23 maj 2007

Onsdagen den 23 maj 2007 - kvällsvecka

En spretig blogg


Från och med i Måndags hoppar vi över Bryggaregatans hållplats och går direkt på badhuset. Dessvärre har vi inte fått någon information om varför - så när kunder frågar blir vi svarslösa.

Mötte en bilist i Kilarondellen som faktiskt körde omkring i en personbil med stora hörselskydd på sig. Han borde ha varit helt 'döv'.

Dagens timmerbilar är så illa lastade att dom är farliga. Dels sticker enstaka bitar ut långt bakom ekipaget, men värst är alla grenar som sticker ut åt sidorna. Dom är farliga att möta på smala vägar.

Oavsett vilken slags yrkesförare Du tänker bli måste Du skaffa Dig större kunskaper än vanliga privatbilister. Buss är ett fordon som är registrerat för mer än 8 passagerare som Du har ansvar för. Reglerna säger också att Du i vissa fall måste ha ett "Kompetensbevis för yrkesförare" när Du kör ett tungt fordon, som en buss är. Detta krav gäller vid Persontransporter om du kör buss utanför en radie av 5 mil från den ort där bussen är stationerad och har arbetat mindre än ett år som förare av buss. Fast alla dessa papper kan inte ersätta erfarenhet och rutin.

Västerbottens-Kurirens senaste opinionsundersökning visade att Umeåborna skulle åka buss om biljettpriset sänks. Jasså? Kanske är jag bortskämd som bor ett stenkast från stan men hallå kom igen nu va. Kollektivtrafik är inte medicinen men åtminstone en bit på vägen. Det är inte dyrt att åka buss i Umeå. 20 kronor för en enkelresa med en timmes övergång. 5-resor kostar 80 kronor och 10-resor kostar 140, båda två med en timmes övergång. Dessutom är Umeå inte så stort att man faktiskt kan gå, ta cykeln eller satsa på bilpooler så mår både miljö och plånbok bättre. Vad VK egentligen skulle frågat om var vad som krävs för att folket ska börja prioritera miljön istället för den egna plånboken?
Känns tongångarna igen? Miljöansvar i kollektivtrafiken. De flesta trafikhuvudmän har miljö som ett försäljningsargument.

En annan variant på begreppet kollektiv trafik. För den intresserade finns www.planka.nu att surfa in på.
Jag bara längtar till den dagen jag blir kontrollerad av en biljettkontrollant. För vad ska de kunna göra egentligen? De kan inte kräva legitimation. Det har de inte rätt till om jag förstått saken rätt. De kan inte heller gripa mig. Envarsingripande, som det då skulle kallas, är bara applicerbart om brottet leder till fängelse. Det tror jag inte tjuvåkning i kollektivtrafiken gör. Det bor lite rebeller i Stockholmsområdet tydligen.

Ja, nu går karusellen igång igen. Jag undrar om de tror att de kan genomföra det här nu (det är ju medvind i och med den nya regeringen) men det känns som att de har fått avslag tillräckligt många gånger för att lära sig. Förhoppningen kanske inte ens är att lyckas höja tilläggsavgiften så mycket. Säger de tusen kronor mer i böter!! så blir det någon slags kompromiss. - Vi måste markera att vi inte accepterar fuskåkandet. Det ska svida i plånboken för dem som inte köper biljett och låter alla andra resenärer betala istället, säger trafiklandstingsrådet tillika ordförande i SL:s styrelse. Jag känner mig markerad. Den ädla oppositionen däremot tycker att 800:- räcker. I samma andetag som trafiklandstingsrådet konstaterar att många plankare varken har råd med biljetten eller den nuvarande straffavgiften, så konstaterar han att mer kontrollpersonal och stationsvärdar vore bättre. Han ser den bristande logiken i att höja böterna för folk som ändå inte kunde betala, men ut ska dom! Vad har fattiga drägg i tunnelbanan att göra? En del av förslaget från SL:s styrelse för att införa nolltolerans är att ...befintliga spärrar ska justeras så de inte går att tränga sig förbi. Hurra, vilken snilleblixt! Ovanpå det ska man försöka polisanmäla notoriska fuskare för bedrägeri. Jag får erkänna direkt att jag inte är någon jurist, men efter att man flera gånger misslyckats med att polisanmäla planka.nu så måste man ju fråga sig om det är möjligt att polisanmäla människor som plankar mycket. Har styrelsen någon kontakt alls med verkligheten eller andas dom in för mycket avgaser när de sitter i bilköer på väg till och från jobbet? Det är pengar i sjön. Jag har inga planer på att kapitulera, tvärtom. Vad får dom allt ifrån? Ibland blir man stum av häpnad! Förmodligen är jag född i fel århundrade.

"Någon ville prioritera kollektivtrafiken och miljön radikalt genom att ta bort reseavdragen och inför biltullar samt inte bygga nya motorvägsbyggen i och kring storstäderna samt göra en rejäl utbyggnad av spårbunden kollektivtrafik i storstäderna och dessutom förtäta storstäderna." Då tycker jag nog att det vore bättre om landets befolkning bodde i Stockholm och ingen fick ha bil. Så mycket radikalare än så kan det nog inte bli :-) Då värnar vi miljön och ingen kan förstöra landsbygden. Superbra....(??) Vissa förslag som dyker upp i detta ämnet är verkligen fyllda av kreativ fantasi.

"Appropå kollektivtrafik. Kom på en ny blogg samtidigt som jag skrev förra. Hoppas det inte blir tjatigt med mina pendlarbloggar. =) På insändarsidorna i metro har det debatterats en hel del angående att karlar breder ut sig med benen på sätena så att vi kvinnor knappt får plats.
Debatten gick fram och tillbaka och olika män svarade och en del skrev att de inte breder ut sig, andra att det beror på deras könsorgans storlek att de måste ha benen brett isär. Huruvida det råder någon sanning i det påståendet låter jag vara osagt, men jag tycker nog inte att det är männen som är de värsta utbredarna. Det är kvinnorna och speciellt de som passerat 40. Sorry tjejs, men det är min uppfattning. Helst sätter de sig på yttersta sätet för att förhindra att det sätter sig någon bredvid dem. Annars lägger de sina handväskor, shoppingpåsar på sätet för att, med även detta medel hindra att någon hamnar på sätet bredvid. Och om jag råkar sitta på det inre sätet först så får jag både armbågar och ben pressade mot mig, och det är alltid kvinnliga. Så skärp er är ni snälla.
Var det en klockren stjärnsmäll eller?

Västtrafik söker en projektingenjör som skall jobba med K2020 (som troligen utläses Kollektivtrafik år 2020). Projektet har som mål att dubbla kollektivtrafikresander fram till 2020 i Göteborgsregionen. Alltså inte i Sjuhäradsbygden. Det offras alltså stora summor pengar i det området som vi alla får vara med att betala utan att få någon glädje av dom.

Som svar på alla tjuvåkare här ovan skall Västtrafik från och med augusti börja med storkontroller av resande (på spårvagnar i Göteborg). Då stannar man bussen vid Karkashult och kontrollerar ALLA färdbevis innan bussen får köra vidare. Till sin hjälp kommer våra trevliga kontrollanter givetvis att ha ordningsvakter, eftersom polisen inte hade tid. Man måste ju markera att man inte accepterar fuskåkandet och det skall svida i plånboken för dem som inte köper biljett och låter andra resenärer betala. Den som fuskåker gör sig skyldig till bedrägeri. Ungefär var 10:e resenär fuskåker enligt Västtrafik. Jag fuskåker hela dagarna för jag har aldrig någon egen biljett - och jag har alltid en reserverad plats --- förarstolen.

Till fromma till de som missar att läsa kommentarerna: "Välunderättade källor kan berätta att spritorgierna föranletts av det dagen innan tagna beslutet att blåsa bussförarna på 11 fridagar per år. (Alltså från 104 till 93 ??). Som tack för hjälpen var även den lokale fackpampen (motvilligt enligt egen utsago) med då han på sedvanligt listigt manér kringgått mötesbeslut och MBL. En nödvändig och intressant upplysning trots allt..:-)" allt enligt Anonym

Angående bron i Viskafors så lär det vara så att vår vördade trafikchef, anser sig ha kompetens, att offentligt kritisera de som är lite mindre rutinerade förare. Angående bron i Axelfors så är nog sträckan knappt 30 meter (har inte mätt den). Bredden lär vara ungefär densamma men inga plastflärpar i spegelhöjd tack och lov. Lastbilar lämnar sidomarkeringsljus med jämna mellanrum pga av 'spårning'.
.........................................................................
I marginalen:

Domen mot kvinnojourskvinnorna för en tid sedan visar på ett tydligt sätt att barn tillhör kvinnor (de som föder barnen). Därmed faller all debatt om pappaledighet och annat trams. Här är den tuffa verkligheten - barnen tillhör dem som fött dem. Ett simpelt biologiskt faktum.

Sitt inte bara där! Gör nått - ta lite initiativ! -- Är du från vettet, jag skulle bara bli utbränd.

Nya löneformer skall göra bussföraryrket mer attraktivt?! Att få en del av lönen i natura istället för i pengar skulle enligt vissa vara framtidens melodi. Här döljer sig en guldgruva för arbetsgivarna som i vårt högskattesamhälle kan sänka sina lönekostnader räknat i kronor och öre. Allt som innebär lägre lönesummor och lägre arbetsgivaravgift är guld värt. Fast medaljen har en baksida då förmåner varken ger pensionspoäng eller höjer sjukkassepengen, men vem tror på statlig pension? Och försäkringskasseersättningen (bara ordet är fel) är väl redan reducerad till en bit under minimum.

De invandrargrupper som stenhårt håller på sin religiösa klädtradition (som oftast kraftigt avviker från de europeiska) är väl knappast intresserade av att bli en del av det svenska samhället? Bara en rent praktisk fundering - fast man blir väl beskylld för rasism ändå kan jag tro. Det är ju tabu att ifrågasätta allt som rör invandrare. Men va fan - tänka högt kan man väl få göra eller? sd har inget att hämta här i alla fall.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

08 dagar till HAN tar över! Han lär ha visat sig på depån i går - men kunde inte ge några besked.

Kan en GPS till golfbanan bli en storsäljare? Man kan ju alltid undra.

Inga kommentarer: