02 maj 2007

Onsdagen den 2 maj 2007

Vilken morgon....


Sicket liv det var på morgonen.....
Fåglarna tjoade i högan sky och alla försökte överrösta alla. Kanonblå himmer som skvallrade om en kommande härlig vårdag och visst infriades alla löften.
Framför mig rattar timmerbilen vant in på busshållplatsen och stannar (mot körriktningen alltså). Det där var inte första gången inte....men det skall väl vara så nu för tiden. Det man lär ut i körskolan gäller bara just i körskolan och har givetvis inget med verkligheten att skaffa.

Jag har ägnat ett antal timmar till att studera tidtabeller och försöka göra något vettigt i tjänstgöringsväg av dessa. En sak som slår mig är att den som satt ihop själva tidtabellen definitivt är fientligt inställd till anställda bussförare. Dom skall behandlas som den skit dom är och helst jobba utan raster dygnet runt. Med den människosynen kommer vårt företag att lida akut brist på förare allteftersom arbetsmarknaden kan erbjuda alternativa arbetstillfällen. Man har inte ens bemödat sig om att uppfylla ens de basala villkoren i de fackliga avtalen. Ramtider på 12 timmar och mer är standard. Fast på ett sätt är det naturligtvis bra för med snittarbetstiden på 10 timmar (eller mer) blir det naturligtvis bara 4 arbetsdagar per vecka och troligen ett antal "gått i väggen fall" på köpet. Jag har svårt att tro att en personalfientlig trafikplanering kommer att leda till kostnadsbesparingar ens på kort sikt. Men vi lär väl få svar på dessa frågor relativt snart skulle jag tro.

Det skall f-n vara "listombud" (ett rätt felaktigt begrepp med tanke på vad vi egentligen sysslar med) under dessa förhållanden, och det fackliga stödet är väl i det närmaste obefintligt. Vilotid på 11 timmar mellan arbetspass går redan att trixa med. Det var en sådan där regel som visade sig innehålla många möjliga tolkningar.

En annan regel som inte tolkas alls är begreppet "lätthelger". Här råder djungelns lag. För de som arbetar måndag - fredag och som alltid har lediga helger gäller att om en helgdag inträffar i en arbetsvecka är man ledig mot betalning. Sagt och beslutat. Då jobbar man alltså 40 timmar per vecka. Till lätthelger räknas bl a påsk-, pingst-, midsommar-, jul- och nyårsafton.
Vid en snabb beräkning baserad på att en arbetsdag är 8 timmar (vilket den i praktiken sällan är) så blir det cirka 8 arbetsdagar = kompensation för lätthelger, obekväm arbetstid och helgarbete. En snabb koll visar att det finns minst 12 lätthelger på ett år. Med andra ord förefaller det som om man nog vantolkat fackavtalet. Tidreduceringen från 40 till 38,15 bör rimligen avse just det faktum att man arbetar 7-dagarsveck med obekväma arbetstider och knappast vara en kompensation för uteblivna lätthelger. Fast detta hävdar självklart arbetsgivaren och det lokala facket har inte protesterat, och faktum är att man gjort den taskiga dealen så att alla som kör fast schema med 7-dagarsvecka inte får full kompensation för "lätthelger". Räkna själv om Du inte tro mig.

"Den ordinarie arbetstiden per tjänst skall inte delas upp i mer än två pass och rast delar inte pass. Rast kan vara högst 90 minuter." Det intressanta är att detta inte gäller landsortslinjerna. Den maximalt tillåtna ordinarie arbetstiden per arbetsdag (tjänst) är 10 timmar.Lätt som en plätt eller hur. Kan Du nu vara vänlig och definiera den ordinarie arbetstiden tack! Arbetstagaren skall efter 2,5 timmars körning ges tillfälle till 10 minuters paus...(definiera paus). För övrigt kan företaget förhandla bort pausreglerna. Under raster får föraren inte utföra arbete (humm*). Sedan var det slutligen detta med toaletter. Det kan ju tolkas så att eftersom ordinarie buss har toalett, så har föraren alltid tillgång till toalett när han har 10 minuters paus på en busshållplats där folk bokstavligt talat står och bankar på den stängda dörren.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: