18 september 2007

Tisdagen den 18 september 2007

Upphandling med mera



Det kom ett brev:
"Hej, jag tror inte det blir sämre då GB tar över, varför skulle det bli så? Blev det sämre då BL tog över all trafik från Swebus 1995? Blev det sämre då Linjebuss tog över servicelinjer efter BL? Det målas upp skräckscenarior i tidningar, vid varje nyvunnen/förlorad upphandling, ivrigt underblåsta av journalister. Vill BL's bussförare gå över till GB, så blir det inte stor förändring för de resande. Vill de inte det, på grund av förmåner/ anställningstrygghet/ tjänsteår, så kommer det ett antal andra kunniga bussförare att ta över. Jag tror inte att vi får se några Göteborgare som pendlar, utan det kommer att bli lokala duktiga förare. Positivt för oss bussförare är att det kommer ett nytt bussföretag till Sjuhärad, vi får flera olika arbetsgivare. Fler valmöjligheter att välja företag eller typ av körning, vilket är bra. Ett dominerande företag är aldrig bra. Och det är inte bra som det utvecklats sedan 1995. Om vi ser till varje enskild bussförare."

Jag är böjd att hålla med. Min föregående fundering har sin grund i att äldre och handikappade, som är i beroendeställning, i allmänhet inte uppskattar förändringar då det rubbar deras tillvaro. Det var alltså ingen omsorg om BL. Möjligen en omsorg om relationen Förare / Kunder.

Den andra sidan av myntet berörs inte heller och det är anställningstryggheten. Nu kan jag inte åldern på dessa 30 - 40 förare som berörs, men om det finns ett antal 50-plusare så finns en risk att deras yrkesliv tar ett hastigt slut. Arbetsmarknaden må vara god, men inte för 50+. Det vet jag...

Dom kanske ska bli sina egna damer och herrar. IHM erbjuder ett seminarium för en nätt rund summa: Inspireras av framgångsrika entreprenörer som har växt genom att tro på och leva efter sin affärsidé.
Fast Bill Clinton toppar nog ligan med 10 900:--/biljetten för sin föreläsning.


Det finns tydligen ett antal nyare bilmodeller som inte har automatiskt halvljus och vars förare inte automatiskt slår på det. Nu på hösten är det lite lurigt.

Det förekommer tydligen ett antal mer eller mer seriösa projekt för att rädda landsbygden. På något håll skall en kärleksmässa rädda den bygden. Resultatet lär då komma ungefär 9-12 månader senare.
Andra idéer är att sätta in JackVegas maskiner i bussar som går på glesbygdslinjer för att höja antalet resande och samtidigt få ett rejält driftstillskott. En idé för linje 303 till exempel. Den saknar definitivt resande.

Apropå de stackars lastbilsförarna som själva tyckte att dom var dåliga föredömen i trafiken med dålig respekt för vilotider med mera så är vi inte en bit bättre. BL har just uppfunnit ett nytt och konstruktivt sätt att räkna tid.
Tid räknas från det man kör i trafik från starthållplatsen tills dess man avslutar dagen vid ändhållplatsen. Tiden som åtgår för att plocka fram en buss, göra den klar och köra den till utgångspunkten räknas inte, ej heller tiden efter avslutade turer för dagen såsom tankning, städning mm. Den tiden utgår istället som en klumptid vilket gör att man kan tänja dagen med cirka en timma. Visst är det innovativt.
Det är för detta inovativa o kreativa tänkande vi betalar fackavgifter.
Hur en timanställd skall redovisa sin tid är det ingen som klargjort eftersom hela tänkesättet förutsätter regelbunden schemakörning.
Å andra sidan hade vi att välja mellan pest och kolera: Alla tjänster delade eller denna varianten. Två ytterligheter mot varandra. Nå denna ytterligheten är att föredra - men några exemplariska yrkesförare är vi inte.

Förvisso har vi en del delade tjänster kvar och då uppstår ett annat intressant fenomen. De som bor på orten tar helt sonika bussen hem och kan koppla av i hemmiljö, med bussen utanför dörren. Dylik lyx kan av naturliga skäl inte pendlaren få och inte heller lokaler som skulle kompensera denna brist. Jämför detta med toaletterna.
Skillnaden blir att ortsbon är betydligt trafiksäkrare på sitt andra pass än pendlaren.

Toaletter vid pausplatsen är det inte bara BL som skiter i (ursäkta vitsen) utan även andra och större bolag. Att det står inskrivet i ett kollektivavtal är inte detsamma som att det skall efterlevas - speciellt som ingen ser till att det verkligen efterlevs.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har med viss tillfredsställelse läst igenom de senaste två veckornas bloggar.

När det gäller upphandlingen så har jag försökt att förstå hur i h-te man har lyckats tota ihop den nu aktuella tilldelningen eller hur man ens har kunnat gå till ett avslut.

För mig har man (i en torktumlare) blandat ihop äpplen, päron, rostfria skruvar och en.....gammal generator från en Saab 82:a och sedan lyckats få någons sorts klarhet i dyngan man plockat ut...

Om man som anbudsskrivare säger att man skall utvärdera alla äpplena för sig, alla rostfria skruvar för sig...osv så får man skylla sig själv om någon inte gillar att man inte gör just så.

Det som möjligen är mer beklämmande är att kunskapen och kompetensen om upphandlingar rent generellt är så dålig hos såväl kommunala bolag som hos kommunala förvaltningar.

Nåja, nu ger jag mig

Svemicke sa...

Wasserman Tch BLAB:

Det är väl så att lagen om offentlig upphandling, som gäller kommuner och annan offentlig verksamhet, är så ny att ingen hunnit få den information eller utbildning som behövs för att de ska kunna få reda på hur det verkligen går till? Därför blir det säkert ofta fel också.

Dessutom har jag ju bevis i ett av mina bloggkommentarfält där det framkommer att man inte har på politiska positioner att göra om man sitter inne med kompetens. Vad förväntas då resultatet bli? Hur många i Gatunämnden kan något om upphandlingspolitik?

Anonym sa...

Det verkar numera praxis att man skall överklaga ett förlorat anbud. Har man inte samma underlag att gå efter. Har man kanske slagit sig till ro och menat att man är kommunens bolag så det är redan i hamn. Allt är bara en formalitet, vi innevånare stöter till de extra miljonerna. Hur många extra miljoner är det vi Boråsare får stöta till varje år för att ha trafiken igång i kommunen? Då utöver inräknat anbud vill säga!

Anonym sa...

Aspekten är intressant. Som läget är idag så slåss kommunen mot de privata bolagen. Borås Lokaltrafik i sig är ett bolag som tvingas slåss på samma villkor som alla andra bolag. För att inte BL ska bli övertaligt gör man väl vad man kan för att rädda det?

Frågan är väl istället ifall man ska behålla Borås Lokaltrafik AB? Man försökte visst att sälja ut det för två år sedan. Sedan drog man visst tillbaka försäljningen igen. Finns det någon anledning att Borås Stads invånare slåss mot de privata bolagen? Vore det inte bättre att avveckla BL och slippa tänka på de bekymren som uppkommer nu i och med upphandlingar?

Skiter det sig för Veolia, Orusttrafiken eller någon annan så har de ingen att vända sig till för att tigga pengar, men samtidigt kan Borås bara sitta lugnt vid sidan om och se på utan att behöva bry sig.