17 maj 2007

Torsdagen den 17 maj 2007 - Jacob blir 60

GRATTIS JACOB


Vart han än gömmer sig - GRATTIS JACOB
(Det var visst i Köpenhamn)


Spretiga noteringar


Idag har det regnat så till den milda grad att jag varit tvungen att köra med ett grönt och ett rött bakljus och lampan till specarna fick lysa ut genom framrutan.

"Han ägnar all sin fritid åt att springa på HK och prata skit om andra." En chaufför lämnade mig den synpunkten om en som tyckte jag var en skitstövel för andra eller tredje gången. Jag har tappat räkningen.
När man ständigt får höra ett uttalande som det ovan och liknande uttalanden och när man själv blir utnämnd till officiell skitstövel är allt detta tecken på att något är allvarligt fel. Ordet sammarbete har förlorat sin betydelse och det har utvecklats olika subkulturer på depånivå.
Jag träffade för övrigt en förare från en annan depå och där träffades man nästan aldrig. Man kom och gick hela tiden på olika tider.

Det var inte lätt att vända i Tingarör igår när en stor lastbil hade ockuperat "vår vändplats". En riktig vändplats har varken Västtrafik eller kommunen tänkt att ordna. Sådant kostar pengar att ordna. Pengar på landsbygdstrafik lägger man inte.

Irriterande är det att man då och då råkar ut för några 2:a klassens bussförare som inte ens har vett på att släppa ut en kollega ur en bussficka på en 50-sträcka. Att yrkestrafiken (läs långtradare) sätter sig över sådana trafikregler är vardagsmat, men när kollegor i det egna företaget inte respekterar dom blir man verkligen fundersam. I min värld är det en självklarhet att hjälpa fram en kollega oavsett i vilket bolag han råkar jobba. Men inte i allas värld tydligen.

Orättvist är vad det är...Jag har inte lyckats jobbsurfa en enda minut och inte har jag klämdag imorgon heller. Vad är det för rättvisa i detta avlånga land :-) Tidningarna är överfulla med hur mycket företagen förlorar på folk som surfar på jobbet och jag som inte ens har en dator i bussen - men stopp nu: företagen förlorade så och så mycket pengar! Alltså jobbar jag inte på ett företag enligt dagspressen. Alla som inte kan surfa bort en stund på jobbet arbetar inte på ett företag - lysande Stickan! Detta med saklig och balanserad information vart tog det vägen?

Brunnslock skall tung trafik undvika att köra över - eller hur? Jag undrar just vad man lär ut idag?

Bussfiler - frächa bussar - mer benutrymme är vanligt förekommande önskemål från resenärer när någon bryr sig om att fråga dom. Vagnvård är ett skällsord för vår VD, så frächa bussar kan vi styka direkt. Mer benutrymme betyder färre sittplatser - av kostnadsskäl får vi nog stryka den punkten också och egna filer för bussar är väl något vi alla som jobbar i branchen kan ha drömmar om.
För visst är det så att det är först den dagen bussen elegant glider förbi bilköerna in till tätorten som den mest inbitne bilist får sig en rejäl tankeställare. Förvisso har priset på resan betydelse, men det är minst lika betydelsefullt att den som löser en kollektivtrafikbiljett också köper sig före i köerna. Sedan kommer aldrig alla att åka kollektivt, men allteftersom bussen går snabbare än bilen kommer trenden att sakta svänga. Och det viktigaste är som sagt att bussen i alla lägen har företräde.

Nu sällar sig Skatteverket till gruppen glesbygdsnedläggare. Centraliseringen av "Blåljuskommunikationssystemet" har stött på tekniska problem. De mänskliga problemen har man däremot ännu inte insett.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

14 dagar till HAN tar över och 30 dagar till sommartrafiken. Inga besked!

Inga kommentarer: