30 maj 2007

Torsdagen den 31 maj 2007 - Kvällsveckans fridag

Framtiden


Den minnesgoda kommer nog ihåg införandet av Framtidstrafiken och den massiva och ibland rätt planlösa informationskampanj som bedrevs i samband med detta! Det kom också att innebära att vissa förare upphöjdes till lite bättre befattningar. Sedan den turbulenta tiden har det hänt en hel del. Skriften Framtiden utkom från 2003 till 2005. Idag utkommer ett VECKOBREV med humoristiskt innehåll - det är mycket humor på andras bekostnad och lite info och handlar till 98% om stadstrafiken som utgör cirka 40% av företagets verksamhet. Den som har tillgång till samtliga nummer av detta 'äventyr' i bolagets historia kan hitta många goda skratt.
En av de saker som hände i bakvattnet av framtidstrafiken var att man samtidigt byggde upp ett antal lagledare - varav många har fått en lite bättre ställning i bolaget efter det att dom avvecklades, medan andra senare brutalt avvecklades. Först bygga upp med utbildningssatsningar och sedan slå ihjäl - det är personalpolitik när den är på topp.
Formellt är från och med i morgon depålagledarna ett minne blott....frid över deras minne. Visserligen påstår Svenljungas depåchef att han skall vara aktiv till den 16 juni, men det finns ingen skriftlig information på detta. Skit samma.

Nära krock-upplevelse


Kommer vid övre delen av Resecentrum och kör om ett antal lokalbussar som håller på att släppa av passagerare. Är uppe långsides med en av lokalbussarna som plötsligt blinkar vänster OCH kör. Hur i allsin dar kan man missa att man har 14,5 meter blå buss utanför sig? Det blev kast med stor buss för att slippa byta buss den dagen. Saknas vänsterspegel på stadsbussarna?

Lite blandat


Först har vi de två unga damerna som hoppar på bussen vid Resecentrum för resa till Målsryd. De gör stora ansträngningar och lägger make-up på varandra i en rullande buss. De skall till Målsryd för att "supa skallen av sig". När bussen vänt i Tingarör och kör samma unga damer på hållplatsen i Målsryd påtagligt besvikna. "Det fanns ju inte ens en pub." Dom hade bara fått tag på några 3,5%are.

I en regionbuss med 52 säten finns som regel bara 26 sittplatser och 26 bagageplatser.

Man kan ju undra varför hpl Axelfors Bron inte officiellt är tillfälligt indragen? Den används som byggarbetsplats.
Väderskyddet för resande mot Älvsered vid Svenljunga Station är nu borttaget. Är det första steget innan linjen försvinner? Man kan ju undra?

Byggnadsfacket bråkade med något lokalt byggföretag om bodar hit och dit, vi har ju inte ens en bod att bråka om. Löjligt. Det ät bättre Byggnads lägger lite krut på att fixa några bodar till oss i stället. Det hade gjort större nytta.

Nu kommer den nya smarta anställningsformen BEHOVSANSTÄLLNING som innebär att Du enbart är anställd när Du kör. Så fort det är rast eller Du har en delad tjänst är Du inte anställningen. Du har alltså enbart en anställning när bussen rullar. Arbetsgivarna jublar redan och Du har ju Din frihet att gå hem när Du vill. Du är ju enbart anställd intermitent. Snacka om flextid. Lugn --- det kommer att bli brist på bussförare så det är bara att välja och vraka. I alla fall om man ska tro alla prognoser....

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Språk och seder


Läste en bok om betydelsen att kunna smälta in i mängden och inte avvika och de två huvuddragen är att kunna landets språk och dialekter samt verkligen både kunna och förstå landets seder och bruk - även lokala varianter där man vistades. Det är inte lätt att göra affärer med andra kulturer om man inte förstår landets språk och seder.

Mors dag.


Det var ursprungligen en tacksam amerikansk dotters hyllning till sin mor som med tiden blivit en kommersiell angelägenhet av rang världen över. Det finns stora pengar att tjäna på att "sälja mamma" till en värld av dåliga samveten. Mors dag är lite lömsk. Den upprätthåller bilden av modern som ständigt närvarande, uppoffrande och som den ultimata symbolen för familj, trygghet och släktets fortlevnad.
Säkert är att endast kvinnor kan bli mödrar. I Sverige infördes mors dag som ett sätt att samla nationen i en orolig tid. Men samtidigt också som ett sätt att synliggöra kvinnor. Mors Dag kom till Sverige 1919. Det var moderns enande kraft för nationell samling man ville värna om. Samhället var i gungning och tiderna förändrades. Familjestrukturen ändrades och Sverige fick en ny äktenskapsbalk. Man ville att kvinnor inte skulle överge hemmen. Modern stod för trygghet och sammanhållning, inte bara inom den egna familjen, utan för hela landet. Alla landets mödrar skulle därför firas på samma dag samtidigt som man då hedrade nationen. Av ritualen framgår tydligt att fadern är frånvarande hela dagen. Morsdagsfirande är en sak mellan mor och barn. Detta gjorde barnpsykologer rasade. Man skulle inte fira Mors Dag eftersom det fanns barn som inte hade någon mor och då kunde sådana firanden vara skadliga. Andra fyllde på att det minsann fanns kvinnor som inte kunde få barn och som också kunde bli ledsna över att inte få firas som mödrar. Samtidigt blev kvinnan "fri" från familjen. Den sentimentala bilden av mor blev hopplöst föråldrad. Idag är de ursprungliga skälen borta medan de kommersiella motiven håller stånd. Dagens Mor kan nu anta vilken idealbild som passar en själv bäst. God mor och karriärkvinna men samtidigt garant för barn och familj. Fortfarande är far satt på undantag. Vilket jag beklagar djupt.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

00 dagar till HAN tar över -- Från Kreta!

Fridag skulle det vara, men så är det inte....

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.