15 maj 2007

Tisdagen den 15 maj 2007

Fridag...vadå en fri dag


Att förarna upplever att de inte får adekvat information eller ens betraktas som en resurs som ingår i verksamheten annat än som att köra buss leder ofelbart till ett passivt förhållningssätt. Man skiter i hur jobbet blir utfört. Man blir oengagerad och ointresserad av eventuell information som råkar komma från arbetsgivaren. "Skiter Du i oss - skiter vi i Dig syndromet. Man har slutat att aktivt söka information och man har slutat att egagera sig i vad som händer i företaget. Man har upphört att ta utökat ansvar i jobbet utan gör enbart det absolut nödvändiga och i vissa fall knappt det. Men för all del - man får gratulera arbetsgivaren som lyckats att så totalt slå ihjäl den arbetsglädje som en gång fanns på i vart fall vår depå -- Stort GRATTIS!

Hörde för övrigt att Sveriges Radio lyckats med samma sak med sina lokalradiostationer så det tycks vara en trend att platta till sina medarbetare.

Att uppleva att man står utanför det som sker på jobbet och känna sig som en åskådare på en rätt skymd ståplats skapar inget engagemang. Det förekommer överhuvudtaget inget samspel mellan arbetsledning och oss förare.

I denna situation känns följande text rätt löjlig: "Kundmätningar visar att förarens bemötande och uppträdande har störst inverkan på helhetsbedömningen av företagets kvalitet."

I den enda information som kommit ut om organisationsförändring (07-03-27) får vi veta att:

Vi skall ha samma regelverk som övriga i företraget, men inte ett ord om vad det innebär. Vi har ingen aning om att vi hade ett annat regelverk än övriga i företaget. Det kom som en överraskning.

Effektivitetsförbättringar avseende såväl tjänster, omlopp som personalutnyttjande brukar betyda att några kommer att få sparken och de som blir kvar får sämre arbetsförhållanden.

Kostnadsbesparingar på ledningsnivå vet vi redan hur man översätter - lagledarfunktionerna upphör. Hur dessa funktioner skall fungera i framtiden är det ingen som fått veta.

Bättre utnyttjande av befintliga resurser på tjänstemannasidan vet vi också vad det betyder. En tjänsteman från Borås skall centralt styra depåerna.

Få en större känsla för företaget och en högre företagsnärvaro. Det målet har man redan punkterat är jag rädd. Se texten ovan som motivation.

Västtrafik har idag högt ställda mål för trafiken när det gäller kvalitet. Ett delmål i detta är förarcertifiering för att stärka yrkeskåren. Yrkeskunniga förare ger kollektivtrafiken högre anseende och får fler att resa med oss. Denna önskan från Västtrafiks sida slås bokstavligen ihjäl av företagets agerande. Begreppet Servicegivare känns lite hånfullt och "Du arbetar självständigt" blir till ett fånigt leende och ett ryck på axlarna.

På något ställe skriver Västtrafiks VD "En av våra viktigaste kontaktytor ut mot kund är förarna." Detta är en insikt som inte delas av de som utför transporterna och där får man nog säga att Västtrafiks VD inte har kontakt med verkligheten.

Därför kommer det att bli verkligt intressant att testa påståendet "Genom att bli certifierad förare får Du högre status i Ditt yrke. Dessutom är det lättare att få nytt jobb om Du av någon anledning byter arbetsgivare."

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

16 dagar till HAN tar över och 32 dagar till sommartrafiken. Inga besked!

Som listombud skall man representera kollegorna och ta tillvara deras intressen - det är i vart fall min tolkning av uppdraget och då menar jag inte enbart kollegorna på den egna depån utan inom hela företaget.
Nu tycker jag inte att det är förenligt med min roll som listombud att skapa tjänster och omlopp med syfte att friställa kollegor. Det är företagets roll - inte min. Min roll är att skapa så bra arbetsförhållanden som möjligt för oss. Att vi som listombud skall "tävla" om vem som gör mest besparingar på kollegornas och min egen bekostnad ställer jag inte upp på. Serviceyrket bussförare innebär att vi arbetar i nära samverkan med kunden. Om vi är omotiverad leder detta ofelbart till att kunden får en sämre service och att företaget blir lidande. Därför är det viktigt att ha en motiverad personal. Jag råkar tro att denna självklarheter är helt korrekt. Därför kan det vara dags att ta time out som listombud om facket har en avvikande inställning i denna fråga.
Nu inbillar jag mig inte för en tiondels sekund att någon bryr sig - men mitt samvete mår bra och jag kommer inte i konflikt med min tolkning av etik och moral så jag mår bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag säger då det..............
Du kan inte ha det lätt