24 maj 2007

Torsdagen den 24 maj 2007 - kvällsvecka

Mer tokigheter av samme gubbe


Miljöargumentet igen: "Sätt Dig på en buss idag - Annars sitter vi i samma båt imorgon. Det har betydelse för miljön om Du avstår från att ta bilen för att i stället ta bussen. Det har också betydelse för allas framkomlighet och allas trivsel.
Den ny hemsida Rikare Resande ger Dig möjlighet att räkna ut hur mycket miljö och pengar Du sparar.

Ta chansen och säkra busstrafiken skallade ropen 2006. Genomför gymnasieutbildning för bussförare och sänk busskörkortsåldern. Känns det igen? En akut bussförarbrist hotar kollektivtrafiken. Det kommer att behövas 5.000 nya bussförare de närmsta åren. Så lät det som sagt 2006. Idag skriver vi 2007 och arbetsgivarna i 7-härad uppträder inte som om en förarbrist är hotande nära. Tvärt om vill jag drista mig till att påstå. Man stävar snarare efter att bli av med bussförare.
Runt år 2000 gick det ut cirka 30.000 brev till personer med busskort i Stockholmsområdet i syfte att få en del av dessa att börja köra buss igen. Alltså 30.000 busskort och cirka 6.000 arbetande bussförare i samma område. 20% av de som formellt hade behörighet körde buss. Det säger en hel del om populariteten.

I den grundläggande förarutbildningen ingår busskörkort för automatväxlad buss samt yrkeskompetensbevis. Utbildningen syftar till att man skall klara VÄGVERKETS teoretiska och praktiska prov. Deltagare i utbildningen skall vara ostraffade och genomtestade för sprit och droger. I denna utbildning som är förlagd till Malmö fanns icke ett ord om någon typ av lämplighetstest. Enda kraven är: minst 20 år och inskriven hos arbetsförmedlingen och riskerar att bli arbetslös. Det är kvalitetsnivån för att bli busschaufför.

Nu skall vi gå ett steg längre - vi sänker åldersgränsen för att bli bussförare. Storstadsregionerna hotas av att bli utan bussförare och i det läget är det inte speciellt intressant att göra yrket attraktivare för det skulle kunna öka kostnaden och skapa kvalitet. Nej här satsat man på kvantitet och låga kostnader och för att uppnå detta vill man alltså sänka åldersgränsen från nuvarande 21 år till 18 år. Tiotusentals arbetslösa ungdomar går redan arbetslösa - vi snabbutbildar dem till proffsiga yrkesförare på några veckor och ger dom D-behörighet och yrkeskompetensbevis. EU:s lagstiftning medger ju detta. Nästan alla vinner på detta inbillar man sig. Resenärerna får en billig och "tillförlitlig" kollektivtrafik. Många ungdomar får jobb och andelen tjejer som kör buss ökar. Intresset för 40-talisterna utraderas och man slipper vidareutbilda de dyra och rutinerade bussförarna - de blir istället de ruinerade bussförarna. När brist uppstår sänker vi kravnivån ytterligare.

Pannkakor är godast på torsdagar. Då tillsammans med ärtsoppa. Men detta är ju gammal kunskap. Nytt är att svenska bönder går ihop och rötar exempelvis gödsel och rester av olika grödor till fordonsgas. Eftersom mitt minne är som det är - lite skakigt - så tycker jag mig känna igen något om att vissa franska bönder sedan många år framställt drivmedel på den egna gården som användes i de egna traktorerna och bilarna.
Om dessa svenska bönder nu tänkt sig att använda kogödseln till fordonsgas så undrar jag vad dom tänkt lägga på åkrarna? Majspannkakor?

Så var vi där igen: Att sköta om vår infrastruktur! Nu är vi sämst i Europa på att ta hand om våra järnvägar. Det är säkert rätt, fast vi borde vara bäst i Europa på att riva upp räls och ta bort järnvägar. Banverket säger att dom har för lite pengar för att ägna sig åt förebyggande underhåll och detsamma brukar Vägverket svara. Och som vanligt skall man satsa alla skattepengarna på att underhålla storstadsregionerna. Det blir ju billigare för Sverige om alla bor i Stockholm.

Vid sidan om


_______________________________________________
Arbetslösa män lär inte vara något att vara gifta med sägs det i ny undersökning. Det ät tjejerna som drar iväg och killarna står där långa i ansiktet. Den frigjorda kvinnan gör det som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Åker hon mer kollektivtrafik också? Det framgick inte av undersökningen dessvärre bara att arbetslösa män är skitstövlar.

Inte riktigt klok


"En an är int rikti klok" för så kan man tycka när man tar detta med kollektivtrafik på allvar. Det är det ju knappast någon annan som gör. Det är ju rena sandlådan. Tillförordnade lagledaren på en icke namngiven depå och det så kallade list(iga) ombudet gick tidigt ut och sa till alla som ville lyssna att all trafik i detta område skulle utgå ifrån deras depå. HAN som skall ta över ansvaret (och som blir en extra lönekostnad för depåerna) har ju sina sympatier hos den icke nämnbara depån och det är allmänt känt.
Nu syftar ju inte omorganisationen till att spara pengar (??) längre utan nu är syftet att vara förberedda inför kommande upphandling 2008. Trots att det inte handlar om en besparing så sitter det list(iga) ombudet på den onämnbara depån och försöker ta bort förstärkningsturer för skolelever i Svenljunga. Och detta samtidigt som han med ett mycket kraftfullt språk förnekar att han ens sysslar med sådant - "så några tjänster från mej blir det inte, jag deltar inte i falskspel......" Han hade i vart fall givit sig på att försöka räkna hur mycket skolbarn som åker i vardera riktningen och kommit fram att det inte behövdes extrabussar. Rätt så mycket sandlåda alltså.
Fast det kom fram en liten fråga i samband med att vi flyttas över till Tranemo. Hur kommer man att lösa så att förarna som bor i Svenljunga och som är stationerade i Svenljunga kommer till och från Tranemo? Det fanns inget krav på bil när dom anställdes eftersom dom bor på stationsorten.

Nu hade visst Västtrafik kommit ut med en nya liten A5-handbok, och som bolaget skickat ett antal exemplar till Tranemo depå. En av Tranemoförarna visade mig boken han fått av den tillförordnade lagledaren. Jag tror knappt att jag behöver skriva det ens en gång, men den som gissar att Svenljunga inga fått vinner vadet. Det är också en sådan där typisk grej som visar på skillnaden mellan depåerna sett från företagsledningens horisont. Vi finns egentligen inte.

Så var det detta med att ta med bussen hem på rasten igen....låt bli. Det är dessutom förenat med risker och kräver dessutom användning av färdskrivarblad - låt bli. Dessutom är det en variant på egenmäktigt förfarande och stöld av diesel - låt bli.

Det är ju inte klokt, när man kör sista bussen 23:10 från Resecentrum får man inte ha behov av WC för det är låst. Här gäller naturen och det vet ju alla hur ont om den det är runt Resecentrum.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

07 dagar till HAN tar över! Han håller visst på att MBL-förhandla idag....(??) Kan undra hur det går....

Det går rykten på stan att personal i Svenljunga skulle "nallat i syltburken." Ledsen men det var flera många år sedan vi hade en långfingrad förare. Jag tror nog att dessa rykten får rikta blicken åt annat håll.

Inga kommentarer: