20 maj 2007

Söndagen den 20 maj 2007

"Två damer som reste med linje 100 mellan Borås och Göteborg fick alltså uppleva en helt ny körstil, som damerna betraktade som underlig. Föraren hade solglasögon på sig trots att det regnade ute och han körde om lastbil efter lastbil utan att använda vindrutetorkarna, trots att det knappt gick att se något genom vindrutan enligt damerna. Vidare styrde han bussen med armbågarna medan han drack energidryck och talade i mobiltelefon. När en av damerna gick fram för att prata med chauffören upptäckte hon att han dessutom förmodligen lyssnade på musik i hörlurar."

Det finns ju en annan sida av denna fantastiska historia. Jag har alltså ingen kunskap rörande den felande föraren, men det finns några reflektioner att göra när man hör sådant här.

Jag har alltid hävdat att man får det man betalar för. Och det gäller även här.
När bussbolagen jobbar med billig timanställd personal ödelägger man samtidigt chaufförsyrket. Det förlorar sin status - yrkesstoltheten försvinner automatiskt.
Så länge bussbolagen accepterar att vem som helst med två armar och två ben kan bli chaufför, utan att kontrollera om dom är lämpliga för denna typ av arbete, måste man samtidigt acceptera konsekvenserna. Det kommer alltid att finnas orsak och verkan.
När yrket mera är av typen - mellan två jobb, så blir resultatet därefter.

Dessutom snabbutbildas arbetslösa till bussförare - ingen kollar om dom passar till denna typ av jobb. Yrkes-statusen sjunker en bit under golvnivå. Att sedan Västtrafik tycks tro att man med en patetisk förarcertifiering, som på inte sätt skiljer agnarna från vetet, höjer statusen på yrket är rent tragiskt. (Fast jag är rätt så övertygad om att Västtrafik inte tror det själva heller - det är bara en del i en annonskampanj för att lura passagerarna att tro det - för vore det på riktigt skulle inte händelsen ovan kunnat äga rum. Så simpelt är det.)

Skall man ro hem ett taskigt anbud gäller lågbudgetalternativet. Billiga lite äldre bussar - billiga chaufförer och absolut inget vagnunderhåll. Det kan ju vem som helst som läst matte räkna ut.

Att köra stadstrafik i Borås eller Göteborg är ingen dans på rosor. Jag minns mina hundår i Göteborg, Kungälv och Kungsbacka. Slagsmål, sjukdomsanfall och spyor var vardagsmat. Alkolister och narkomaner förekom ofta. Nattbussarna var det aldrig någon som ville köra, så dom gick nästan alltid till de nyanställda. Den som inte klarade av att spola rent en nerspydd buss skulle söka annat jobb - alla kämpade för att komma över på beställningstrafiken, där spydde och pissade kunderna i alla fall utanför bussen. Det var faktiskt betydligt bättre körningar - och bara de bästa förarna fick köra (och så jag). Vår kronjuvel var stadsrundturen sommartid. Där körde bara eliternas elit - och så jag på slutet....

Alla bussar som ska användas i yrkesmässig trafik måste lämplighetsbesiktigas innan de får användas. Besiktningen sker hos Svensk Bilprovning och görs normalt bara när bussen är ny. Vid denna besiktning kontrolleras bl a
  • att bussen har god sittkomfort (sätens höjd över golvet, avstånd mellan stolarna) [pygmemått gäller - det gäller att klämma in så många stolar som möjligt.]

  • att den är handikappanpassad (om bussen ska köras i linjetrafik).

  • Vill man ha stående i bussen kontrolleras att det finns utrymme och gripstöd och med ledning av detta fastställs antalet stående (hänsyn tas också till maxlast, axel- och boggitryck).

Att bussen skall framföras i 90 km/tim på smala landvägar påverkar inte antalet stående.........????? Länge leve linje 100.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

11 dagar till HAN tar över och 27 dagar till sommartrafiken. Inga besked! Inga sommartjänster - inget! Allt är precis som vanligt.....
Och GUD har inte heller gjort några sommartjänster.....Men å andra sidan är alla inte kristna.
Kära Axel! Idag lär det vara 11 dagar till D-day! Blev visst ett litet tryckapåfelknappfel innan!
Och så en sak till - Jag har skriftligt på att vissa förare på en viss depå (inga namn) inte vidare kommer att läsa denna blogg vare sig i tjänsten eller privat och det känns tryggt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Självförtroendet har du inget fel på i alla fall...........

Anonym sa...

Har iakttagit en förändring här på bloggen. Sedan MrBanco skrivit om att vissa numera bojkottar bloggen, så har MrBanco fått fler kommentarer.

Vidare, varför skall man byta jobb bara för man är kritisk, som jag såg en kommentar yttra här. Är man nöjd eller likanöjd så är det väl bra för den individen.

Men ett kritiskt tänkande och ifrågasättande är bra. Varför tror man att det som kommer uppifrån är ett perfekt tänkande och en riktig åtgärd. Då skulle inte personer i chefspositon behöva sluta, efter de tagit beslut om en del åtgärder, som senare med facit visats sig felaktiga.

Vad säger att en chef är bättre lämpad att hitta ALLA de rätta lösningarna än en som inte sitter på de bestämmande stolarna, men som har åratal av yrkeserfarenhet.

Det har visat sig under åren att mycket oriktiga beslut fattats. En dialog och tillvaratagande av synpunkter med och av medarbetare på olika positioner i företagen är nog att föredra.

Vill understryka att detta är rent allmänt tänkt och inte specifikt för MrBancos arbetsgivare som jag inte känner till.