23 september 2007

Lördagen den 22 september 2007

Spretigt


Efter att ha läst Åke Edwardsons bok med Erik Winter vet jag i alla fall vad jag ska undvika i framtiden, eftersom den ger mig signaler att undvika den typen av skrivsätt som jag på alla sätt känner att jag vill undvika att läsa igen. Genom att undvika att läsa den typen av skrivsätt så undviker jag otrevliga upprepningar in absurdum.
Jag tror att jag gjort mig förstådd.
Så nu skall jag läsa igenom Milleniumserien med Stieg Larsson - och vilken "raketstart" jag fick där! Nåväl - jag har alla tre böckerna i min hand så det är bara att njuta av tillvaron så länge det går. Skall passa på att tacka en viss lärarinna för tipset också.

Man kan undra vad man trodde sig vinna på Västtrafik genom att tiga om det stora budgetunderskottet. Att det skulle komma fram förr eller senare torde väl ändå alla inblandade förstått. I så fall hade det väl varit bättre att ta tag i ekonomin i ett så tidigt stadium som möjligt och inte så sent som möjligt. Finns det anledning att tro att partilojaliteter ligger och skvalpar i bakgrunden? Om VD för Västtrafik var ovetande så är han troligen en rätt inkompetent VD.
Mitt i denna ekonomiska soppa föreslås pensionärsrabatt på bussarna i hela regionen för att locka pigga pensionärer att ställa bilen och ta bussen.

Rondellen vid Daltorp i Borås byggs i rask takt och stör busstrafiken, medan reparationen av bron vid Lindåsabäcken åter är flyttad till den osäkra framtiden.

När det gäller upphandlingen av färdtjänsten, som BL förlorade, så har vår trafikchef försökt att förstå hur i h-te man har lyckats tota ihop den nu aktuella tilldelningen eller hur man ens har kunnat gå till ett avslut. För mig har man (i en torktumlare) blandat ihop äpplen, päron, rostfria skruvar och en.....gammal generator från en Saab 82:a och sedan lyckats få någons sorts klarhet i dyngan man plockat ut...Om man som anbudsskrivare säger att man skall utvärdera alla äpplena för sig, alla rostfria skruvar för sig...osv så får man skylla sig själv om någon inte gillar att man inte gör just så. Det som möjligen är mer beklämmande är att kunskapen och kompetensen om upphandlingar rent generellt är så dålig hos såväl kommunala bolag som hos kommunala förvaltningar.

Eftersom BL förlorade färdtjänstupphandlingen så har man nu varslat 42 chaufförer om uppsägning. Det vill säga de som inte vill köra vanlig buss och de som saknade busskort. Om någon av dessa väljer att arbeta för den nya arbetsgivaren, Göteborgs Buss AB, får de sämre anställningsvillkor än de har idag eftersom Göteborgs Buss har sitt avtal med Svenska Transportarbetareförbundet. Med andra ord så låg en stor del av besparingen i detta anbudet på förarkostnaderna.

Ett tydligt exempel på att glesbygdsutvecklingen börjar nå in i våra mindre städer hittade jag när det stod att läsa om en biograf som blev ombyggd till fyra trevliga lägenheter. Det är självklart att en biograf som inte längre drar till sig publik skall avlägsnas, men det är samtidigt ett tecken på nedmontering av de mindre orterna. Lika illa är det när man läser om att försäljning av kommunala skolor har blivit en affärsidé. Att sälja dom till 'underpris' är lite grädde på moset. Så om en tid kommer även de mindre städerna och våra tätorter att vara offer för den pågående infrastrukturomvandlingen och detta påverkar i sin tur kollektivtrafiken utanför de stora storstadsregionerna och dess underlag och berättigande att få finnas. Lägger man till detta skillnaden mellan 21 och 4 poliser i Gislaved blir trenden inte otydligare i vart fall. Samtidigt blir det inga heltidspoliser i varesig Tranemo eller Svenljunga framöver.
Eftersom vi dessutom sparat bort en massa järnvägsspår genom att avstå från underhållet sätter även sådant stopp för de mindre samhällenas överlevnad. Nu är det inte bara järnvägsunderhåll som blivit en budgetregleringspost utan även vägunderhåll. Åter till begreppet orsak ger verkan. Privatfinansiering av vägnätet har blivit vanligare. Vägavgifter är inte långt borta och ytterligare en spik i kistan för landsbygden. Det var visst 75 mil järnväg som skall läggas ner i denna omgången. Hur många det blir nästa gång får vi veta då.

STÖLD från Farbror-Sid
Den är så fruktansvärt träffsäkert bra
Empati...gick upp bredvid 2 personer vid lasarettet, råkade höra lite av samtalet. -Hej! Det var längsen! Hur är läget... har du fikat här eller? -Hej, njae, kom från läkaren, det är väl sådär. De säger att jag har cancer... -Jasså ja ja, men det brukar lösa sig, sånt där. Förresten jag har köpt en ny husbil! Du vet jag och frugan måste bara komma ut lite i höst, vår Thailandsresa var lite jobbig, och jag...

Jag vet inte hur många som reflekterat över saken, men det har blivit tydligre på senare tid att skatterelaterade ärenden går före det mesta och att man i skatteärenden är skyldig till motsatsen är bevisad. Nu kan man dessutom bli dömd i EFTERHAND enligt någon § som till EFTER händelsen. Grundlagsskydd gäller inte om man misstänker att det finns skattepengar att hämta.
Våran "normala" lagstiftning hävdar ännu att man är oskyldig tills dom fallit - i alla skattemål är Du skyldig tills Du ensam mot staten lyckats bevisa att Du är oskyldig.
I fallet med "vissa" teckningar i såväl Danmark som här så skall vi ändra såväl tryckfrihet som yttrandefrihet för att tillfredställa EN invandrargrupp. Frågan blir vad som händer om alla de övriga grupperna också börjar kräva anpassning till deras religioner, seder & bruk. Den mest intressanta frågan blir i det läget vad som händer när två eller flera invandargruppers krav kommer i konflikt med varandra?
Skall vi har flera typer av lagstiftning anpassade till olika grupper? Skall vi ha Sharia-lagstiftning vid sidan av Svensk Lagstiftning?
Det kan bli lite knöligt till sist om vi inte sätter ner foten i tid.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Våran "normala" lagstiftning hävdar ännu att man är oskyldig tills dom fallit - i alla skattemål är Du skyldig tills Du ensam mot staten lyckats bevisa att Du är oskyldig.

Detta gäller uppenbart inte bara skattemål...

Jöran Spångberg sa...

Hur kan man vara så glömsk - ledsen!