07 september 2007

Torsdagen den 6 september 2007

Ärtsoppa och pannkakor


Så var det torsdag igen...sen kvällstjänst och totalmiss när det gäller just ärtor och pannkakor. Vi saknar ju lunchrum i Svenljunga.
Men trots att vi saknar lunchrum kan väl våra "gästförare" tvätta, städa och tanka bussen innan han/hon går hem så slipper vi få bekymmer dagen efter. Apropå bekymmer så hade jag ett något tvivelaktigt rekord idag - rekord i blockerade hållplatser. Parkerade föremål stod i vägen på ett flertal hållplatser idag. Det var länge sedan det var så många som inte var tillgängliga.
Tillgängliga var ordet jag kom att tänka på när jag såg en kollega i staden som satt och körde stadsbuss med hörlurar och mp3-spelare. Jag var tvungen att titta tre gånger för att konstatera att jag sett rätt. Men så var det - hoppas han hade bra musik i lurarna.

Begreppet 'feedback' (återkoppling) tycks vara okänt på BL. Kanske det fungerar inne på Borås Depå, men mellan trafikledningen och depåerna fungerar det inte. Och att vi har ett rejält rattglapp på en av depåbussarna är inget att oroa sig för.

Idag fick jag anledning att undra hur man tänkt när dom byggde "min" buss? Jag har solskydd om solen kommer från vänster eller rakt framifrån, men jag har inget solskydd om solen kommer snett höger framifrån eller från höger. Sedan skymmer gardiner och annat skräp sikten åt höger - speciellt lite snett bakåt. Från sol till totalt mörker är steget inte långt idag. Gatubelysningen i Borås var släkt hela inkörsvägen till Borås utom sista biten från Bryggaregatan till resecentrum, det var lite landsvägskörningsstuk på det hela.

Denna skylt vill jag få införd på samtliga 'våra' bussar: På grund av allergisk personal vore vi tacksamma om Du kunde avstå från hudlotion och rakvatten/parfym.

Jag skrev lite om fartvidunder i Länghem här om dagen och igår såg jag en till, en fyrhjuling. Dessa forna arbetsredskap har nu blivit livsfarliga leksaker för ungdomar och återfinns främst i områden med förmögna föräldrar som inte bryr sig om sina barns väl och ve som det verkar. Sedan vi fick en uppsjö av fyrhjuliga fartvidunder i form av billig kinesisk import har trafikmiljön blivit än osäkrare. Allt hade väl varit lugnt om inte dessa fordon hamnat i händerna på omogna och fruktansvärt okunniga ungdomar som nu fräser runt på och utanför vägnätet utan minsta förstånd. Om nu inte föräldrarna heller visar förstånd och vi fortsätter att fylla akutintagen med olycksfall måste det till andra åtgärder! Dessa maskiner skall inte betraktas som barnleksaker utan som nyttoföremål.
Sedan flyttar vi uppmärksamheten till Svenljunga by night och då hänger ungdomar med sina två- och fyrhjuliga fordon runt ICA och torget och inte en vuxen så långt ögat kan nå.

Bilen är inte alltings medelpunkt


Om man fick bort biltänkandet i allt vi gör och börjar tänka i alternativa lösningar skulle mycket kunna förändras till det bättre. Trafiken i städerna skulle flyta betydligt bättre än den gör idag. Städer får och skall inte planeras med enbart bilen som måttstock och kollektiva lösningar måste få företräde framför enskilda.
Ju färre fordon som är igång i städerna dessto bättre luft att andas. Alla som BOR inne i en stad skall ha en p-plats till sin bil, som används för privata resor snarare än till arbetspendling. Dom som ligger lite i gränslandet kan med fördel tillhöra en bilpool.
Jag tillhör den grupp som hyllar en fungerande kollektivtrafik och färre onödiga fordon i städerna, men om kollektivtrafik skall vara attraktiv krävs att den är pålitlig och för att kunna vara det krävs framkomlighet och att man prioriterar den i alla logistiksammanhang.

---- Lite vid sidan om ----


Hörde idag en rätt trevlig definition om politik i allmänhet. "Det är konsten att så till den milda grad behärska språket så att när man beskriver vinden som blåser kommer den att framstå som ett fast föremål." Där har man en bit kvar.....

Fast den konsten kan nog behövas när man skall förklara att följande fridag verkligen är en fri dag...
Du slutar 01:10 -- fridag -- Du börjar 04:45. Det vill allt till en ordentilg svada för att få mig att inse att den mellanliggande dagen verkligen är en fri dag. Den är rejält beskuren i båda ändar.

I marginalen


Satt och läste en debattartikel om hur vi svenskar möter islam och blev lite förvånad faktiskt. Vilka påståenden som är sanna eller inte har jag faktiskt ingen aning om så det lämnar jag därhän. Det som jag blev uppmärksam på var vår religionsfrihet och vår bredvillighet att anpassa oss till andra religioners krav på vårt samhälle. Det som i dagligt tal skulle kallas särbehandling.
Jag gjorde ett tankeexperiment och lät en grupp svenskar flytta till ett djupt religiöst islamskt land (inget namn) och fann då att toleransen mot oss inte skulle vara lika stor. Väl där gällde det att snabbt rätta in sig i ledet om man ville överleva, men hos oss skall vi rätta in oss i deras led....En lite märklig ordning kan tyckas.
En annan lustifikation är att om vi i vårt land skulle börja gå omkring med tydliga "uniformer" på grupptillhörighet skulle det snart bli fruktansvärt oroligt. I Tyskland skulle alla som tillhörde en viss trosinriktning 'markeras' och vi vet alla hur det slutade och inte var det så önskvärt heller. För mig som inget begriper innebär alltför tydliga symboler på grupptillhörighet samtidigt ett hinder för anpassning till det samhälle man lever i. Samma sak med språket - alltför dåliga kunskaper i landets språk leder till kommunikationsproblem och utanförskap.
Det är - oavsett man gillar det eller ej - de gemensamma sederna och traditionerna samt språket som förenar. Det är de olika som skiljer.


För övrigt undrar jag varför jag får KA (Kommunalarbetaren)? Så vitt jag vet jobbar jag inte inom vården - ännu!
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemickes Blogg
Det blev ju lite fel i Veckobrevet denna vecka också...
Farbror Sid
Alltid läsvärd

Vart har mitt Internet tagit vägen? Strul och åter strul och i TV-rutan står några snufförnuftiga politiker och berättar hur viktigt det är med snabbt bredband även i glesbygd - dra mig baklänges på en pulka...Ordbajseri på hög nivå.

Inga kommentarer: