14 maj 2007

Måndagen den 14 maj 2007

Ett bussföretag utan kommunikation...


Kommunikationens och informationens betydelse för känslan av inflytande och förutsägbarhet är två ofta diskuterade apspekter. Förutsägbarhet är självklart att kunna förutsäga arbetsrelaterade händelser. Vad det konkret brukar handla om är förändringar på arbetsplatsen. Forskningen visar att det är viktigt att kommunikationsklimatet på arbetsplatsen är sådant att informationen verkligen når de anställda. Information är ett villkor för att känslan av överblickbarhet och förutsägbarhet skall vara gynnsam och reducera stressreaktionerna.
På vårt företag har man absolut inte varesig läst eller förstått innebörden av dessa saker utan drar ut på förändringsprocesen i det oändliga och lämnar fältet fritt för allehanda spekulationer som alltid uppstår där saklig information saknas. Får man dessutom besked som att "Du skall gilla läget" (vilket läge ??) och "Ni skall tävla mot varandra" (tävla i vad kan man undra ??) klarnar knappast läget. Påstår sedan "motparten" (i detta läget Tranemo Depå) att dom inte deltar i någon tävling får man loppor i håret.

Eftersom det nu är fastslaget att jag är en opålitlig skitstövel (i varje fall bland Tranemo Depås personal) kan jag lugnt blogga vidare med mina högst privata funderingar. Förhoppningsvis på ett vårdat språk.

Jag kan därför leverera några högst privata observationer:

Springande resenärer på Borås Resecentrum som är ute i sista sekunden är en stor riskfaktor. Sätt sedan MP3 lurar i öronen på dessa och en relativt hög volym och riskfaktorn stiger brant. Samma sak gäller för övrigt i än högre grad vid Södra Torget.

Skene Depå har nu fått "äran" att köra omkring med "Nitlotten" (Scania Låggolvsbuss) och föraren jublade inte när han skulle ha igång eländet vid resecentrum - tyvärr hann jag inte gå över och växla några ord med honom.

Conex har nu börjat reparera sina karosser med blå vävtejp - det går framåt...

Linje 100 trafikerar fortfarande sträckan Borås - Göteborg med en äldre typ av bussar med stela säten. Liknar rätt mycket våra så kallade förortsbussar.

Älgkalv, av modellen 1 år, trafikerade vägen mellan Enedal och Hedarna i morse. Den såg lätt förvirrad ut och hade jag haft en kamera lätt tillgänglig hade det blivit fina närbilder.


-------------------------------------------------------------------


under strecket

Det är kul när man får mail där mottagaren påstår att han inte fått den bifogade filen och man går tillbaka och kollar upp loggen. Jo visst - filen var bifogad. Det är dags att begära läskvitto i fortsättningen. Påståenden som går att bevisa att dom är lögn är alltid trista att bemöta.

Fundering: Om en trafikledare i Borås i förvånad ton säger: "Har han ändrat sig?" borde det betyda att Han och trafikledaren har pratat om saken. Då infinner sig givetvis frågan vilka Han har pratat med mer och som är insatta i ämnet? Det finns ju ett antal trafikledare i Borås med anknytning till en depå.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

17 dagar till HAN tar över, 33 dagar till sommartrafiken startar - inga besked om framtiden.

Inga kommentarer: