27 maj 2007

Söndagen den 27 maj 2007 - Mors Dag

Jag älskar inte anonyma kommentarer: (eftersom dom är så fega som inte vågar stå för sina åsikter, och vissa har en rejält brun tunga också.) Denna kom här om dagen.
"Det var ett dj.... gnäll. Säg upp dej och sluta när du ändå inte trivs, då mår du bättre och trivseln ökar på BL."
Jag utgår ifrån att Herr Anonym själv tycker att BL:s sätt att hantera sin personal är helt i sin ordning och att han själv trivs på sin position och inte har brun tunga. I övrigt tycker Herr Anonym givetvis att han har rätt - dom som jobbar skall givetvis hålla käften och inte ha en massa åsikter och har dom en massa åsikter skall dom givetvis hålla dem för sig själva och inte dela med sig dom till andra. Nu behöver herr Anonym inte oroa sig så mycket, för på denna bloggen är det jag som avgör innehållet och jag gnäller ta mig faaan så mycket jag vill på vad jag vill. Huruvida jag byter jobb eller ej, är inte något som herr Anonym bara ska skita i. Jag vet att herr Anonym vill att jag skall sluta. Men knappast på hans inrådan. Ett gott råd till Herr Anonym. Läs någon annans blogg i fortsättningen.

Tänk på vilodagen


Det gjorde jag... och det har nog andra också gjort sedan en tid tillbaka.

Från depåer


"Det segar i besluten och HAN har fått i uppgift att göra ett bättre beräkningsunderlag inför nästa förhandling." Att depåerna inte har med saken att skaffa har framgått med önskvärd tydlighet. I vart fall får de anställda ingen information (och dom som till äventyrs får veta något får givetvis inte berätta det för någon) och vissa personer levererar alltid glatt sin version av rykten och total förvirring. Men skall vi nu tro på herr Anonym så är detta fullt normal och inget vi ska reagera på eller bry oss om. Det kallas bara för gnäll.

Det skulle faktiskt vara av intresse att få veta hur många förare man räknar med att bli av med i denna karusellen, men jag skulle tro att frågan kommer att förbli obesvarad.

Det kom ett mail från Svenljunga till Veckobrevsförfattaren som lydde: Våra killar tömmer ju papperskorgarna på terminalen i Lockryd. Tyvärr är de fulla av väl lästa dagstidningar så som BT, GP, Metro etc. Vi tror att det är chaufförerna som börjat busstädningen på terminalen i stället för vid garaget. För mig var detta en totalt förvirrande information. Vem är "våra killar"? Är det chaufförer eller renhållningsarbetare eller skolpersonal eller kommunalråd? Vem påstår att det inte är passagerare som fyller papperskorgarna?! Det försvinner i vart fall tidningar och annat ur bussarna i en rasande fart. Våra Svenljungabussar städas i vart fall INTE i Lockryd. Det märks rätt väl på hur snabbt vår container på skrotgården fylls. Och dessutom vet jag att våra förare lägger tidningar och annat skräp i containern eftersom den är lättillgänglig. Hur de andra företagen och depåerna gör har jag ingen koll på och bryr mig inte om det heller.

Eftersom jag tänkte på vilodagen missade jag statistiken som säger att arbetslönerna i hela Europa minskar och att allt fler jobb blir av karaktären tillfälliga. Däremot stiger vinsterna - vilket naturligtvis är ett resultat av sjunkande lönekostnader. Det är nämligen så att våra pensionspengar i händerna på fel personer håller på att göra oss arbetslösa. Våra förvaltare använder våra pensionspengar emot oss för att skapa snabba vinster åt sig själva.

En intressant notering i sammanhanget är att t ex kommunal nu är på väg att införa en så kallad inkomstförsäkring som i praktiken innebär en omfördelning av kostnaderna för ett högre högstabelopp i a-kassan. Nu trodde jag i min vanliga enfald att Kommunal var ett fackförbund med enbart låglönemedlemmar och att det därför inte förelåg något behov av att gynna en höglönegrupp. Jag hade fel.

En människa som saknar all form av kontroll över sin arbetssituation - där andra fattar besluten åt henne - drabbas av "BurnOut". Experiment visar att den som inte har kontroll till slut dör. Någon som är förvånad? Du som läste i gårdagens blogg är troligen redan sjukskriven för utbrändhet pga informationsbrist. Kul eller hur?
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

04 dagar till HAN tar över! Fast just nu verkar det mest rörigt igen.

Enligt egen utsago skall det list(iga) ombudet i Tranemo börja i Svenljunga. Något vi på goda grunder antar är ett ogrundat uttalande. Det var visst ingen som ville ha sommarplanerna av det list(iga) ombudet så att det är väl bäst om han kommer över och personligen redogör för hur det skall vara i framtiden! Han och vice lagledaren i Tranemo sitter ju på alla svaren.... Så snackar dom i alla fall.

Själv fick jag surfa via mobiltelefonen för ADSL-fungerade inte. Det är ju på landet i en kommun utan IT-strategi.

1 kommentar:

Anonym sa...

Seså Bancoboy du är ju själv anonym -hittar dig inte ens på Eniro ;o)..

Tyvärr är det ju så att den som tycker sig ha ett konstruktivt förslag bemöts illa och det är viktigt, som du skriver ang utbrändhet, att ha en säkerhetsventil och på något sätt få utlopp när överheten inte begriper att ta vara på de förslag som framförs. De mest framgångsrika företagen har alltid någon slags förslagsverksamhet där användbara förslag belönas procentuellt av förväntad vinst. Så icke BL och heller inga framgångar.
Alla som vill arbeta för någon slags förbättring bemöts med kommentaren:

"Det var ett dj.... gnäll. Säg upp dej och sluta när du ändå inte trivs, då mår du bättre och trivseln ökar på BL."

Denna standardfras säger ALLT om rådande företagskultur och här ska även tilläggas att den obekväme tyckaren kommer att trakasseras, förföljas och blir för evigt stämplad för samarbetssvårigheter.

Ser fram mot ditt fortsatta "gnäll" som faktiskt är en stor tröst för oss alla andra som inte vågar riskera anställningen när yttrandefrihet numera är otänkbar.

/Självklart anonym