28 maj 2007

Måndagen den 28 maj 2007 - Kvällsvecka

Jasså det är måndag igen och strax en ny månad...tiden flyger iväg....
Undrar just vad bruntungorna gör en sådan här dag? Stryker någon medhårs antagligen.
På TV4 sa dom att företag som visar sina medarbetare uppskattning går 2-3 gånger bättre än jämförbara företag som inte gör det. Kan detta vara sant tro? En intressant tanke onekligen.
På vår depå har man tagit ifrån oss den sista resten av "självbestämmande" i och med att man överlät sammansättningen av 'våra' tjänster till det list(iga) ombudet i Tranemo. Vi har bara tacka och ta emot när de allsmäktiga delar ut manna. Undrar hur länge det dröjer till Svenljungaförarna kommer att reagera?
Jag har en verkligt stark reaktion mot sådant jag uppfattar som orättvist - och redan förra året skulle det list(iga) ombudet slingra sig in och göra tjänsterna för båda depåerna och en lycklig VD tyckte att han kunde hållas. Så i år hade han fått rejält med luft under vingarna så nu har han fullt ut gjort de sammanslagna depåernas tjänster. Jag har alltså inte sett dom - men kan konstatera att vi inte haft ett dyft påverkan och att det skett i löndom. Något annat var kanske inte heller att vänta. Just nu väntar vi alla på besked från vice lagledaren i Tranemo när vi skall börja köra över 'våra' bussar från Svenljunga till Tranemo enligt besked från 'vicen' och den 'list(iga)'. Fast den 'list(iga)' har valt att inte tala med undertecknad längre så han skickar numera besked via 'vicen'.

Chaufförers arbetsmiljö


Bussförare mår dåligt av stress och dåliga arbetstider. Inte bara på grund av dåliga vägar eller uråldriga bussar utan dessutom av på grund av minskat inflytande, sämre arbetstider och ökad stress. De som har möjlighet att byta jobb gör det och det är svårt att rekrytera nya chaufförer. - Det förekommer allt fler konflikter mellan chaufförer och resenärer, orsaken är bristen på socialt umgänge med kollegorna, usla arbetstider och brist på återhämtning.
Busschaufförerna tycker att deras arbetsmiljö blivit allt sämre. Försämringen började med avregleringen kring 1990 och sedan har det stadigt blivit sämre under hela 90-talet och 2000-talet. Med avregleringen började länstrafikbolagen upphandla busstrafiken i konkurrens; priserna pressades, lönsamhet förvandlades till förlust och villkoren för de anställda blev allt sämre. I dag har flertalet busschaufförer delade pass. Det kan innebära arbete klockan 05 till 10, tre-fyra timmars lunchrast och arbete igen från 14 till 19. De arbetar tio timmar men är ofta hemifrån 14-15 timmar. Det är förödande för familjelivet och det sociala umgänget, men guld värt för trafikföretagen. Förr i tiden kunde chaufförerna återhämta sig mellan turerna, prata med kollegorna i det gemensamma fikarummet och hämta nya krafter. Nu är tidtabellerna och turerna så pressade att de knappast hinner av bussen - knapp ens under ledigheten mitt på dagen. Finns det en kvart över är chauffören oftast ensam på en skogsväg långt från arbetskamraterna. De försämrade arbetsvillkoren har lett till ökad misstro mot arbetsgivarna. Sju av tio av de chaufförer misstror arbetsgivaren. "Detta skrev redan 2003 och är giltigt ännu."

SAS


I grunden verkar SAS-anställda strejka för samma saker som bussförarna i Stockholm gjorde för några år sedan. Det är egentligen skrämmande vilka negativa effekter globaliseringen skapar. Det borde ju gå att balansera gott och ont så att gott överväger, men penningen styr och inte politikerna. Likheterna är rätt skrämmande, cheferna skiter i de anställda. Någon sa i TV att det gäller våra jobb - underförstått: då får man ta va skit som helst och avstå från raster och matro och annan skit. Men dom skall inte gnälla för jag hörde allt att dom hade ett matbord att sitta vid och att dom var några stycken från samma plan och det är skillnad mot ett bussäte ensam på en skogsväg någonstans. T ex Lockryd en söndag.

Jag håller visst på att bli gaggig - men visst stod det i 'vårt' avtal något om pissepaus efter 2,5 timmar och tillgång till WC. Kära SAS-personal: bara för att det står i ett avtal behöver det absolut inte följas om det på något sätt skulle kunna äventyra företagets ekonomi och om Du pissar i byxorna skiter företaget bara i Dig. I vår bransch är alla lätt att byta ut och den som inte kan hålla blåsan i minst 6 timmar skall skaffa sig en annan födkrok. Det är verkligheten. Det står för övrigt en hel del andra vackra ord i ett avtal som i praktiken inte betyder ett skit.

Till Självklart Anonym vill jag bara komplettera med att Eniro förvisso har missat mig - men inte Västtrafik, Kontrollanter och BL, där är jag inte anonym. Det går bra att skicka ett brev på adressen nedan så svarar jag privat och öppet.

I år fyller scoutrörelsen 100 år sägs det. St George är i vart fall det katolska helgon som blivit något av ett föredöme för scoutrörelsen. Att han i Sverige kallas för St Jöran och är scouternas skyddshelgon samt har namnsdag den 23/4 är helt okey! Som gammal TreKlöver Gillwell-scout ville jag bara gratulera.

Anmärkningsvärt var det däremot att Monte Carlo-rallyt sponsras av företag som Johnny Walker och Martini som säljer produkter som näpperligen hör ihop med vare sig bilkörning eller idrott över huvudtaget.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

03 dagar till HAN tar över!

De som liksom jag gillar Sci-Fi och fantasy vill jag bara tipsa om en DVD som heter 'eragon'. Även om det finns en hel del likheter med 'Sagan om ringen' så är den sevärd. Ren Sci-Fi blir nog en DVD med 'Apollo 13'. Jag blev faktiskt rörd över slutet - trots att jag visste både hur det skulle sluta (det hade ju hänt i verkligheten) och att det bara var film.

Inga kommentarer: