektivtrafiken, som av många lyfts fram som en lösning på klimatfrågan.
Det finns bara tre sätt att betala höjningen av kollektivtrafikskatterna: höja biljettpriserna, dra in bussturer eller att länstrafikbolagens ägare, dvs. kommunerna och landstingen, skjuter till mer skattepengar. Varje buss måste ha en förare.

Bättre kollektivtrafik. Alla har rätt till en väl fungerande kollektivtrafik. Det är inte acceptabelt att det inte går att lita på pendeltrafiken på järnvägen. Så länge Banverkets upprustning inte är klar vill jag se om man inte i stället kan köra en utökad busstrafik och därmed öka kvaliteten. För att få en bättre pendeltrafik satsar vi från landstinget stora pengar. Pengarna används för att tidigarelägga utbyggnaden av dubbelspår med minst fyra år och till att förbättra och modernisera stationerna. Det är en stor och viktig satsning. Nu vill man se om det är möjligt att ytterligare påskynda detta arbete så att det blir klart tidigare genom att helt ersätta tågtrafiken med en utökad busstrafik. Vi måste göra mer för att få en bättre kollektivtrafik. Det verkar genomgående som om Banverket strular i HELA landet. Det är med andra ord INGET miljöalternativ - att åka pendeltåg.

******* Nått helt annat*****



Svenska Media skall undvika att berätta om hot mot svenska företag. På det viset hjälper man terroristerna enligt Svenskt Näringsliv. Jag har nog orsak att tro att den grundläggande oron bottnar i pengar. Man brukar alltid hamna där till slut. Samma Svenskt Näringsliv vill att arbetsmarknaden skall bli mer flexibel? Jag tror att man menar att folk bara skall arbeta då näringslivet vill. Om en verksamhet är beroende av att solen skiner är det flexibelt om folk bara arbetar när solen skiner och håller sig i beredskap tills nästa gång solen skiner. Superflexibelt. Man vill sudda ut begrepp som fast anställning och trygghet för de anställda. Den nuvarande inställningen till arbetslivets regelverk är skolan och medias fel. De har indoktinerat eleverna istället för att lära dom att tänka fritt. Man talar om de viktiga entreprenörerna, men inte ett ord om konsekvenserna av ett misslyckande.

När man bläddrar i en trycksak som 7häradsaffärer är det bara positiva saker som skrivs och det är bra. Dock inte ett pip om logistikens betydelse. Inte en rad om transport av människor. Inte en rad om betydelsen av dessa transporter för att få verksamheter att ticka och gå.

Nu skall även Göteborgsregionen bli digitaliserad när det gäller TV och det intressanta med det är att man med reformen utesluter alla personer med skulder hos fogden som TV-tittare. Det blir ett A- och B-lag. Dom som kan och dom som inte får se TV. Public Service i all ära, men när man överlåter sändningsrätten till företag som måste tjäna pengar blir det lite snett. Att man sedan dessutom måste betala avgift för en obrukbar TV blir det ännu skevare. Svenska staten - inte folket - är specialliserade på att ta betalt utan att leverera. För övrigt går inte ens hela mottagaravgiften till Radio & TV. Statskassan lägger även här beslag på en försvarlig del.
Inte för att jag ser på Bingolotto, men kommersiella TV4 flyttar programmet från sin "fria" kanal till en av sina betalkanaler. Allt för att suga ut mer pengar ur ett program som skall ragga pengar till föreningslivet. Snacka om dubbel dubbelmoral.

Han är 50 år gammal. Född i Umeå men Stockholmare sedan 1977. Han arbetade på TT, Tidningarnas Telegrambyrå, mellan 1977 och 1999. 1995 var han med och startade stiftelsen Expo som ger ut tidningen med samma namn. En tidning mot rasistiska, antisemitiska, högerextrema och totalitära rörelser i samhället". Där har han arbetat heltid sedan han slutade på TT. Tidningen startade 1995 när sju människor mördats av nazister. Stieg Larsson har skrivit flera böcker om svensk högerextremism. Han skrev tre böcker innan han ens gick till ett förlag och han påstår att han skrev dom för skojs skull. Och först i tredje boken går alla trådar ihop och man förstår vad som hänt. Men alla böcker är avslutade historier. Han skrev tre böcker för att det roade honom att avsluta storyn.
Där har vi Stieg Larsson & hans Milleniumserie i ett nötskal. Anta utmaningen om Du vågar.
I början av oktober 2004 gjorde Stieg Larsson stor succé på den internationella bokmässan i Frankfurt. Ryktet hade börjat snurra på detta världens största bokspektakel om hans tre kommande kriminalromaner och högstbjudande tyska och norska bokförlag köpte rättigheterna på auktion långt innan böckerna ens var utgivna i Sverige. Samtidigt började en budgivning mellan svenska produktionsbolag om vem som skulle få optionsavtal på film- och tv-rättigheterna. En månad senare var Stieg Larsson död. Sannolikt hann han misstänka att något stort var i görningen i denna märkliga sannsaga. Men när han oväntat föll ihop på eftermiddagen den 9 november och dog av en hjärtattack på tidningen Expos redaktion, visste fortfarande ingen vilket genomslag hans författarskap skulle komma att få.

LÅNAT FRÅN BLOGGAR
"Från det ena till det andra så är alla mina Stieg Larsson böcker slut = (Känns så tragiskt att det inte finns mer att läsa. Har varit fastnaglad i dessa böcker under en längre tid nu, och när det tar slut så känns det så vemodigt. Man hade velat få veta mer om hur det gick efteråt, men det kommer aldrig att hända. Kan tänka mig att Stieg fått många svenskar att sträckläsa efter det att dessa böcker kom ut, och lika många sörjer nog att han inte finns längre och inte kan skriva fler. Tack Stieg för tre helt oförglömliga böcker i alla fall!

"Stieg Larsson är ingen att utveckla en allergi mot. Tvärt om, den första boken , Män som hatar kvinnor, var så beroendeframkallande att jag var tvungen att bära hem de andra två. Intelligent intrig, komplexa personbeskrivningar och ett bra språk. Med andra ord ett mycket gott hantverk. Synd bara att vi inte kan se fram mot fler böcker, Stieg Larsson har ju lagt pipen i vädret.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Ibland blir man förvånad och förfärad över vissa personers tilltag för att få vara i ramljuset. Någon "kändis" bloggar om sin mans penis. Andra om annat som vi förr tyckte hörde till privatlivet. Idag är tydligen underlivet offentligt. Vad som är vitsen med detta fattar jag inte. Sexuell perversion?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du ligger en dag efter, med tanke på datumet