01 juni 2007

Fredagen den 01 juni 2007 - Och så blev kväll plötsligt Morgon...

Tjänster med mera


Tjänsterna till Depåerna görs av Depå Borås och inget annat, det har HAN bestämt. Vi på depånivå är 'fimpade'. De tjänster som respektive depå lämnat in kasserades av facket sa HAN. Detta visade sig snabbt vara en ren lögn.

Allt snack om tjänster hit och dit från vissa depåers sida har varit just snack.... Allt tal om sammanslagningar, nedläggningar med mera som vissa marknadsfört har varit snack.... Det enda som är sant i denna nu förhoppningsvis avslutade soppa är att HAN hade favoriserat Tranemo på bekostnad av Svenljunga. Allt sådant är stoppat på obestämd framtid - och vi kan inte ha en arbetsledare som ljuger för oss. Vi kommer att få ett helvete med att dubbelkolla och trippelkolla allt i framtiden.
Allt HAN har gått och sagt har varit en enda lång rad med lögner och egna fantasier. Jag är urless på att behöva dubbel- och trippelkolla allt.

Vi efterlyste en nya liten A5-handbok som Västtrafik givit ut. Vi vet att Tranemo Depå fått den för några veckor sedan. Vi har ännu inte fått den. Det är bara ren fakta. Jag har ingen aning om det är något vi egentligen behöver. Får väl kolla med Västtrafik 7härad på måndag.

Hälsorisker


Bussförare drabbas av hjärtinfarkt betydligt oftare än jämförbara yrkesgrupper. Det visar ny forskning. Det här bekräftar det vi vetat länge. En förklaring till riskökningen är att rökning, diabetes, övervikt och för lite motion är vanligare bland yrkesförarna. Arbetsmiljön kan vara en bidragande orsak till den ökade risken för bussförare. Stress på arbetet är en möjlig förklaring, liksom exponering för motoravgaser. Ända sedan 90-talet har forskning påvisat att arbetsmiljön för förare är riskabel för hälsan. Andra skadliga faktorer är de helkroppsvibrationer som vägbanor, gupp och inbromsningar utsätter förarna för. De upphandlingar som nu görs och där ekonomin blir en allt viktigare faktor pressar personalen ännu mer. Det finns risk för att utvecklingen går åt fel håll. Det görs alldeles för lite för att förbättra arbetsmiljön för bussförare. Trots all forskning som bedrivs och att kunskapen ökar. Arbetsmiljöverkets föreskrifter måste förbättras. Men ytterst är det arbetsgivarna som har ansvaret för arbetsmiljön.

Protokoll


Har ägnat några dagar åt att lusläsa lite fackliga protokoll. Dom dyker upp stötvis i klump och inte alltför snabbt efter ett möte. Tyvärr är dom dessutom tämligen intetsägande för att inte säga spartanska. Man skulle nästan kunna tro att det inte är meningen att i efterhand kunna läsa sig till en beslutsprocess eller händelser. Spartanskt är dagens uttryck! Alltnog så hittade jag i alla fall en del pärlor mitt i bedrövelsen. En viss kontorsanställd hade förlorat förtroendet att få göra tjänster i Borås med omnejd. Något som jag tyckt länge och nu fått rätt. Frågan är väl vem som skall ta vid........ett list(igt) ombud har ju synts rätt ofta i de lokalerna.

Borås kommun vill att Företaget skall byta arbetsgivarorganisation - det är nog inte alltför djärvt att gissa att det handlar om pengar.
En grundläggande utbildning har genomförts bland vissa förtroendevalda med syfte att bättre kunna förklara för medlemmarna fackets roll och till vilken nytta ett medlemskap är.....jag har ännu inte stött på någon sådan förtroendevald. Tranemos skyddsombud skall på kurs i Göteborg. Blir Svenljungas skyddsombud över när depåerna slås ihop?
Det konstaterades också att bara man var medlem i facket kunde man inneha ett fackligt uppdrag oavsett anställningsform. Det innebar att såväl intermitent anställda som vikarier kunde ha fackliga uppdrag.
Frukosten i lunchrummet på Södra Torget blev plötsligt utan utövare och oro utbröt....När får depåerna frukost serverad varje vardag?
Av verksamhetsberättelsen kunde man utläsa några viktiga nyckelord: TRÖGT och SEGT. Det mest korrekta torde vara följande mening: "Genom denna årsberättelse har styrelsen i korta ordalag redogjort för arbetet....."
Västtrafik är med på att minska kontanter för förare (???). Jag antar att det är kontantkassa som avses.
För oss som kör på en av depåerna är ju dessa fackliga till 98% rätt så ointressanta eftersom det till största delen handlar om Depå Borås. I början gick jag på medlemsmötena i Borås för att rätt snabbt inse att det var bortkastad tid. Vi lyckades faktiskt få tillstånd ett par depåmöten, men klubbens intresse för att genomföra dessa någon gång per år dog ut. Depåerna genererade inte speciellt mycket svallvågor, utan tuffad på utan att störa någon. Hälsan tider som sagt still.

Hörde


Jag hörde att Västtrafik skulle öka insatserna vid avgiftskontroll - kan väl tro att det främst avser tätorterna och då mest Göteborg.
Noterar att bensinstationer inte längre tillhandahåller förbrukningsartiklar till bilar utan mer blir närköp för mat.
Hörde att trafiken på våra vägar ökar och att det främst är lastbilstrafiken. Måste vara fel på logistiken om lastbilstrafiken ökar och godstågen minskar.

På en restaurant ger man visst dricks -- taxichaffisen får dricks -- men ingen har nog ens tänkt tanken på att ge busschaffisen dricks. Tror inte ens chaffisen själv funderar i de banorna och det illustrerar hur vi uppfattar service.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
HAN är på Kreta till den 10:onde.. puuuuuhhh

Inga kommentarer: